• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
یادداشت

اهمیت ترویج استفاده از آبزیان در سبد غذایی خانواده های ایرانی

  • کد خبر : 26606
  • 14 آبان 1402 - 10:46
اهمیت ترویج استفاده از آبزیان در سبد غذایی خانواده های ایرانی
پونه محسنی مفیدی در یادداشتی برای نویاب تاکید دارد یکی از نیازهای ضروری در سبد غذایی خانوار، آبزیان و محصولات مرتبط با آن است که با فرهنگ سازی و حمایت از تولید می توان این نیاز را برطرف کرد.

به گزارش نویابب، یکی از نیازهای ضروری در سبد غذایی خانوار، آبزیان و محصولات مرتبط با آن است. اما چه چیزی باعث این ضروری شده است؟ چگونه مصرف آبزیان به سلامت بدن کمک می کند؟

آبزیان حاوی سلنیوم است که یکی از عملکردهای مهم سلنیوم در آبزیان ،حفظ عملکرد صحیح غده‌ی تیرویید است.

آبزیان سرشار از امگا ۳ هستند که از خواص امگا۳ می توان به کاهش خطر بیماری های قلبی، پیشگیری از بروز سکته های قلبی ، مغزی و بهبود عوارض سکته و افزایش شادی و رفع افسردگی اشاره کرد.

مزیت دیگر آن، منبع عالی فسفر هستند؛ فسفر به حفظ استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و مانع از بروز شکستگی‌های استخوانی می‌شود.
از فوایدی دیگر آبزیان که از لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند، تامین پروتیین ارزان قیمت تر از گوشت قرمز، قابلیت نگهداری طولانی مدت به صورت منجمد نسبت به سایر مواد پروتیینی و عدم وجود نگهدارنده ها در آبزیان است.

سرانه مصرف آبزیان در کشور نشان می دهد علی رغم اهمیت، مصرف آن ها استاندارد نیست و ضرورت دارد سطح مصرف در جهت افزایش سلامت خانوار افزایش یابد.
طبق آمارها سرانه جهانی مصرف آبزیان تا سال ۲۰۲۳ : ۲۵-۲۳ کیلوگرم و سرانه مصرف آبزیان کشور تا سال ۲۰۲۳ : ۱۴-۱۳ کیلوگرم و تقریبا نصف آمار جهانی است.
سرانه مصرف آبزیان در ایران طبق نظر اتحادیه ماهیان سردآبی تا سال ۲۰۲۳ : ۸-۶ کیلوگرم است.

در شرایطی که مصرف آبزیان برای کاهش بیماری قلبی و عروقی، کاهش چربی خون، کاهش بیماری آسم در کودکان، افزایش ضریب هوشی در کودکان، تأمین پروتیین بافت های عضله و پوست، از بین بردن لخته خون در عروق چشم، مغز و سایر اندام ها و جلوگیری از بروز فراموشی در افراد مسن موثر است، نیازمند ترویج فرهنگ مصرف و حمایت از تولید برای افزایش در بازار هستیم.

پونه محسنی مفیدی، عضو هیات مدیره شرکت پایا انرژی

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=26606
  • نویسنده : پونه محسنی مفیدی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.