• امروز : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 28 June - 2024
0
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خبر داد؛

افزایش ۳ برابری تولید دانه‌های روغنی در گلستان

  • کد خبر : 38678
  • 03 تیر 1403 - 10:42
افزایش ۳ برابری تولید دانه‌های روغنی در گلستان
برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در سال‌جاری تولید دانه روغنی کلزا در گلستان نسبت به سال زراعی قبل، سه برابر افزایش پیدا کرده است.
به گزارش نویاب به نقل از ایمنا، محمد برزعلی اظهار کرد: در سال زراعی (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) در مجموع ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی زراعی گلستان به زیرکشت گندم رفت که تاکنون ۹۲ درصد آن برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: از میزان تولید گندم در سال‌جاری در گلستان تاکنون بیش از یک میلیون تُن آن تحویل مراکز خرید شده و علاوه بر آن مقدار ۳۸ هزار تُن گندم بذری هم از کشاورزان این استان توسط شرکت‌های متولی خریداری شده است.

وی ادامه داد: هشت درصد اراضی گندم برداشت نشده گلستان که پیش‌بینی تولید آن ۱۵۰ هزار تن است بیشتر در مناطق کوهستانی و جنوبی این استان به‌خصوص در مراوه‌تپه، کلاله، مینودشت، آزادشهر و رامیان، علی آبادکتول و کردکوی قرار دارد.

وی بابیان اینکه تاکنون اطلاعات ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر از گندم کاران گلستان در سامانه «سیفا» ثبت شده است، افزود: پیگیری‌های لازم برای پرداخت بهای گندم کشاورزان این استان انجام و در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد.

برزعلی از تولید ۹۹ هزار تُن دانه روغنی کلزا در این استان خبر داد و اظهار کرد: طی سال زراعی جاری در مجموع ۴۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از این محصول کشت شد که فقط حدود ۴۰۰ هکتار آن واقع در مناطق مرتفع گلستان برداشت نشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: در سال‌جاری تولید دانه روغنی کلزا در گلستان نسبت به سال زراعی قبل، سه برابر افزایش پیدا کرده است ضمن اینکه تاکنون فقط ۲۰ درصد بهای این محصول خریداری شده به کشاورزان پرداخت شده است.

وی از جهش سه برابری تولید «جو» در گلستان هم خبر داد و اضافه کرد: طی سال زراعی جاری، ۸۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص پیدا کرد و ۱۶۰ هزار تُن جو برداشت شد.

برزعلی بابیان اینکه برداشت جو در گلستان به پایان رسید، است ادامه داد: از مجموع تولید جو در سال‌جاری تاکنون ۳۷ هزار تن آن تحویل مراکز خرید شده است.

وی با اشاره به دلایل رشد سه برابری تولید گندم، جو و دانه روغنی کلزا در این استان شمالی بیان داشت: در کنار الطاف الهی و بارش‌های مناسب در سال زراعی (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲)، تأمین به موقع نهاده‌های مورد نیاز به‌ویژه بذرهای گواهی شده با توجه به چند سال خشکسالی و نیز انواع کود شیمیایی، ارائه نقطه‌نظرات فنی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی به خصوص در مبارزه با آفات و بیماری‌ها از عوامل اصلی در رشد تولید این سه محصول زراعت پاییزه و دیگر محصولات زراعی و باغی در گلستان بوده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=38678
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.