• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
یک دکترای اقتصاد:

«اینچه‌برون» قابلیت تبدیل به بازارچه مرزی رسمی را ندارد

  • کد خبر : 19990
  • 08 خرداد 1402 - 9:36
«اینچه‌برون» قابلیت تبدیل به بازارچه مرزی رسمی را ندارد
یک دکترای اقتصاد نبود تعادل در نقاط ثقل جمعیتی مرز ایران و ترکمنستان را عامل کم فروغی بازارچه مرزی اینچه‌برون دانست و گفت: این بازارچه صرفاً فضایی برای گردشگری است و رسمیت ندارد.

به گزارش نویاب به نقل از بازار مجید شاهینی با بیان اینکه ارز مرز اینچه‌برون تا عشق‌آباد مسافت زیادی است، اظهار کرد: برای ایجاد یک بازارچه مرزی باید نقطه ثقل جمعیتی باید در مرزهای دو کشور تعادل داشته باشد

این دکترای اقتصاد از باج‌گیران به‌عنوان یک بازارچه مرزی فعال و پررونق نام برد و افزود: این بازارچه به‌واسطه نزدیکی مسافت با عشق‌آباد از رونق خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: اگرچه برخی شهرهای گلستان در مرز ترکمنستان قرار دارد اما نزدیک ترین شهر ترکمنستان فاصله زیادی با مرز اینچه‌برون دارد به همین خاطر از این بازارچه فقط چند روستای ترکمنستان که در مجاورت مرز هستند، خرید می‌کنند.

وی معتقد است: گذشته از فاصله زیاد نخستین شهر ترکمنستان با اینچه‌برون، مسیر دسترسی نامناسب هم به کم‌فروغ مانده بازارچه مرزی دامن زده است.

به گفته شاهینی، اغلب خریدهای مرزنشینان ترکمنستان از بازارچه اینچه‌برون لبنیات و سایر کالاهای اساسی است زیرا قیمت این محصولات در مقایسه کشور ترکمنستان مناسب‌تر است.

وی ادامه داد: امروز به‌واسطه نبود جمعیت مناسب در نقاط مرزی ترکمنستان، این بازارچه به فضایی برای گردشگری و تفریح تبدیل شده اما درصورتی‌که دو دولت ترکمنستان و ایران باهم توافق کرده و بخواهند زیرسازی مسیر دسترسی عشق‌آباد به مرز ایران را درست کنند، امکان بازارچه مرزی شدن اینچه‌برون میسر خواهد شد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: آنچه که باعث رونق اقتصادی در بازارچه مرزی می‌شود، ایجاد جذابیت‌هایی مانند تنوع کالا، قیمت مناسب و عرضه اجناس متفاوت است.

وی در خاتمه با بیان اینکه بازارچه حسن قلی گمیشان قابلیت تبدیل به بازارچه رسمی مرزی دارد، افزود: طرح توجهی برای این بازارچه مرزی نوشته شده و امیدواریم فرایند اداری آن در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=19990
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.