• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

سازمان حمایت تنها مرجع قیمت‌گذاری ادوات مکانیزاسیون کشاورزی است

  • کد خبر : 3066
  • 06 بهمن 1400 - 9:53
سازمان حمایت تنها مرجع قیمت‌گذاری ادوات مکانیزاسیون کشاورزی است
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بر اساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار و بر اساس تأکید رئیس‌جمهور، سازمان حمایت مرجع قیمت‌گذاری ادوات مکانیزاسیون کشاورزی است و هیچ ارگان و سازمانی در کشور حق قیمت‌گذاری و کارشناسی قیمت را ندارد.

به گزارش نویاب، عباس تابش اظهار داشت: بر اساس مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار و بر اساس تأکید رئیس‌جمهور، سازمان حمایت مرجع قیمت‌گذاری ادوات مکانیزاسیون کشاورزی است و هیچ ارگان و سازمانی در کشور حق قیمت‌گذاری و کارشناسی قیمت را ندارد.

وی افزود:تنظیم قیمت‌ها نیز بر عهده ستاد تنظیم بازار است و سامانه ۱۲۴ نیز برای بررسی قیمت‌ها قابل‌قبول است.

وی در پاسخ به وضعیت قیمت گذاری ادوات کشاورزی توسط وزارت جهاد و مرکز توسعه مکانیزاسیون این وزارتخانه بیان کرد: به دلیل اختلاف بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت در خصوص درج قیمت، ادوات کشاورزی مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست.

تابش افزود: به همین دلیل مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی سامانه ۱۲۴ را به‌عنوان مرجع قانونی تعیین قیمت و بانک کشاورزی را مرجع تسهیلات ادوات کشاورزی تعیین کرد.

وی در مورد سیاست درج قیمت بر روی کالاها بیان کرد: بر اساس بند ۲۳سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ما مکلف به شفاف‌سازی در فرآیند تأمین و توزیع هستیم، به‌گونه‌ای که مشخص شود کالاها از درب واحد تولیدی تا انتها که به دست مصرف‌کننده می‌رسد چقدر هزینه دارد.

تابش ادامه داد: عدد درج‌شده بر روی کالا به‌عنوان قیمت تولیدکننده، مبنای مالیات برای دریافت‌کنندگان مالیات و همچنین فاکتور فروش برای مصرف‌کنندگان، توزیع‌کنندگان و بازرسان است.

وی افزود: در این شرایط محاسبه تخلف برای بازرسان ما و اصناف و همچنین وزرات جهاد کشاورزی آسان‌تر است و مردم نیزمی توانند با مقایسه قیمت درج‌شده بر روی بسته توسط عرضه‌کننده نسبت به پرداخت قیمت اطمینان حاصل کنند.

تابش در مورد گروه‌بندی کالایی در کشور بیان کرد: مردم باید بدانند که در کشور هیچ کالایی خارج از دو گروه‌بندی مصرفی و سرمایه‌ای نداریم و هیچ کالای مصرفی در کشور بالای ۳۰درصد و هیچ کالای سرمایه‌ای بیش از ۲۰ درصد سود ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد فروش کالاها با سود بیش از ۱۲۰درصد در کشور بوده‌ایم.

تابش در مورد نقش قانون در قیمت‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی عنوان کرد: ماشین‌آلات کشاورزی مشمول قیمت‌گذاری پیشین نیستند اما این کالاها مشمول ضوابط هیات تثبیت قیمت‌ها هستند.

وی افزود: بر اساس یک فرمول کالاها قیمت‌گذاری می شوند و به فروش می‌رسند که اگر ما به‌عنوان سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده متوجه شویم که ضوابط قیمت‌گذاری هیات تثبیت قیمت‌ها رعایت نشده و مصرف‌کننده متضرر شده و یا شاکی خصوصی داشته باشند، شدیداً برخورد می‌کنیم.

تابش همچنین گفت: افزایش قیمت به‌صورت غیرمنطقی و خارج از ضوابط تعیین‌شده، قیمت نهایی کالای کشاورزی را بالا می‌برد و نهایتاً منجر به ضایع شدن حقوق مصرف‌کننده می‌شود.

وی در مورد قیمت تراکتور بیان کرد: تراکتور هم مشمول قیمت‌گذاری پیشین نیست و افزایش قیمت تراکتور اگر خارج از ضوابط هیات تثبیت قیمت‌ها باشد، باید هزینه اضافی به سازمان حمایت عودت داده شود.

تابش در رابطه با ظرفیت واحدهای تولیدی گفت: متأسفانه واحدهای تولیدی ادوات کشاورزی ما تنها با ۵۰ درصد ظرفیت تولید مشغول به کار هستند که می‌توانیم از ۵۰درصد دیگر برای صادرات و کاهش قیمت تمام‌شده کالاها در کشور استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=3066
  • منبع : تسنیم
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.