• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران:

اصلاح سیاست‌های ارزی، مطالبه مهم بخش خصوصی از دولت است

  • کد خبر : 33932
  • 21 اسفند 1402 - 10:07
اصلاح سیاست‌های ارزی، مطالبه مهم بخش خصوصی از دولت است
پیرموذن، رنایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به مشکلاتی که پیمان‌سپاری ارزی و تعلیق کارت‌های بازرگانی برای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان ایجاد کرده است، اصلاح سیاست‌های ارزی را مطالبه مهم بخش خصوصی از دولت عنوان کرد.
به گزارش نویاب به نقل از اگروفود نیوز، حسین پیرموذن اظهارکرد: لغو پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان، تک‌نرخی شدن ارز و تغییر سیاست نظام چند نرخی ارز مهم‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی و پیام بخش خصوصی کشور به دولت است.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: تعلق کارت های بازرگانی به خاطر پیمان سپاری ارزی بیشترین ضربه را به صادرات مخصوصا در حوزه محصولات کشاورزی به کشاورزانی وارد کرده که بهترین محصولات را تولید می کنند.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهوری که بزرگ‌ترین مشکل کشور را قیمت ارز عنوان کرده است، افزود: سیاست نظام چند نرخی ارز موجب ناکارایی، عدم تخصیص بهینه منابع و ترویج فساد و رانت اقتصادی می‌شود و اگر در کشور به دنبال توسعه صادرات و رونق تولید هستیم تک‌نرخی شدن و تثبیت قیمت ارز می‌تواند راهگشا باشد.

نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه داد: تهیه و خرید مواد اولیه از بازار با نرخ آزاد توسط صادرکنندگان از یک‌سو و از سوی دیگر الزام به ثبت ارز صادراتی در سامانه نیما و قیمت‌گذاری ارز حاصل از صادرات با نرخ نیمایی و تفاوت میان این دو نرخ تولید و صادرکننده را متضرر کرده و عملاً راه صادرات در کشور را مسدود می‌کند.

پیرموذن تأکید کرد: تک‌نرخی شدن ارز بزرگ‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی و پیام بخش خصوصی به دولت است و تفاوت معنادار نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=33932
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.