• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی در گلستان | مقابله با غول بیکاری با آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای

  • کد خبر : 35861
  • 03 اردیبهشت 1403 - 15:24
ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی در گلستان | مقابله با غول بیکاری با آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای
گرچه دولت از نرخ بیکاری تک رقمی در استان گلستان خبر می‌دهد اما آنچه در واقعیت مشاهده می‌شود درصد بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار و بیکاران کم سواد و بی سواد است. بنابراین آمارهای مسئولان با واقعیت های جامعه همخوانی ندارد.

به گزارش نویاب به نقل از ایلنا، سال‌هاست که تغییر رویکردها در نظام آموزشی و سوق دادن دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای مطرح است اما به رغم همه تلاش های صورت گرفته ما همچنان با جمعیت زیادی از دیپلم گرفته های بیکار تا دانشجویانی که به دلیل فقدان مهارت بیکار هستند، مواجه هستیم.

به نظر کارشناسان آموزش های فنی و حرفه ای راه مناسبی برای رفع مشکل بیکاری در جامعه است. برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال پایدار باید افراد ماهر در جامعه تربیت شوند.

جوانان زیادی در استان هستند که شغلی ندارند و حتی فاقد یک مهارت هستند تا بتوانند برای خود شغلی دست و پا کنند. این مسئله البته نشان دهنده ضعف آموزش در دوران مدرسه است. امروزه، تربیت نیروهای کارآفرین و ماهر و گسترش آموزش‌های مهارتی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

امروزه بسیاری از کسب و کارها و صنایع به نیروی کار ماهر نیاز دارند و درحال حاضر کشورهای در حال توسعه به سمت‌ آموزش‌های مهارتی در حرکت بوده و به دنبال توسعه آن هستند. بحران بیکاری از چالش‌های اساسی کشور است که با وجود تلاش‌های دولت هنوز این‌ معضل به قوت خود باقی است‌.

آموزش فنی و حرفه‌ای به خوبی قادر است، مشکل نیروی کار و خلاء نیروی انسانی ماهر را حل کند. برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال پایدار باید افراد ماهر در جامعه تربیت شوند و این امر از طریق آموزش فنی و حرفه‌ای امکانپذیر است.

قیمت رهن و اجاره مغازه به شدت رو به افزایش است

یک مهارت آموز فنی و حرفه‌ای که کارشناسی رشته برق دارد، اظهار کرد: پس از پایان تحصیل زمانی که خواستم وارد بازار کار شوم متوجه شدم از مهارت های کافی برخوردار نیستم‌.

محمد نصرتی اظهار کرد: مدت زیادی دنبال شغل بودم اما همه کارخانه‌ها و شرکت‌ها نیاز به نیروی انسانی ماهر داشتند. برای همین به فنی حرفه ای مراجعه کردم و آموزش های لازم و مرتبط به رشته تحصیلی‌ام را گذراندم و زمانی که دوباره خواستم وارد بازار کار شوم دچار مشکلاتی شدیم. زمانی که برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کردم قوانین سختی را لحاظ کردند که کار را برای ما جوانان بسیار سخت کرده است.

وی افزود: قیمت رهن و اجاره مغازه به شدت رو به افزایش است و اوضاع اقتصادی خوب نیست و بسیاری از جوانان این روزها انگیزه کافی برای کار و تلاش ندارند.

وی گفت: دولت می تواند با گسترس مهارت آموزی بین جوانان و ایجاد زیرساخت های مناسب مشکل بیکاری گلستانی ها و به ویژه افرادی که فارغ التحصیل می شوند را حل کنند.

وی بیان کرد: از مسئولین می خواهیم برای جوانان ایجاد شغل کنند و موانعی از جمله مشکلات بانکی را مرتفع کنند و به آنها وام های کم بهره با باز پرداخت بلندمدت بدهند.

بیشترین آموزش های فنی وحرفه ای در گرگان و کمترین در گمیشان بوده است

مدیرکل فنی وحرفه ای استان گلستان اظهارکرد: از ابتدای سالجاری در بخش دولتی بالغ بر۳۳ هزار و ۵۳ نفر دوره آموزشی در قالب ۷۸۷ حرفه در استان برگزار کردیم. آموزش ها در بخش غیردولتی بیش از ۲۵ هزار نفر دوره در قالب ۵۱۷ حرفه برگزار شد.

حمزه کرایلو ادامه داد: بیش از ۵۸ هزار نفر دوره آموزشی با هزار و ۳۰۵ حرفه به مردم استان آموزش دادیم‌ و بیشترین آموزش های فنی وحرفه ای در گرگان و کمترین گمیشان بوده است. در بخش خدمات ۲۱ درصد، کشاورزی ۱۶ درصد، هنر ۱۱ رصد و صنعت ۵۲ درصد بوده که به هنرآموزان در گلستان آموزش داده شده است.

وی افزود: در بخش اشتغال در سالجاری ۴۰۰ نفر تعهد شغل داشتیم که تاکنون ۴۶۶ نفر در سامانه رصد اشتغال استان ثبت کردیم که بیش از ۱۱۶ درصد تحقق داشتیم.

کرایلو بیان کرد: در سالجاری ۳۹ هزار نفر تعهد صدور گواهی نامه داشتیم که تاکنون برای ۳۳ هزار نفر گواهی نامه صادر شده است. تمامی آموزش های آموزش و پرورش در کار و دانش را  بالغ بر هزار و ۲۷۰ نفر در گلستان برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: دوره های مهارتی که برگزار می شود مطابق با نیازها است و به صورت مستمر برگزار می شود. تثبیت شغل با ارتقاء مهارت ها و توانمندسازی افراد از اهداف مهم آموزش فنی و حرفه ای استان است.

وی خاطرنشان کرد: برای منسجم تر شدن فعالیت افراد بعد از اینکه آموزش می ببینند ایجاد تعاونی های متناسب با مشاغل بسیار ضرورت دارد. در دهه فجر پارسال ۳۳ پروژه مهارتی با اعتباری بالغ بر ۲۲۷ هزار میلیون ریال در استان به بهره برداری رسید.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=35861
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.