• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

تامین بستر صادرات شیر نیاز صنعت دامپروری گلستان

  • کد خبر : 3559
  • 30 بهمن 1400 - 13:59
تامین بستر صادرات شیر نیاز صنعت دامپروری گلستان

پور سینا، کارشناس نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی گلستان با بیان اینکه برای صادرات باید استانداردهای کشور مقصد رعایت شود، گفت: با تامین الزامات صادرات شیر، صنعت دامپروری توسعه می‌یابد.

شاهرخ پور سینا در گفتگو با خبرنگار نویاب، اظهار کرد: به دلیل خاصیت ذاتی فسادپذیری سریع شیرخام و نیز ارزش افزوده بالای فراورده‌های آن، این محصول معمولاً به صورت فراورده‌های آن صادر می‌شود.

وی با بیان این نکته که شیر تولیدی در دامداری‌ها، برای صادرات می‌بایست استانداردهای مورد نظر کشور مقصد را داشته باشد گفت: می‌توان به واسطه تامین الزامات صادرات شیر و محصولات، آن به توسعه صنعت دامپروری کمک کرد.

کارشناس نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی گلستان افزود: شیر خام یک سری مشخصاتی شامل خصوصیات فیزیکی دارد که در آزمایشگاه با سنجش میزان مواد تشکیل دهنده آن از جمله پروتئین، چربی، املاح و سایر مشخصات آن بررسی می‌شود.

وی ضمن یادآوری این نکته که شیر خام از نظر میکروبی نیز باید از یک سری ویژگی‌هایی برخوردار باشد، افزود: شیر سالم در زمانی که دوشیده می‌شود فاقد هرگونه آلودگی میکروبی است.

پور سینا ادامه داد: شیر خام، قابلیت زیادی برای آلودگی و تکثیر باکتری‌ها را دارد که همین امر باعث می‌شود تا در مدت زمان کوتاهی بار میکروبی آن افزایش یابد مگر اینکه به سرعت سرد شده و به دمای چهار درجه برسد تا به زودی به کارخانجات فرآوری و لبنی منتقل شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از موارد دارای اهمیت در استانداردهای کیفی شیر، میزان سلول‌های سو ماتیک یا پیکره‌ای در شیر است، امری که باعث اختلال در کیفیت شیر از نظر شاخص‌های مصرفی و صادرات می‌شود.

این کارشناس نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی گلستان خاطر نشان کرد: به جز این موارد، قابلیت رد یابی محصول از مزرعه تا سفره از فاکتورهای مهم بهداشت صنعت غذایی است که متاسفانه در تولید به روش سنتی معمولاً این قابلیت بطورکامل وجود ندارد.

او از عرضه شیر سنتی به عنوان محصولی فاقد قابلیت صادرات یاد کرد و گفت: این محصولات معمولاً قابلیت ردیابی و پیگیری برای عرضه ندارند.

وی استفاده از خوراک نامناسب برای دام را منجر به آلودگی شیر به سموم قارچی دانست و افزود: برخی مواد اولیه یا خوراک دام در اثر نگهداری نامناسب می‌تواند به انواعی از کپک آلوده شود.

این کارشناس نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی گلستان اضافه کرد: سموم تولید شده توسط این کپک‌ها در صورت مصرف دام، به شیر منتقل می‌شود که پیشگیری از این امر نیازمند رعایت خوراک مصرفی مناسب برای دام است.

وی با بیان این نکته که مایکو توکسین در طول فرآوری با حرارت یا سایر اقدامات از بین نمی‌رود، افزود: در دراز مدت مصرف برخی انواع سموم قارچی عامل بیماری‌هایی همچون برخی سرطان‌ها می‌شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3559
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.