• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان:

منابع طبیعی به تنهایی نمی‌تواند آب مورد نیاز طرح کاشت یک میلیارد درخت را تامین کنند

  • کد خبر : 33079
  • 09 اسفند 1402 - 8:59
منابع طبیعی به تنهایی نمی‌تواند آب مورد نیاز طرح کاشت یک میلیارد درخت را تامین کنند
طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در ایران به منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و غبار انجام می‌گیرد. برخی از کارشناسان منابع طبیعی اعلام کردند که این طرح هنوز ابهاماتی دارد و منابع آب آن قرار است چطور تامین شود.

به گزارش نویاب به نقل از ایلنا، طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور از ۱۵ اسفند سال گذشته در روز درختکاری در باغ ملی گیاه‌شناسی رسما آغاز شد و طبق گفته مسئولان کشور طی ۴ سال آینده یک میلیارد درخت در کشور کاشته می‌شود.

استان گلستان با کمبود شدید آب مواجه شده و خشک سالی تمام استان را فرا گرفته است و همچنین ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع استان در معرض بیابانی شدن قرار گرفته است. طرح ملی کاش

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان اظهار کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور به منظور احیای جنگل‌ها، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، حفاظت از خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و رفع گرد و غبار است.

حمید سلامتی ادامه داد: منابع طبیعی به تنهایی نمی‌تواند طرح کاشت یک میلیارد درخت را انجام دهد و در چند وقت اخیر با بسیج سازندگی برای حل این موضوع یک تفاهم نامه‌ای امضا کرده است. ما چندین جلسه با بسیج سازندگی استان برگزار کردیم که بخشی از طرح کاشت نهال درخت را آن‌ها انجام دهند که مدتی است کارشان را شروع کرده‌اند.

وی افزود: در سالجاری بارندگی‌ها در استان بسیار خوب بوده است که مشکل خاصی در تامین آب این طرح ملی نداریم. ما توانستیم نهال مرتعی را ۵ برابر بیشتر در گلستان تولید کنیم و این نهال‌های مرتعی در عرصه‌های شمالی استان بیشتر در گنبدکاووس، مراوه تپه کاشته می‌شود.

وی یادآورشد: ما برای تولید نهال و تکمیل این طرح بزرگ ملی از ظرفیت ۶۰ نهالستان خصوصی و ۷ نهالستان دولتی استفاده می‌کنیم.

سلامتی تصریح کرد: استان گلستان مساحتی بیش از ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار دارد و اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت دراستان بیش از ۱۰ میلیون نهال در نهالستان‌ها دولتی وخصوصی تولید و غرس شده است. طرح کاشت یک میلیارد درخت در گلستان از گونه‌های بومی استفاده می‌شود و ما به هیچ وجه به دنبال کاشت گونه‌های غیربومی نیستیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=33079
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.