• امروز : جمعه, ۸ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 28 June - 2024
0

خلاقیت کشاورز آق قلایی در تولید محصول سالم در گلخانه کوچک مقیاس

  • کد خبر : 38654
  • 02 تیر 1403 - 15:17
خلاقیت کشاورز آق قلایی در تولید محصول سالم در گلخانه کوچک مقیاس
عزیز کسلخه کشاورز ۵۹ ساله ترکمن اهل روستای «یلمه خندان» از توابع شهرستان آق قلا واقع در شمال استان گلستان است که با احداث گلخانه مقیاس کوچک به مساحت ۲۷۰ متر مربع در روستا به پرورش و تولید خیار گلخانه‌ای پرداخته و درآمد رضایت‌بخشی را کسب کرده است.

به گزارش نویاب، کسب درآمد سالم از طریق مشاغل خانگی روستایی یکی از بهترین راهکارها برای افزایش توانمندی اقتصادی خانواده‌ها و مقابله با بیکاری بوده و گلخانه‌های کوچک مقیاس یکی از راه‌های عملی برای تحقق این امر است.

پایداری تولیدات کشاورزی، افزایش تولید در واحد سطح (حداقل ۱۰ برابر هوای آزاد) مثلا در مورد کشت خیار در گلخانه تولید ۲۰ کیلوگرم در متر مربع به جای ۲ کیلوگرم در هوای آزاد، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه‌جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیر قابل کشت، عدم وابستگی تولید به شرایط اقلیمی و آب و‌هوایی و محیطی و امکان بازاریابی مناسب، و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای بانوان خانواده و دانش آموختگان کشاورزی از جمله محاسن توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس در روستاها است.

عزیز کسلخه کشاورز ۵۹ ساله ترکمن اهل روستای «یلمه خندان» از توابع شهرستان آق قلا واقع در شمال استان گلستان است که با احداث گلخانه مقیاس کوچک به مساحت ۲۷۰ متر مربع در روستا به پرورش و تولید خیار گلخانه‌ای پرداخته و درآمد رضایت‌بخشی را کسب کرده است.

یلمه‌خندان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آق‌قلا یا آق قلعه به معنی دژسپید یا  سپید دژ،  استان گلستان است .منابع در آمد مردم این شهر نخست کشاورزی و باغبانی و پس از آن تجارت و بعد فروش صنایع دستی است.

محصولات عمدۀ آن: گندم، جو، کلزا، برنج، پنبه، حبوبات، نباتات علوفه‌ای، سیب زمینی و دانه‌های روغنی است که از طریق اراضی آبی و عمدتا دیم به دست می‌آید. شهر آق‌قلا در شمال گلستان و در کنارۀ رودخانهٔ گرگان رود با داشتن آثار تاریخی همچون پل زمان صفویه و صنایع دستی همچون انواع قالی ترکمن از مناطق جذاب گردشگری این استان است.

این کشاورز سختکوش و فعال ساکن روستای یلمه خندان گلستانی می گوید در سال ۱۳۹۹ بعد از سیلاب مهیب فروردین سال ۹۸ گلخانه احداث گردیده و در بهمن ۱۴۰۲ در گلخانه کوچک خود که در مجاورت منزل مسکونی خود در روستای یلمه خندان خیار کشت کرده و اکنون در بهار و تابستان سال ۱۴۰۳  با برداشت هر روزه این محصول درآمد خوبی دارم.

وی با تأکید بر اینکه خیارهای گلخانه‌ای را بدون هیچ گونه استفاده از نهاده های مصنوعی و شیمیایی با انواع قارچ کش‌ها، حشره کش‌ها پرورش داده‌ام، اضافه می کند علاوه بر فروش خیار با فرآوری این محصول و تبدیل آن به خیارشور سالم میزان درآمد خود را افزایش داده‌ام.

در این مسیر همسر ایشان خانم سلیمه سهرابی در تهیه و آماده سازی و فرآوری خیارشور در منزل به عزیز کمک شایانی می نماید و با استفاده از سبزی ترخون و افزودن سرکه و نخود به خیارها در خروجی محصول که خیارشورهای بسیار قلمی و ممتازی هستند فعالیت دارد.

کسلخه می گوید: خیارها و خیارشورهای تولیدشده مشتریان محلی و غیر محلی زیادی دارد زیرا محصول تازه، باکیفیت و ارگانیگ تولید و روانه بازار مصرف می‌کنم.

این کشاورز گلستانی با تأکید بر اینکه در مزرعه خود از هیچ گونه سم و کود شیمیایی استفاده نکرده و فقط از کود حیوانی جهت ایجاد بستر خاکی گلخانه استفاده کرده‌ام، گفت: با توجه به زمان تولید خیار در این فصل و قیمت مناسب محصول تا پایان فصل برداشت به طور متوسط هر ماه بین سی تا چهل میلیون تومان از گلخانه ۲۷۰ متری درآمد کسب می‌کنم.

* محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر بین المللی کشاورزی پایدار

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=38654
  • نویسنده : محمد اسماعیل اسدی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.