• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
مطالبات گلستانی‌ها از رئیس جمهور- ۳

تولیدگران نیازمند توجه ویژه دولت/تقویت زیرساخت راهگشای مشکلات است

  • کد خبر : 3785
  • 09 اسفند 1400 - 15:18
تولیدگران نیازمند توجه ویژه دولت/تقویت زیرساخت راهگشای مشکلات است
تقویت زیرساخت‌های بازرگانی، اعطای تسهیلات مکفی و تسهیل امور اداری مانند صدور مجوزهای کسب و کار از جمله خواسته‌های فعالان اقتصادی گلستان از رئیس جمهور در سفر به استان است.

اعظم محبی- نویاب: گلستان به سبب برخورداری از برخی مواهب الهی و دارا بودن اراضی زراعی وسیع و برخی صنایع مانند سیمان و ید، پتانسیل‌های بالایی در حوزه صادرات کالا و تولید دارد اما علی رغم این ظرفیت‌ها تاکنون نتوانسته در این زمینه موفق عمل کند.

فعالان بازار و اقتصاد استان با بسیاری از مشکلات و دغدغه‌ها از جمله نبود زیرساخت‌ها، نبود صنایع تبدیلی کافی، عدم پرداخت تسهیلات به موقع و کافی روبرو هستند، آنها در سفر پیش رو رئیس جمهور به گلستان انتظار دارند به برخی از مشکلات و کاستی‌ها در این حوزه رسیدگی شود.

مسیر طولانی و دست و پاگیر دریافت تسهیلات، کمبود وام‌های ارزان قیمت، دریافت وثیقه‌های سنگین بانکی، عدم هماهنگی کارگروه‌های تصمیم‌گیر، ورود و اعمال نظر افراد غیرمتخصص در تصمیم‌گیری، نوسانات شدید قیمت ماشین‌آلات و تجهیزات، چالش تأمین مواد خام و تجهیزات، واردات بی‌رویه، نبود پایانه صادراتی تخصصی و فعالیت‌های موازی در صنایع کشاورزی از جمله دغدغه‌هایی است که فعالان اقتصادی گلستان به آن اشاره کرده و خواهان رفع این موانع هستند.

از دیگر خواسته‌های فعالان اقتصادی، تکمیل و راه‌اندازی هر چه سریع‌تر منطقه آزاد اینچه برون، تعیین تکلیف منطقه ویژه اترک و ایجاد زیرساخت‌های آب، برق و گاز، راه اندازی و ایجاد مسیرهای ریلی جدید، ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی است که راه اندازی این زیرساخت‌ها زمینه تسهیل فعالیت‌ها و مبادلات تجاری داخلی و خارجی را فراهم می‌کند.

گلستان به دلیل فقر صنایع بزرگ و عدم سرمایه گذاری شرکت‌های شستا و بنیاد مستضعفان و مانند آن، تاکنون توانسته بهره لازم را ظرفیت‌های موجود ببرد لذا ضرورت دارد زمینه ورود این شرکت‌ها به استان فراهم شود.

همسایگی با کشورهای مشترک المنافع، امکان تبادل بیشتر کالا را فراهم کرده که باید با اعمال برخی شیوه نامه‌ها اداری مانند حذف روادید زمینه فعالیت بیشتر تجار را فراهم کرد.

تولیدگران نیازمند ویژه بینی دولت/تقویت زیرساخت راهگشای مشکلات است

ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی

صادق باستانی یکی از فعالان حوزه بازرگانی گلستان در خصوص مطالبات تولیدکنندگان به خبرنگار نویاب گفت: گلستان در تولید بسیاری از محصولات، پتانسیل صادرات داشته ولی به سبب برخی از رویکردهای غلط تاکنون نتوانسته به بهره‌وری حداکثری از این ظرفیت‌های بالقوه دست یابد.

وی افزود: باید بپذیریم دوره صادرات حجمی و خام محصولات به پایان رسیده و هنگامی می‌توانیم در صادرات حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم که صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب مانند صنایع بسته بندی در استان راه اندازی و توسعه یابد.

توجه به فرآوری محصولات با استقرار صنایع تبدیلی از جمله موضوعاتی است که دولتمردان باید به آن توجه کنند

باستانی عنوان کرد: تولید محصولاتی همچون زعفران، سیب زمینی، انواع آبزیان مانند میگو و محصولات مشابه، پتانسیل خلق ارزش افزوده بالایی داشته به شرط آنکه بتوانیم با فرآوری مناسب و بسته بندی‌های مدرن براساس ذائقه کشورهای هدف زمینه صادرات آن را فراهم کنیم.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه درآمدی گلستانی‌ها، ادامه داد: اقتصاد نیمی از مردم گلستان وابسته به کشاورزی و دامداری بوده لذا دولتمردان باید با توجه بیشتر به فرآوری محصولات، با استقرار صنایع تبدیلی، زمینه بالابردن درآمد خانوارهای گلستانی را فراهم کنند.

باستانی توضیح داد: یعنی اگر دولت تسهیلات مناسب در اختیار فعالان اقتصادی و تولیدگران قرار دهد امکان ارزآوری بیشتر محصولات تولیدی در گلستان فراهم شده که ماحصل آن بهبود سطح معیشت مردم و رفع معضلاتی همچون بیکاری در منطقه است.

وی گفت: رفع بروکراسی‌های اداری، تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار، پیش بینی مشوق‌های حمایتی برای راه اندازی واحدهای تولیدی در مناطق مرزی کم برخوردار و اختصاص تسهیلات کم‌بهره برای صنایع خرد و کوچک از دیگر مباحثی است که می‌تواند در زمینه افزایش تبادلات تجاری مؤثر باشد.

تولیدگران نیازمند ویژه بینی دولت/تقویت زیرساخت راهگشای مشکلات است

توجه به اقتصاد خانواده

رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم در خصوص مطالبات بخش خصوصی و اتاق بازرگانی از دولت به خبرنگار نویاب گفت: تأمین آب شرب با شیرین سازی آب دریا، پیگیری راه آهن اینچه برون- آزادشهر- شاهرود و ایجاد کریدور شمال به جنوب و افزایش ترانزیت کالا از جمله مطالبات اتاق بازرگانی از دولت سیزدهم است.

علی محمد چوپانی افزود: منطقی کردن حقوق کارگران و کارمندان از دیگر خواسته‌ها است زیرا بسیاری از کارگران به دلیل نداشتن درآمد کافی، مهاجرت کرده و تولیدکنندگان و صنعتگران با کمبود نیروی کار روبرو شده‌اند که این امر خطر جدی برای اقتصاد کشور است.

وی بیان کرد: تعادل بخشی قیمت محصولات زراعی با سایر محصولات مانند فرآورده‌های پتروشیمی و فلزی از دیگر خواسته‌های مردم گلستان است و اگر این مسأله اتفاق بیفتد دیگر کشاورزان به سمت کشت شالی نمی‌روند.

چوپانی گفت: با توجه به ارائه طرح ملی مسکن توسط رئیس جمهور و دغدغه رهبر معظم انقلاب در این خصوص باید در زمینه تأمین مسکن جوانان و صاحب خانه شدن مسکن اولی‌ها ابرام جدی تری داشته باشیم.

وی توضیح داد: اجاره مسکن بین ۶۵ تا ۷۰ درصد حقوق کارمندان و کارگران را در بر می‌گیرد و این مسأله آرامش را از خانواده‌ها سلب کرده لذا باید کمک کنیم تا این معضل و نگرانی برطرف شود.

عدم استقرار صنایع بزرگ در گلستان

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم در این خصوص به خبرنگار نویاب گفت: اقتصاد استان‌های شمالی بر مبنای کشت محصولات کشاورزی است ولی متأسفانه صنعت در این استان‌ها رشد قابل توجهی نیافته و مسئولان کشوری هم به این موضوع توجهی نداشتند.

رحمت اله نوروزی با بیان اینکه اقتصاد گلستان از صنایع خرد و کلان بی بهره مانده است، ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان وجود دارد که صنایعی بسیار کوچک در آنها مستقر هستند.

نوروزی اضافه کرد: گلستان روزی به سرزمین طلای سفید معروف بود، اما به دلیل واردات بی رویه دچار آسیب‌ها و مشکلات فراوانی شده و بسیاری از کارخانجات پنبه استان تعطیل شده است.

وی با اشاره به موضوع جذب سرمایه گذار، ادامه داد: در همه استان‌ها سرمایه گذاران بزرگی همچون بنیاد مستضعفان و شستا وارد شده اما متأسفانه گلستان با وجود ظرفیت‌های فراوان از این نعمت بی بهره مانده است.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به مشکلات و معضلاتی که استان گرفتار آن است، نیازمند عزم جدی و ملی در بحث استقرار صنایع تبدیلی هستیم، با همت مضاعف می‌توانیم پای سرمایه گذاران را به این استان باز کنیم.

وی افزود: نیاز است تا همه مسئولان استان، اعم از مجمع نمایندگان، استاندار و مدیران کمک کنند تا بتوان بروکراسی‌های اداری را در این حوزه کاهش دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در استان وجود دارد که می‌توان با ورود سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف تولیدی و کشاورزی صنایع بسیار خوبی را ایجاد کرد.

وی با اشاره به راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون، افزود: این منطقه می‌تواند بارانداز کشورهای اوراسیا بوده و به گسترش صادرات و ارزآوری کمک کند.

به گزارش خبرنگار نویاب ، تولیدگران و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی در گلستان انتظار دارند با حضور رئیس دولت سیزدهم در این استان کم برخوردار، نگاه حمایتی ویژه ای برای گلستان منظور شود.

پیش بینی تسهیلات مناسب و ایجاد زیرساخت‌ها از جمله مطالبات فعالان اقتصادی دیار هیرکان از رئیس جمهور است تا بخشی از عقب ماندگی‌های مزمن این دیار برطرف و شرایط اقتصادی اهالی این استان مرزی و کم‌برخوردار بهبود یابد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3785
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.