• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
رئیس جهادکشاورزی گلستان:

سهمیه خوراک دام استان تامین شود

  • کد خبر : 3148
  • 09 بهمن 1400 - 14:00
سهمیه خوراک دام استان تامین شود
رئیس جهاد کشاورزی گلستان از دشواری تامین نهاده‌های دام سنگین استان خبر داد و گفت: استان در بخش دام مقام هشتم کشور را دارد از این رو سهمیه خوراک دام استان هم باید تامین شود.

مختار مهاجر در گفتگو با خبرنگار نویاب، اظهار کرد: استان روزانه ۳۳ هزار تن گوشت و حدود ۸۰۰ تن شیر را به سایر استان‌های کشور ارسال می‌کند.

وی ازعدم کشش بازار در محصولات لبنی اظهار نارضایتی کرد و گفت: این کاهش خرید مردم در بخش محصولات لبنی حاصل شایعاتی است که برخی افراد به آن پرداختند.

او معتقد است: در حال حاضر برای حدود ۷۰ درصد از روغن‌های سرخ کردنی پالم استفاده می‌شود اما به محض استفاده از یک درصد پالم در لبنیات و بستنی در این زمینه تبلیغات منفی می‌شود که در نهایت منجر به کاهش مصرف و ضرر تولیدکننده خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی گلستان با بیان این نکته که دامداران استان روزهای سختی را سپری می‌کنند، افزود: تا سیستم حاکمیتی استان مسلط بر امورات شود زمان می‌برد و تولیدکنندگان هم ناگزیر به صبر تا بهبودیافتن اوضاع هستند.

وی ادامه داد: ازآنجایی که گلستان در بخش دام مقام هشتم کشور را دارد نیاز است تا سهمیه خوراک دام استان به خوبی تامین شود. اینگونه نیست که گلستان فقط صنعت مرغداری داشته باشد بنابراین توجه به دامداری هم ضروری به نظر می‌رسد.

مهاجر از کاهش ۳۰ درصد خوراک دام در چهار ماهه گذشته خبر داد و گفت: شرایط فعلی بدترین موقعیت برای دامداران است چراکه به خشکسالی برخورد کردیم و از طرفی محصولاتی نظیر کاه و ذرت هم از استان خارج شده است.

وی اضافه کرد: دامدار روستایی نتوانست ذخیره کاه و ذرت را برای خودش انجام دهد و مازاد تولید ذرت را به کیلویی ۸۰۰ تومان به سایر استان‌ها فروخت و درنتیجه امروز ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ما یک گرم علوفه برای امین خوراک دام ندارد.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی گلستان، حذف ارز دولتی شرایط خوبی برای تولیدکنندگان و دامداران ایجاد می‌کند چراکه سود دامداران در حذف یارانه است.

وی ادامه داد: هرچند که پس از حذف ارز دولتی تولیدکنندگان تا شش ماه فشار زیادی را تحمل خواهند کرد اما پس از این مدت اوضاع به وفق مراد تولیدکنندگان خواهد شد.

مهاجر مبلغ نقدینگی مورد نیاز صنعت دامپروری پس از حذف ارز دولتی را سه هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم حدوداً ماهانه ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که امیدواریم دولت برای این بخش چاره‌ای بیندیشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3148
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.