• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2
مدیران جهادکشاورزی گالیکش و کلاله مطرح کردند؛

خسارت سیلاب به هزار و ۳۵۰ هکتار اراضی کشاورزی کلاله و گالیکش

  • کد خبر : 26834
  • 18 آبان 1402 - 9:27
خسارت سیلاب به هزار و ۳۵۰ هکتار اراضی کشاورزی کلاله و گالیکش
 مدیران جهاد کشاورزی گالیکش و کلاله اعلام کردند: براثر بارش شدید و رگباری باران عصر و شامگاه روز سه‌شنبه ۱۶ آبان و جاری شدن سیلاب در مجموع به حدود هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این ۲ شهرستان خسارت وارد شد.

به گزارش خبرنگار نویاب به نقل از ایرنا، مدیران جهادکشاورزی گالیکش و کلاله  افزودند: خسارت وارده به اراضی زراعی این ۲ شهرستان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد است.

مدیر جهادکشاورزی گالیکش گفت: مطابق برآورد اولیه کارشناسان به سبب بارش شدید و سیل آسای باران روز گذشته در مجموع به ۹۵۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان در حوزه دهستان فارسیان که در حاشیه رودخانه بودند از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شد که ارزش ریالی آن بالغ بر ۱۲۵ میلیارد ریال است.

علی وزیری افزود: ۴۰ درصد از اراضی کشاورزی آسیب دیده گالیکش که در آن زراعت پاییزه (کلزا و گندم) کشت شده بود بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیدند ضمن اینکه ۶۰ درصد اراضی آماده کشت این شهرستان هم به سبب شست شوی شدید خاک و ایجاد شیارهایی در زمین بین ۳۰ تا ۶۰ درصد دچار خسارت شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر اراضی زراعی، بارش سیل آسای باران روز گذشته به حدود ۸۰ کیلومتر جاده بین مزارع گالیکش و چندین کلونی زنبور عسل و واحد دامداری خسارت وارد کرد که ارزش ریالی آن بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال است.

به گفته وزیری، خسارت نهایی بخش کشاورزی گالیکش طی ۴۸ ساعت آینده قطعی خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی کلاله هم به ایرنا گفت: براثر بارش شدید باران ۱۶ آبان ماه جاری و مطابق بررسی اولیه کارشناسان این مدیریت به حدود ۳۵۰ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان بین ۳۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است.

رحیم دانشور افزود: ۶۰ هکتار از مزارع کلزا روستاهای دهستان آقسو شامل «صالح آباد، کاظم خوجه، یکه قوز» که در مرحله کوتیلدونی (۲ برگ اولیه بعد از سبز شدن بذر) قرار داشتند بین ۶۰ تا ۸۰ درصد و ۱۲۰ هکتار از مزارع کلزا که در مرحله جوانه زنی تا سبزشدن قرار داشتند دچار شست و شوی شدید خاک و تا ۶۰ درصد خسارت دیدند.

به گفته وی، بارش‌ها همچنین به ۹ هکتار از مزارع گندم کلاله که در مرحله کاشت تا جوانه زنی قرار داشتند بین ۴۰ تا ۶۵ درصد، به هشت هکتار از مزارع چغندرقند که در مرحله سبزشدن قرار داشتند تا ۶۰ درصد خسارت وارد کرد ضمن اینکه ۱۸۰ هکتار از اراضی زراعی دیگر این شهرستان هم در جنوب خوجه لر و گرکز دچار خسارت آبگرفتگی و ماندابی و خسارت بین ۶۰ تا ۸۰ درصد شدند.

مدیر جهادکشاورزی کلاله بدون اشاره به خسارت ریالی سیلاب به بخش کشاورزی این شهرستان و بابیان اینکه براورد دقیق خسارات ادامه دارد، بیان داشت: بخش قابل توجهی از اراضی زراعی این شهرستان هم که در مرحله خاک ورزی اولیه شامل شخم و دیسک بودند تحت شست و شوی شدید خاک معادل ۳۰ درصد خسارت دیدند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=26834
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.