• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
1

روایتی از گندم های فراری / کسری ۵۳هزار تن درست است یا ۱۹۰ تن؟

  • کد خبر : 21309
  • 17 تیر 1402 - 12:58
روایتی از گندم های فراری / کسری ۵۳هزار تن درست است یا ۱۹۰ تن؟
پس از انتشار خبر کسری گندم در سیلوی دو کارخانه گلستان، آمارهای متفاوتی در رسانه ها از سوی مسئولان اعلام شد به گونه ای که کسری 53هزار و 200 تن به 190 تن تقلیل یافته است.

الهام رئوفی فر؛ نویاب: همه ساله بر اساس دستور کار شرکت بازرگانی دولتی، گندمی که در کارخانه‌ها موجود است، توسط نمایندگان شرکت، بازرسان و حسابرسان انبارگردانی می‌شود که در صورت کسری در این انبار گردانی، اقدامات حقوقی و قضایی اجرا می‌شود.

بر این اساس و پس از بازرسی در همین فرایند انبار گردانی، هفته گذشته در رسانه های استان خبر مفقودی ۵۳ هزار و ۲۰۰ تن گندم از سوی دادستان مرکز استان در روابط عمومی این دستگاه منتشر شد که واکنش های زیادی به دنبال داشت. از جمله اینکه در کمتر از ۱۲ ساعت پس از انتشار این خبر محمود اسپانلو دادستان گرگان در شبکه گلستان «رقم گندم مفقودی را سه هزار و ۷۰۰ تن دانست و اعلام کرد رقم ۵۰۰ تن درست است و آنچه در رسانه ها با عنوان ۵۳ هزار تن کسری درج شده، اشتباه است.»  فارغ از اینکه منبع خبری که دادستان اشتباه رسانه ها می داند از کانال روابط عمومی همین دستگاه بوده، تاکنون اصلاحی از سوی همین دستگاه به رسانه های استانی ابلاغ نشده است به این ترتیب برخی خبرگزاری ها نظیر ایرنا با مدیرکل مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفتگو داشتند که این مسئول استانی رقم کسری گندم را ۱۹۸ تن اعلام کرده است. بر اساس اظهارات محمدباقر منوچهری، میزان کسری گندم بر خلاف آن‌چه در برخی رسانه‌ها اعلام شده به جای ۵۳ هزار تن، فقط ۱۹۸ تن است.

اما اینجا پایان اخبار ضد و نقیض از سوی مسئولان گلستانی نیست چراکه بر اساس خبر منتشر شده در رسانه «جهان مانا»، استاندار گلستان در جمع خبرنگاران ضمن اصلاح کسری ۵۳ هزار و ۲۰۰ تنی گندم، میزان واقعی آن را ۱۹۰ تن اعلام کرده است.

علی محمدزنگانه افزوده: اهتمام ویژه‌ای در استان برای مبارزه با فساد وجود دارد و ما ریشه مافیای آرد و نان در استان را خشک خواهیم کرد و در موضوع تامین نان مردم با کسی شوخی نداریم.

در استان گلستان ۲۸ کارخانه آرد وجود دارد که هرساله گندم ها به این کارخانه ها در قالب امانت سپرده می شود اما امسال این فرایند به دلیل انتشار اخبار ضد و نقیض برای افکار عمومی  شبه ایجاد کرده است.

یک کارشناس اقتصادی دراین باره به خبرنگار نویاب می گوید: اقدامات شتابزده ای نظیر انتشار خبر مفقودی یا کسری گندم و اعلام چند باره رقم های متفاوت کسری و اصلاح آن باعث ایجاد شبه در افکار عمومی و فرار سرمایه گذاران به واسطه حواشی پس از این اخبار می شود.

علی اکبر رضایی نژاد می افزاید: در چنین مباحثی بهتر است اول بررسی های لازم و اقدامات کارشناسی انجام شود و پس از آن نسبت به انتشار اخبار اقدام شود.

با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع گندم در کشور به نظر می رسد ضمن افزایش نظارت مسئولان و بازرسان در کارخانه های آرد، مسئولان استانی هم باید درباره چگونگی انتشار اخبار و ارائه آمار یکپارچه هماهنگی بیشتری با هم داشته باشند تا با سرچ مطلبی درباره کسری گندم در گلستان با حجم متفاوتی از آمارها درباره یک موضوع مواجه نشویم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=21309
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.