• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7
معاون باغبانی جهاد کشاورزی گلستان:

بازدهی محصولات گلخانه ۱۰برابر سطوح زراعی است

  • کد خبر : 3244
  • 17 بهمن 1400 - 13:44
بازدهی محصولات گلخانه ۱۰برابر سطوح زراعی است
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به کشت محصولات کشاورزی در فضای گلخانه تاکید کرد و گفت: بازدهی محصولات کشاورزی در گلخانه ۱۰برابر سطوح زراعی است.

نوید رضا فراهانی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهار کرد: جدای از صرف جویی در مصرف آب، تولید محصولات در فضای گلخانه بازدهی را حدود ۱۰ برابر نسبت به سطوح زراعی افزایش می‌دهد.

وی اشتغال در حوزه کشت محصولات گلخانه‌ای را بیشتر دانست و اضافه کرد: در این صنعت به ازای هر هکتار فضای گلخانه ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌شود و این یعنی افزایش چند برابر اشتغال افراد در مقایسه با سطوح زراعی.

فراهانی خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت‌ها در حوزه منابع آب و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی ناگزیر به افزایش تولید در این فضا خواهیم بود کما اینکه کشورهایی مانند هلند، اسپانیا، ایتالیا و ترکیه به این سمت رفتند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی هم یک طرحی برای استان‌ها ترسیم کرده که بر اساس آن گلستان می‌بایست تا پایان برنامه ششم توسعه ۵۵۰ هکتار از اراضی را تحت پوشش فضای گلخانه‌ای ببرد.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از صدور ۳۰۰ هکتار پروانه تاسیس ظرف چند سال گذشته خبر داد و گفت: برخی افراد به دلایل مختلف از ادامه کار منصرف شدند و برخی به واسطه عدم دریافت تسهیلات از این شغل صرف نظر کردند.

وی با بیان این نکته که در حال حاضر حدود ۸۰ هکتار از گلخانه‌ای استان به بهره برداری رسیده، افزود: حدود ۴۰ هکتار از این فضای گلخانه‌ای در حال ساخت و بقیه در مراحل دریافت تسهیلات هستند.

فرهانی تعدد گلخانه در روستای کریم آباد را یک ظرفیت مطلوب برای استان ارزیابی کرد و گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در استان افتاده، تبدیل روستای کریم آباد به دهکده گل و گیاه است.

به گفته وی، در روستای کریم آباد فضای گلخانه‌ای کوچک مقیاس از ۳۰۰ مترمربع تا فضای پرورش نهال در مساحت ۱۲ هکتار وجود دارد که این نشاندهنده پتانسیل استان در بخش پرورش گل و گیاه است.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خاتمه یادآور شد: اگر اعتباراتی که معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری وعده آن را داده، تخصیص یابد حدود ۵۰ هکتار از گلخانه‌های کوچک مقیاس روستای کریم آباد توسعه می‌یابد و در نهایت این روستا به دهکده گل و گیاه کشور تبدیل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3244
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.