• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3
معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای گلستان تاکید کرد؛

لزوم اجرای شیرین سازی آب دریا در گلستان / بهره‌وری کشاورزی افزایش می‌یابد

  • کد خبر : 19859
  • 03 خرداد 1402 - 9:22
لزوم اجرای شیرین سازی آب دریا در گلستان / بهره‌وری کشاورزی افزایش می‌یابد
برخی کارشناسان به خصوص در آبمنطقه ای استان گلستان عقیده دارند که شیرین سازی آب دریا نویدی برای مردم استان است تا قدری از دغدغه بحران آب و مشکلات حاصل از آن بکاهد.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، کاهش بارندگی و بحران کم آبی سالهاست که در گلستان به مسئله ای جدی تبدیل شده است با اینحال برخی شهرهای استان مانند گرگان و کلاله بیش از سایر شهرستان ها از کمبود آب به واسطه قطعی های متوالی رنج می برند. به باور کارشناسان، استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی در کشاورزی از دلایل اصلی ابتلای این روزهای گلستان به خشکسالی است با اینحال هنوز هم تعداد چاه های غیرمجازی که در استان فعالیت دارند به گفته مدیران استان کم نیست اما تنها از عهده یک دستگاه برای مقابله با کارشکنان خارج است.

به گفته «داود گیلک» معاون طرح و توسعه آب منطقه ای گلستان، این شرکت به تنهایی قادر به برخورد با متخلفان نیست و سایر دستگاه ها هم باید در این زمینه پای کاربیایند ضمن اینکه میزان برداشت از همان چاه های مجاز هم مساله ای است که پیگیری آن توسط یک وزاتخانه دشوار است..

بر اساس اظهارات این مسئول، در استان سالانه حدود ۴۵۰ چاه را مسدود می شود اما بحث انسداد چاه های غیرمجاز و کاهش بهره برداری از چاه های مجاز تنها در حیطه وظایف این وزارت خانه نیست بنابراین باید راهکاری برای این بخش اندیشیده شود. مشروح این گفتگو را با «داود گیلک» معاون طرح و توسعه آب منطقه ای گلستان بخوانید.

* برای جلوگیری از بحران آب به جز حفر چاه چه برنامه ای دارید؟

در وزارت نیرو طرح تامین پایدار آب مصوب شده که در این طرح ۱۸۲ میلیون مترمکعب نیازسنجی شده است. با برآوردهای انجام شده این نیاز آبی ۷۰ میلیون متر مکعب از منابع آب سطحی، ۷۴میلیون متر مکعب آب های زیر زمینی و ۳۶ میلیون متر مکعب از طریق شیرین سازی آب دریا تامین خواهد شد.

۹۳ حفاری خط انتقال اصلاحی از چشمه اق سو به شهر کلاله اجرا شده است

این طرح جامع که از سال ۱۴۰۰ شروع شده و افق آن را برای سال ۱۴۲۵ در نظر گرفته ایم بنابراین به عنوان یک برنامه دراز مدت برای جلوگیری از بحران آب است که منابع و مصارف احصا برای تامین پایدار شهرها گردآوری شده و به دنبال جذب اعتبار برای اجرایی شدن این طرح هستیم.

* برای تامین آب گرگان و کلاله چه برنامه‌ای دارید؟

سد نرماب به عنوان یکی از بزرگترین سدهای استان برای تامین آب شرب امسال‌ آبگیری شده و سیستم انتقال آن برای سال های آینده در دست اقدام است. علاوه بر این برای هر شهرستان یک برنامه میان مدت در نظر داریم در شهر کلاله دو منبع آب زیرزمینی یکی هم منبع چشمه بزرگ آق سو است که در سال های گذشته بسیار چشمه پرآبی بوده و حدود ۸۰ و ۹۰لیتر بر ثانیه منایع آب کلاله را تامین می کرد و شش حلقه آب جدید علاوه بر این ۹ حلقه چاهی که الان وجود دارد برای این شهرستان حفاری شده است.

۹۳ حفاری خط انتقال اصلاحی از چشمه اق سو به شهر کلاله اجرا شده اما متأسفانه کاهش شدید بارندگی ها در چند سال اخیر باعث شد چشمه آق سو که امیدوار بودیم در زمستان۱۰۰ لیتر بر ثانیه و تابستان ۸۰ لیتربر ثانیه آب منتقل کنیم در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ لیتر بر ثانیه رسید. امسال‌ نیز به دلیل کاهش بارندگی ها این رقم به ۱۰ لیتر بر ثانیه رسیده که به این ترتیب در مدت دو سال یکی‌از منابع اصلی تامین آب شرب کلاله را از دست دادیم . با اینحال امیدواریم بتوانیم قسمتی از کمبود آب کلاله را با چاهی که در شهرک امیرالمؤمنین وصل کردند، حل شود.

تنها راه تولید آب، افزایش بهره‌وری است

متاسفانه در چند سال خیر به دلیل کاهش متناوب بارندگی ها منابع آبی استان بسیار کاهش یافته است. برای رفع این مشکل سه حلقه چاه پر آب در منطقه غرب شهر داریم که به شهر منتقل می کنیم و امیدواریم با این دو حلقه چاه شرکت آبفا و سه حلقه چاه شرکت آب منطقه‌ای، حداقل هفت سال در شهر کلاله مشکل کم آبی نداشته باشیم. در دراز مدت هم تامین آب شهرستان کلاله بر اساس مصوبه دفتر فنی آب و فاضلاب کشور قسمتی از کمبود آب شرب کلاله از سد نرماب تامین خواهد شد.

* برای شیرین سازی آب دریا چه برنامه‌ای دارید؟

با توجه به کاهش شدید بارندگی و آب های سطحی و زیرزمینی باید به سمت تامین آب از منابع غیر متعارف از جمله آب دریای خزر برویم و به شدت وزارت نیرو این سیاست را پیگیری می کند. بر این اساس در خصوص شیرینی سازی آب دریا پیگیری زیادی از سوی استاندار انجام شده و مطالعات شیرین سازی در بدنه آب منطقه‌ای انجام و مصوبه وزارت نیرو را دریافت کردیم و به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم . برای اجرای این طرح یک برنامه سه ساله در نظر گرفتیم که امیدواریم هر چه زودتر با جذب سرمایه گذار این مصوبه اجرایی شود.

* در خصوص بحران آب در حوزه کشاورزی چه برنامه‌ای دارید؟

متاسفانه منابع آب تولید شدنی نیست و هر سال نیز کاهش داریم بر این اساس تنها راه تولید آب، افزایش بهره‌وری است یعنی باید جلوی هدر رفت آب در بخش‌های مختلف مخصوصا بخش کشاورزی گرفته شود. اما متاسفانه با کاهش بارندگی و کمبود آب در حوزه کشاورزی بحث آب های زیر زمینی و چاه های غیر مجاز افزایش زیادی داشته است.

سیاست وزارت نیرو استحصال چاه‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی براساس‌ قوانین بالادستی است. که برای آن برنامه های مدونی هم برای طرح تعادل بخشی در وزارت نیرو برای همه استان ها مخصوصا گلستان که استحصال آب غیرمجاز زیاد دارد، در حال پیگیری است. سالانه حدود ۴۵۰ چاه را مسدود می کنیم اما بحث انسداد چاه های غیرمجاز و کاهش و بهینه کردن بهره برداری از چاه های مجاز تنها در حیطه وظایف این وزارت خانه نیست.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=19859
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.