• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
2
رئیس شورای اسلامی شهر گرگان مطرح کرد؛

بی‌میلی انبوه‌سازان به ساخت‌وساز در بافت فرسوده / بسته‌های تشویقی جذابیت ندارد

  • کد خبر : 20204
  • 13 خرداد 1402 - 15:32
بی‌میلی انبوه‌سازان به ساخت‌وساز در بافت فرسوده / بسته‌های تشویقی جذابیت ندارد
گرگان - باوجوداینکه اعضای شورای شهر گرگان بسته‌های حمایتی مانند تخفیف عوارض ساخت در بافت‌های فرسوده را در نظر گرفتند اما هنوز این مناطق توسعه‌نیافته و فاقد استانداردهای لازم است.

نویاب؛ سرویس مسکن و زیرساخت: فرسودگی برخی بناها در مناطق شهری و ساز و سازهای بدون قاعده درگذشته قسمتی از مناطق شهرها را به بافتی ناکارآمد تبدیل کرده که برای اصلاح آن دولت حدود دو دهه است با تدوین بسته‌های حمایتی مانند تخفیف عوارض ساخت انبوه‌سازان را تشویق به ساخت‌وساز در این مناطق می‌کند. بااین‌حال کمتر از چنین طرح‌هایی به اذعان نظر کارشناسان دست‌کم در شهر گرگان استقبال شده است.

به باور برخی مدیران شهری، اگرچه بافت تاریخی گرگان در طرح بهسازی و بازآفرینی شهر به‌خوبی رونق گرفت اما این روند توسعه در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری کمتر مورد استقبال قرار گرفت. این موضوعی است که «ناصرگرزین» عضو چهار دوره در شورای اسلامی شهر گرگان و رئیس فعلی شورای شهر هم آن را تأیید می‌کند و می‌گوید: باید خلأهایی که منجر به کاهش انگیزه انبوه‌سازان برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده شده، مورد بررسی قرار گیرد تا برای رفع آن اقدام شود.

او معتقد است اعضای شورای اسلامی گرگان در دوره‌های مختلف باهدف حمایت از توسعه و بهسازی بافت فرسوده تخفیف عوارض را در دستور کار داشته بااین‌حال آن‌گونه که باید تحول در این بخش اتفاق نیفتاده است. مشروح این گفتگو را بخوانید.

*عملکرد شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص توسعه بافت فرسوده چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از الزامات برای بهسازی بافت فرسوده شرایط تخفیفی برای سازندگان و شهروندان باهدف توسعه بافت‌های ناکارآمد شهری است که خوشبختانه شورای شهر گرگان حداکثر تخفیفات را در این زمینه در بافت‌های ناکارآمد ایجاد کرده است. حتی امسال هم در زمان برآورد درآمدهای پایدار باهدف کمک به توسعه بافت فرسوده شهر ۵۰ درصد تخفیف عوارض برای ساخت‌وسازهای این مناطق را ۱۰ درصد تخفیف لحاظ کردیم.

در بافت فرسوده با وجود بسته‌های تشویقی، استقبال زیادی برای ساخت‌وساز نشده است؛ شاید یکی از دلایل آن ریزدانه بودن پلاک‌ها باشد

خوشبختانه در دوره پنجم شورا اتفاقات خوبی در بافت تاریخی افتاد و بافت این منطقه افتاد؛ هرچند که اکنون شیب بهسازی آن کاهش‌یافته اما امیدواریم امسال بهسازی بهتری نسبت به سال گذشته اتفاق بیفتد.

در بافت تاریخی بهسازی به‌خوبی اتفاق افتاده اما در بافت فرسوده با وجود بسته‌های تشویقی شهرداری، استقبال زیادی برای ساخت‌وساز نشده است. شاید یکی از دلایل آن ریزدانه بودن پلاک‌ها و عدم تمایل انبوه‌سازان به‌واسطه فقدان صرفه اقتصادی آن دانست.

*در چهار دوره‌ای که به‌صورت مستمر عضو شورا بودید چه میزان توانستید برای توسعه شهر تأثیرگذار باشید؟

در این مدت که در کنار مردم بودم برای توسعه شهر وقت گذاشته و مطالعه و پیگیری کردم به نظرم برخی سیاست هایم به‌خوبی اجرایی شد و تعدادی هم به‌واسطه عدم تجمیع نظر در شورا اجرایی نشد.

به فعالیت شورا نمره ۱۶ و به عملکرد خودم در شورا نمره ۱۸ می‌دهم

از اقدامات مفیدی که در این سال‌ها انجام شده اینکه در بحث سبک‌سازی نیروها در شهرداری تلاش کردیم تا جای ممکن نیرو به بدنه شهرداری اضافه نشود براین‌اساس از دوره سوم شورا به نیروی برای شهرداری جذب نکردیم.

در بحث افزایش بودجه خوشبختانه در دوره‌ای که فعالیت داشتم اتفاقات خوبی افتاد به‌طوری‌که در سال اول دوره سوم شورا، بودجه شهرداری ۱۵۰ میلیون تومان بود درحالی‌که اکنون این رقم به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.  بنابراین به نظرم شهرداری در بخش درآمد و هزینه‌ها در این سال‌ها متحول شده است.

*به عملکرد خودتان در شورا و به‌صورت کلی به روند فعالیت شورا از بدو تأسیس تاکنون چه نمره‌ای می‌دهید؟

به فعالیت شورا نمره ۱۶ و به عملکرد خودم در شورا نمره ۱۸ می‌دهم به نظرم تأثیرگذاری خودم بیشتر بوده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=20204
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.