• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12
حیات صنعت در گرو ثبات قیمت

بازار سازه های فلزی در اختیار رقبای خارجی است

  • کد خبر : 2549
  • 21 دی 1400 - 14:59
بازار سازه های فلزی در اختیار رقبای خارجی است
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه و بی ثباتی قیمت ها، دستورالعمل ها و قوانین دست و پا گیر و تحریم ها از مهم ترین چالش هایی است که تولیدکنندگان سازه های فلزی با آن روبرو هستند.

اعظم محبی-نویاب؛ تولید اسکلت های فولادی با کیفیت و منطبق با استانداردها می تواند به ارتقاء کیفیت احداث در کشور کمک فراوانی کند زیرا بنیادی‌ترین بخش هر سازه، اسکلت بوده و باید از دوام، استحکام و پایداری کافی برخوردار باشد.

در سال‌های اخیر افزایش قیمت ها و بی ثباتی آن و همچمین تحریم ها فشار زیادی را به شرکت‌های تولیدکننده سازه‌های فلزی وارد کرده و بسیاری از آن ها دچار چالش شده اند.

«شرکت توسعه مهندسی ساختمان و سازه های فولادی ایستا» در سال ۸۴ به عنوان اولین واحد تولیدی اسکلت فلزی در گلستان مجوز احداث گرفت و از ابتدای سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون به عنوان بزرگترین واحد تولیدی سازه های فولادی در استان مشغول به فعالیت است.

این شرکت علاوه ساخت، سازه های فلزی در پروژه های انبوه سازی ساختمانی هم فعالیت داشته و رکوردهای خوبی را به ثبت رسانده است. در ۱۰ سال اخیر این شرکت هفت بار صادرکننده برتر استان و در پنج سال اخیر چهار بار به عنوان واحد فنی و مهندسی نمونه و بارها هم به عنوان تولیدکننده برتر استان انتخاب شده است.

برای آگاهی از چالش ها و مشکلات تولید با «عبدالحی چن سبلی»، مدیرعامل شرکت گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

* چه محصولاتی تولید می کنید؟

ما انواع اسکلت های صنعتی و نیمه صنعتی، پل و مانند آن ها را اجرا می‌کنیم. پروژه های صنعتی مانند سازه‌های پتروشیمی، سازه های برج تولید، سازه های ساختمانی و سوله های انبار، ورزشی و غیره براساس سفارش مشتری ساخته می شود.

با توجه به شرایط جامعه و کاهش ساخت و سازها هم اکنون با حدود ۵۰ درصد از ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم

* حجم تولید سالانه شرکت چه میزان است؟

هفت هزار متر سالن تولید داریم که انواع تجهیزات در آن وجود دارد. فعالیت شرکت در خصوص ساخت سازه های فلزی بوده و در ابتدا چهار هزار تن حجم تولید سالانه ما بود که با اجرای طرح توسعه در سال ۹۰ به ۱۰ هزار تن رسیدیم.

حیات صنعت در گرو ثبات قیمت| بازار سازه های فلزی در اختیار رقبای خارجی است

در آن سال ها با توجه به رونق تولید در زمینه ساخت و ساز مسکن، رکوردهای خوبی ثبت کردیم. ساخت مجتمع پتروشیمی و چندین پروژه مسکن مهر از جمله پروژه های بزرگ بود و توانستیم رکورد ۹۰۰ تن تولید در ماه را ثبت کنیم.

با توجه به شرایط جامعه و کاهش ساخت و سازها هم اکنون با حدود ۵۰ درصد از ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم.

* در تأمین مواد اولیه مشکلی ندارید؟

۹۰ درصد مواد اولیه ما به صورت آهن، ورق و فولاد است که از داخل کشور تامین می شود همچنین مواد دیگر مانند سیم جوش، رنگ و غیره را هم از داخل و یا خارج از کشور تامین می کنیم.

در زمینه تامین مواد اولیه مشکلی زیادی وجود ندارد اما مبحث مهم افزایش قیمت و کیفیت آن است.

ثبات قیمت مهم ترین مسأله در تولید است و هم اکنون شرایطی ایجاد شده که قیمت های اعلام شده به مشتری ۴۸ ساعته است زیرا قیمت آهن روزانه و یا هفتگی تغییر می کند.

در برخی از مواد اولیه از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را شاهد بوده ایم و این ها چالش تولید است.

قیمت برخی از مواد اولیه از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است

* از چه زمان در انبوه سازی فعال شدید؟

از سال ۸۹ با توجه به پیشینه ای که در صنعت ساختمان داشتیم در موازات با ساخت اسکلت فلزی در انبوه سازی هم فعال شده و مسکن مهر سرخنکلاته گرگان با ۲۵۶ واحد را در ۱۸ ماه (مهلت مقرر) به پایان رساندیم که اولین پروژه مسکن مهر افتتاح شده در گلستان بود.

حیات صنعت در گرو ثبات قیمت| بازار سازه های فلزی در اختیار رقبای خارجی است

بعد از آن همکاری با شرکت‌های دولتی مانند راه و شهرسازی و شهرداری را آغاز کرده و در سال ۹۱ مجتمع تجاری آفتاب ۳ گرگان با ۲۲ هزار مترمربع را احداث کردیم.

در سال ۹۳ طی قراردادی با شهرداری گرگان مجتمع هیرکان را به صورت مشارکت بخش خصوصی آغاز کرده و در این پروژه سرمایه گذار و سازنده بودیم.

اگر توانستیم در این پروژه های سنگین موفق شویم به خاطر پیشینه فعالیت شرکت و ساخت سازه ها توسط خود شرکت بود.

* چه میزان اشتغال زایی داشته اید؟

در کارگاه حدود ۶۵ نیروی کارگری مشغول به فعالیت بوده که ۸۰ درصد آنها کارگر ماهر هستند، ۶ پرسنل مهندسی داشته و با در نظر گرفتن نیروهای واحد کنترل کیفی، واحد تعمیرات، واحد انبار مالی و اداری در مجموع ۸۵ نیرو به صورت مستقیم با ما همکاری می کنند.

در برهه ای که با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می کردیم تعداد نیروها به بیش از ۱۰۰ نفر می رسید.

البته در پروژه های ساختمانی همه نیروها به صورت مجزا استخدام می‌شوند به عنوان مثال در پروژه هیرکان ۲۲۰ نیرو همزمان مشغول به فعالیت بودند.

* محصولات شما به کجا صادر می شود؟

تولیدات ما به کشورهای آسیای میانه مانند قزاقستان، ترکمنستان و ارمنستان و همچنین عراق صادر شده و در استان‌های مختلف کشور هم پروژه های زیادی را اجرا کردیم.

حیات صنعت در گرو ثبات قیمت| بازار سازه های فلزی در اختیار رقبای خارجی است

* چالش‌های صادرات چیست؟

به دلیل شرایط تحریم دو سال است که حتی نتوانستیم با کشور ترکمنستان صادرات داشته باشیم و متقاضی و خریدار به سختی به گلستان می آید.

ما به دنبال کار در سطح جهانی هستیم چون فعالیت در استان و کشور جوابگو نیست و حتماً باید بازارهای هدف دیگری در خارج از کشور مشخص کنیم تا بتوان این انحصار و محدودیت ها را بشکنیم و بتوانیم از بازار همسایه استفاده کنیم.

هم اکنون شرکت‌های ترکیه و چین در کشورهای همسایه به ویژه ترکمنستان جای ما را پر کرده اند

به دلیل فقدان تجربه که در گمرک وجود دارد و برخی قوانین و دستورالعمل های دست و پاگیر تولیدکننده در صادرات دچار چالش می شود.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ می توانند از پس این مشکلات بر بیایند اما کمر شرکت‌های ضعیف تر و کوچکتر مطمئناً زیر دست و پا این قوانین و دستورالعمل ها خم خواهند شد.

* بعد از تحریم فعالیت رقبا در بازارهای هدف چگونه بود و چه کشورهایی توانستند جای شما را در بین کشورهای همسایه بگیرند؟
هم اکنون شرکت‌های ترکیه و چین در کشورهای همسایه به ویژه ترکمنستان جای ما را پر کرده اند. در ابتدای دهه ۹۰ بیشتر از فعالیت شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در ترکمنستان سخن گفته می شد و اکنون نام آن ها کمتر شنیده می شود.

البته هم اکنون مراجعه به شرکت از سوی متقاضیان خارجی صفر نشده اما به دلیل این که آن ها با همکاری با ما در سیستم بانکی دچار مشکلات مالی می شوند، چالش هایی در این زمینه وجود دارد.

مجموع این مسائل باعث می‌شود که مشتری از استان و تولیدکنندگان داخلی دور شود و کاهش صادرات را در پی خواهد داشت.

* قطعی برق در تابستان چه میزان بر تولید شما اثر می گذارد؟
در یکی از پروژه های ساختمانی به دلیل مشکلات تأمین برق، موتور برق خریداری کرده و حدود دو سال است قطعی های برق تابستان را با این دستگاه جبران می کنیم که البته به دلیل تامین سوخت گازوئیل و کابل آن هزینه زیادی هم دارد.

قبل از خرید موتور برق در تابستان تا پنج ساعت قطعی برق را هم شاهد بودیم و این امر بر میزان تولید اثر می گذاشت.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=2549
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.