• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد؛

افزایش ۵ هزار درصدی اجاره خانه در ۲۰ سال اخیر

  • کد خبر : 20269
  • 17 خرداد 1402 - 9:44
افزایش ۵ هزار درصدی اجاره خانه در ۲۰ سال اخیر
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر اجاره مسکن براساس گزارشها بیش از ۵ هزار درصد رشد داشته است گفت: سرمایه‌ای بودن ملک در ایران موجب ورود سوداگران، دلالان و پول های سرگردان جامعه به این حوزه شده که به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

به گزارش نویاب به نقل از خانه ملت آرا شاوردیان با اشاره به وضعیت نامناسب اجاره بها مسکن گفت: گرانی اجاره بهای مسکن و نگرانی مستاجران از نوسانات سرسام آور ملک به ویژه در آغاز فصل تابستان و آغاز فصل جا به جایی مستاجران، موجب شده تا دولت و مجلس تلاش‌هایی برای مدیریت و ساماندهی این بازار داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از علل اصلی گرانی‌ها بی‌توجهی مسئولان در سال‌های گذشته به امر تولید مسکن است، افزود: بازار ملک نیز همانند سایر بازارها از متغیرها و الگوهای اقتصادی پیروی کرده و عدم تناسب در عرضه و تقاضا به افزایش قیمت آن منجر می‌شود. از این رو راه حل اساسی کنترل بازار اجاره بها افزایش عرضه مسکن و برقراری تعادل در حوزه عرضه و تقاضا است. در همین راستا اجرای دقیق قوانینی نظیر جهش تولید مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر سوداگری و نیز مالیات بر اراضی بایر و رها شده شهری می‌تواند تا حدی به افزایش عرضه و در نهایت تعادل بازار کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: هم اکنون بخشی از مردم در کلانشهرها مستاجر بوده و یا وضعیت مناسبی برای اسکان ندارند؛ گرانی های سرسام آور حوزه اجاره مسکن نیز بیش از پیش سفره مردم را کوچک و آنها برای پرداخت هزینه‌های سرپناه با مشکل مواجه جدی کرده است و همین امر موجب افزایش مهاجرت از مراکز استان‌ها به شهرهای پیرامون و به دنبال ان افزایش حاشیه نشینی شده است.

وی با بیان اینکه براساس گزارشها در ۲۰ سال اخیر اجاره مسکن بیش از ۵ هزار درصد رشد داشته است گفت: سرمایه‌ای بودن ملک در ایران موجب ورود سوداگران، دلالان و پول های سرگردان جامعه به این حوزه شده که به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند. لذا باید با اتخاذ مالیات‌های هدفمند و دقیق بر سوداگران مسکن، فعالیت در این بازار را برای آنها هزینه‌زا کرده و ملک را از کالایی سرمایه‌ای به کالایی مصرفی همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان تبدیل کنیم تا گام مهمی برای باز کردن گره کور بازار ملک برداشته باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: برای کنترل بازار اجاره بها؛ مجلس طرحی را تدوین کرده که هم اکنون در صحن علنی در حال بحث و بررسی است. در این طرح شاخص‌های منطقی برای تعیین حق الزحمه مشاوران املاک که برخی نقش بسزایی در تعیین قیمت‌های منطقه ای و تحمیل هزینه‌های سنگین  و ناعادلانه به مردم داشته، طراحی شده است. همچنین تلاش شده موجران و مستاجران را به ثبت قراردادها در سامانه املاک و دریافت کد رهگیری سوق دهد، در کل طرح ساماندهی بازار اجاره بها املاک مسکونی ساز و کاری برای کاهش فعالیت دلالان و سودگران پیش بینی کرده که امیدواریم با تصویب آن در مجلس و تایید شورای نگهبان و اجرای دقیق دولت شاهد اتفاقات بهتری در بازار مسکن باشیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=20269
  • منبع : خانه ملت
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.