• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
یادداشت؛

نیروگاه برق، ظرفیتی برای پیشرفت

  • کد خبر : 28339
  • 15 آذر 1402 - 9:25
نیروگاه برق، ظرفیتی برای پیشرفت
«سالها پیش صبحت از صنعتی شدن گلستان آغاز شد، آنجا که سخن از ناحیه صنعتی هزار هکتاری اترک به میان آمد و بعدها حرف از منطقه آزاد اینچه برون گلستان شد» این بخشی از یادداشت سیاوش کیانی پور برای گروه نویاب است.

نویاب– سیاوش کیانی پور: سالها پیش صبحت از صنعتی شدن گلستان آغاز شد ، آنجا که سخن از ناحیه صنعتی هزار هکتاری اترک به میان آمد و بعدها حرف از منطقه آزاد اینچه برون گلستان شد.

اما آنچه در آن سالها هرگز حرفی از آن زده نشد ، زیرساخت های ناحیه صنعتی و البته منطقه آزاد بود.

یکی از اصلی ترین زیر ساخت های صنعتی شدن مناطقی از گلستان که این قابلیت را دارند و البته تعارضی با جنبه های محیط زیستی ندارند، برق است.

برق، زیرساختی است که متولیان امر در سالهای انتهایی دولت دوازدهم حتی برای مصارف خانگی با مشکلاتی برای تامین آن مواجه شده بودند اما طی دو سال گذشته خوشبختانه علی رغم افزایش پیک مصرف در کشور و به تبع آن در استان، بدون خاموشی برنامه ریزی شده از دو تابستان گرم عبور کردیم.

آنچه دولتمردان گلستان طی دو سال گذشته با جدیت به دنبال آن بودند و به نظر می رسد تا حد زیادی موفق در پیشبرد چرخ های مربعی پیشرفت استان بوده اند، اجرای فاز سیکل ترکیبی نیروگاه برق استان واقع در علی آباد کتول است.

آسوده خاطری برای تامین برق اینچه برون و اترک

جایی که در حال حاضر قریب به ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می کند و با اجرای سیکل ترکیبی این تولید به ۱۵۰۰ مگاوات می رسد و گلستان می تواند آسودگی خاطری نسبت به تامین برق ناحیه صنعتی اترک و منطقه آزاد اینچه برون داشته باشد.

گفته می شود این سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در سفر دوم رییس جمهور به گلستان و با عاملیت گروه مپنا و همراهی دو بانک صادرات و ملی اجرایی خواهد شد.

آنچه در طول عمر بیش از ۲ ساله دولت سیزدهم در گلستان کاملا مشهود و نمایان است اهتمام دولت برای تکمیل زیرساخت هایی است که یقینا باید در سالهای پیشین ایجاد می گردیده و گاه شاهد عقب ماندگی ۴۰ ساله در آن هستیم اما به هر دلیلی انجام نشده و هر قدر منابع به این پروژه ها تزریق می شود باز هم تکمیل آنها با مشکلات زیادی همراه است.

اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی آباد کتول اتفاقی است که می تواند یکی از زیرساخت های اصلی در مسیر توسعه را ایجاد نماید و البته در آینده زمینه افزایش اشتغال پایدار، تولیدات مرغوب، ارتقا صادرات و بهبود وضعیت معیشت مردم را به دنبال داشته باشد.

البته در کنار اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه برق استان، اجرای نیروگاه های کوچک مقیاس نیز در دستور کار متولیان امر قرار گرفته که می تواند کمک قابل توجهی به تولید برق در استان کند.

تولید برق در واقع ظرفیتی از سرمایه گذاری پایدار است که با توجه به مرزی بودن گلستان، می توان زمینه صادرات و ارزآوری آن را در صورت مازاد بودن مصرف داخلی، فراهم آورد.

* فعال رسانه

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=28339
  • نویسنده : سیاوش کیانی پور
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.