• امروز : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
مدیرکل شیلات گلستان:

تولید ماهی در قفس آب‌های ساحلی خزر گلستان راهی بازار شد

  • کد خبر : 35755
  • 02 اردیبهشت 1403 - 10:25
تولید ماهی در قفس آب‌های ساحلی خزر گلستان راهی بازار شد
پرورش ماهی در قفس در آب‌های سواحل خزر گلستان که با حمایت ویژه دولت سیزدهم و در راستای تحول در اقتصاد ساحل‌نشینان در استان به مرحله بهره‌برداری رسیده، برداشت آن از چند روز قبل پس از پایان رسمی صید ماهی در این آب‌ها به شیوه صید پَره و با بهره‌گیری از قایق، آغاز شده است.
به گزارش نویاب به نقل از ایرنا، وجود ۱۱۰ کیلومتر از نوار ساحلی خزر در گلستان، فرصت مناسب برای استفاده از ظرفیت‌ آبزی‌پروری و اجرای طرح‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس و پِن را فراهم کرده است که گسترش این ایده‌ شیلات گلستان مورد حمایت جدی دولت سیزدهم قرار گرفته است.

شتاب بخشیدن به بهبود اقتصاد ساحل‌نشینان گمیشان و ترکمن و بندرگز از جمله اثرات مثبت اجرای طرح پرورش ماهی در ققس در آب‌های ساحلی خزر این استان بوده که گسترش آن در آینده می‌تواند گلستان را به یکی از مراکز مهم تولید انواع آبزیان به ویژه گونه‌های ماهی مانند قزل‌آلا، سفید، آزاد، فیل ماهی، کفال و خاویاری تبدیل کند.

عملیاتی شدن طرح مزبور توسط کارشناسان شیلات گلستان از میانه دهه ۹۰ در دست پیگیری بوده و در سال‌های اخیر با استقبال سرمایه ‌گذاران، پرورش ماهی در قفس در سواحل استان به ویژه گمیشان به ثمر نشسته و رو به توسعه است.

مدیرکل شیلات گلستان از آغاز برداشت ماهی در قفس از ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: برآورد می‌شود که از رهاسازی و پرورش ۲۲ هزار قطعه ماهی توسط شرکت سرمایه‌گذار کیمیا خزر، بیش از ۳۰ تُن ماهی برداشت و روانه بازار مصرف شود.

اسماعیل جباری افزود: برداشت ماهی در قفس آب‌های خزر استان گلستان تا ۲۰ روز آینده ادامه دارد.

وی یادآور شد: اکنون ۷۵ قفس در پهنه آبی خزر استان مستقر شده و پیش‌بینی تولید سال جاری به این شیوه بیش از ۸۰ تن ماهی است.

وی در خصوص مزایای اجرای طرح مزبور گفت: پرورش ماهی در قفس باعث کاهش فشار صید بی‌رویه از دریا و حفظ ذخایر آبزیان و سلامت اکوسیستم دریا و کمک به حفظ ذخایر طبیعی آبزیان دریایی از جمله مزایای اجرای پرورش ماهی در قفس است.

جباری ادامه داد: علاوه براین، پرورش ماهی در قفس در سواحل می‌تواند برای افراد ساحل نشین گلستان ایجاد فرصت شغلی جدید داشته و زمینه‌ساز تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=35755
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.