• امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان:

مشکل بازار مسکن با حذف مشاوران املاک رفع نمی شود

  • کد خبر : 20808
  • 29 خرداد 1402 - 13:46
مشکل بازار مسکن با حذف مشاوران املاک رفع نمی شود
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان گفت: مشکل اقتصاد کشور در حوزه مسکن نه مشاوران املاک، بلکه کمبود حدود شش میلیون مسکن در کشور است که این با راه اندازی سامانه برطرف نمی شود.

به گزارش نویاب به نقل از بازار فرشید پورحاجت، اظهار کرد: فروش متری مسکن در خارج از کشور یک روش برای تامین نقدینگی بنگاه های تولیدی در حوزه مسکن و ساختمان است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با بیان این نکته که خانه دار شدن متقاضیان از طریق خرید متری مسکن راهی به بیراهه است، افزود: به ازای هر متری که خرید می شود فرد صاحب ملک می شود نه صاحب مسکن.

او مزیت این طرح را تزریق سرمایه های خُرد و کوچک به بازار مسکن دانست و اضافه کرد: به این ترتیب بخشی از نقدینگی ها به سمت تولید مسکن می رود.

وی در توضیح سامانه ملی املاک و اسکان کشور، گفت: به هر جهت مشاوران املاک بخشی از پازل تولید و عرضه مسکن در کشور هستند و به نوعی شرایط را برای مردم تسهیل می کنند بنابراین منطقی نیست که شرایط را به نحوی دیگر تغییر داده و به صورت آزمون خطا پیش برویم.

پورحاجت با تاکید بر اینکه باید به صورت بنیادی ساختار فعالیت مشاوران ملاک حل کنیم، اضافه کرد: به نظرم نوع فعالیت این صنف فاصله زیادی با جایگاه تعریف شده آن دارد.

به باور این فعال اقتصادی، نباید در نوع فعالیت مشاوران املاک تعارض منافع باشد؛ تعارض منافع برای مشاوران املاک در اینجاست که مشخص نیست مشاور املاک، امین خریدار است یا فروشنده.

وی با بیان این نکته که این وضعیت در بازار مسکن کشور دچار ایراد بنیادی استف افزود: با اینحال مداخله دولت در این بخش یا هر حوزه اقتصادی دیگری جایز نیست.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان ضمن یادآوری این موضوع که مشاور املاک شغلی کاملا قانونی است، افزود: اینکه فکر کنیم با یک سامانه می توان بازار را کنترل کرد فرار از بدیهیات و واقعیت های بازار مسکن است.

وی اضافه کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی به جای این مسیری که دنبال می کنند، امروز فضای کسب و کار را برای بخش خصوصی که به شدت ملتهب شده، تسهیل کنند کنند تا سرمایه های بخش خصوصی هرچه زودتر به ثمر بنشیند.

پورحاجت خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرمایه بخش خصوصی در پیچ و خم تولید مسکن کشور سرگردان است و منابع عظیمی از این بخش گرفتار بروکراسی معیوب کشور شده است.

او در خاتمه خاطر نشان کرد: مشکل اقتصاد کشور در حوزه مسکن نه مشاوران املاک، بلکه کمبود حدود شش میلیون مسکن در کشور است که این با راه اندازی سامانه ملی املاک و شعار برطرف نمی شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=20808
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.