• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7
رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گلستان:

اختیار بازار برنج در دست دلالان است

  • کد خبر : 3330
  • 20 بهمن 1400 - 9:15
اختیار بازار برنج در دست دلالان است
رئیس حمایت از حقوق مصرف کنندگان گلستان خواستار نظارت بیشتر دولت بر بازار شد و گفت: در حال حاضر اختیار بازار برنج در دست دلالان و افراد سودجویی است که سودای پول زیاد دارند.

علی نعیمی در گفتگو با خبرنگار نویاب خشکسالی و تنش آبی را از جمله عوامل افزایش قیمت برنج برشمرد و اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی، امسال حدود ۴۰ درصد نسبت به سنوات قبل کاهش تولید داشتیم.

وی تورم حاکم بر کشور، هزینه بنگاه‌ها و انتظارات تورمی را از دیگر عوامل افزایش قیمت برنج ایرانی اعلام کرد و افزود: البته که در این افزایش قیمت موارد دیگری نظیر نحوه قیمت گذاری غیر رسمی که معمولاً در شالی‌کوبی‌ها روزانه بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، هم تاثیرگذار است.

به گفته رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گلستان، این قیمت گذاری نه در میان شالی‌کاران بلکه غالباً توسط افراد دلال و سودجویی که سودای پول زیاد دارند، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه اختیار بازار برنج در دست کسانی است که خرید جدید یا انبارشده را به هر قیمتی که دوست دارند به بازار عرضه می‌کنند بنابراین به نظر می‌رسد دولت در این بخش باید نظارت جدی تری داشته باشد.

نعیمی خاطر نشان کرد: با توجه به پایش بازار در حال حاضر هر کیلو برنج داخلی فجر بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان و هر کیلوگرم برنج دمسیاه بوجار شده بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی از افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت برنج در ماه‌های گذشته خبر داد و گفت: انتظار می‌رود با توزیع برنج تایلندی، هندی و پاکستانی که قیمت مصوبی برای آن در نظر گرفتند، بخشی از نیاز بازار از این طریق تامین شود.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گلستان ادامه داد: با توزیع برنج خارجی در بازار و فروشگاه زنجیره‌ای مقداری از تقاضای بازار کم می‌شود به این ترتیب قیمت برنج ایرانی که تابع عرضه و تقاضا است امیدواریم با این اقدام تعدیل شود.

وی در خاتمه نظارت بر توزیع برنج خارجی را ضروری برشمرد و اضافه کرد: اگر نظارت به درستی انجام نشود امکان مخلوط شدن برنج خارجی با برنج ایرانی وجود دارد که این خودش آسیب بزرگی است از این رو بهتر است برنج خارجی در بسته بندی خاص در فروشگاه‌ها و به تعداد محدود بین افراد توزیع شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3330
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.