• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11
کارشناس بازار مسکن:

پیشی گرفتن قیمت مسکن از نرخ تورم| جهش در بازار صحت ندارد

  • کد خبر : 2239
  • 12 دی 1400 - 1:36
پیشی گرفتن قیمت مسکن از نرخ تورم| جهش در بازار صحت ندارد
کارشناس بازار مسکن گفت: قیمت مسکن از نرخ تورمی که هر ساله اعلام می‌شود، بالاتر است و هم اکنون که اشاره می‌شود جهش در بازار مسکن اتفاق افتاده، چنین چیزی صحت ندارد.

به گزارش نویاب، دانیال زهتابیان اظهارکرد: در سال ۱۳۹۵ قیمت هر مترمربع مسکن در تهران که مبنای معاملات است، حدود چهار میلیون و ۹۰ هزار تومان بوده که در سال ۱۴۰۰ این قیمت به ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده؛ یعنی طی پنج سال هشت برابر شده است.

کارشناس بازار مسکن افزود: اگر این میزان را با تورم سالیانه در نظر بگیریم و میانگینی برای آن قائل شویم می‌بینیم که قیمت مسکن- مانند حباب- از تورم جلوتر است.

وی بیان کرد: مسکن کالای مصرفی محسوب نمی‌شود بلکه کالای سرمایه گذاری است در نتیجه در شرایط فعلی خرید مسکن برای سرمایه‌گذار توجیه نداشته زیرا می دانست که مسکن در حباب قرار گرفته است.

زهتابیان اضافه کرد: نرخ رشد مسکن در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ با یک شیب ملایمی اتفاق افتاده که البته ما باید نرخ رشد مسکن را با هزینه‌ها در نظر بگیریم و این دو مسأله با هم همخوانی ندارند.

کارشناس بازار مسکن گفت: هزینه‌های تولید مسکن بین ۴۰ الی ۴۵ درصد افزایش یافته و انتظار می‌رود که سرمایه‌گذار یا سازنده، مسکن را به زیر این قیمت تولید به بازار عرضه نکند و اگر بخواهد زیر این قیمت عرضه کند طبیعتا برای وی سودی نداشته و اگر بخواهد بیشتر از آن عرضه کند، خریداری برای آن وجود ندارد.

وی یادآور شد: قیمت مسکن از نرخ تورمی که هر ساله اعلام می‌شود، بالاتر است و هم اکنون که اشاره می‌شود جهش مسکن اتفاق افتاده، چنین چیزی صحت ندارد.

زهتابیان با اشاره به جو روانی در بازار، اضافه کرد: اگر به بنگاه های معاملاتی مراجعه کنید قیمت مسکن در بازار گرگان حداقل تا متری چهار میلیون تومان غیرواقعی است.

کارشناس بازار مسکن گفت: بازار مسکن در فصل زمستان تناسبات خود را به پیش می برد و با توجه به تورم سال بعد، افزایش معاملات به همین دلیل است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=2239
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.