• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

رفع موانع انتقال ارز برای توسعه صادرات ضروری است

  • کد خبر : 1949
  • 20 آذر 1400 - 22:34
رفع موانع انتقال ارز برای توسعه صادرات ضروری است

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ کشور رفع موانع بانکی برای انتقال، تخصیص و تامین ارز را یک ضرورت خواند و گفت: تقویت و تسهیل صادارت فقط در این صورت میسر است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ کشور رفع موانع بانکی برای انتقال، تخصیص و تامین ارز را یک ضرورت خواند و گفت: تقویت و تسهیل صادارت فقط در این صورت میسر است.

به گزارش نویاب، رضا مبصری با تاکید بر این که دولت باید جرم انگاری و بد پنداری را راجع به صادرکنندگان کنار بگذارد، اظهار کرد: به محض اینکه صادرکننده‌ای پس از ارسال کالا به سایر کشورها نتوانست ارز را بازگرداند برچسب خروج غیرقانونی ارز به بخش خصوصی زده می‌شود که درست نیست.

وی تقویت و تسهیل صادارات را ضامن رفع موانع بانکی دانست و اضافه کرد: امروز به دلیل موانع بانکی نظیرانتقال، تامین و تخصیص ارز بخش خصوصی گرفتار شده است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان با تاکید بر این نکته که دولت باید کمک صادرکننده باشد، افزود: دولت باید از فعالین اقتصادی که اصالت‌یابی شدند، حمایت کند.

اوضمن تاکید بر این مطلب که انتقال ارز از چالش‌های جدی صادرکنندگان به شمار می‌رود، افزود: امروز شرکای تجاری ما در شرق از گرفتاری مسائل بانکی کشور مطلع هستند براین اساس اگر پولی را به صورت نقد منتقل کنیم راهی برای برگشت آن نداریم و براحتی پول ما را می‌خورند.

مبصری ضمن اشاره به رشد هشت درصدی دولت که در برنامه سال آینده خود دارد، افزود: این موضوع از طریق بهبود بهره وری حاصل می‌شود.

مخالفت اتاق بازرگانی با ارز دولتی

وی ضمن انتقاد از تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی، اضافه کرد: در این بحث، اتاق بازرگانی نخستین معترض بود که آن را به صورت رسمی در اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران در خردادماه سال ۹۸ اعلام کرد.

این فعال اقتصادی با بیان این نکته که بخش خصوصی این ارز را نخواست بلکه سیاست دولت به تداوم واردات کالای اساسی با ارز دولتی بود، افزود: در آن زمان دست کم باید با توجه به تورم موجود، ارز دولتی به ارز آزاد نزدیک می‌شد.

وی ادامه داد: سال ۹۸ قیمت ارز آزاد ۳برابر ارز دولتی بود درحالیکه امروز ارز آزاد هفت برابر ارز دولتی شده است موضوعی که تاثیرات آن بر اقتصاد مردم استان چند برابر است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ کشور ادامه داد: بخش کشاورزی استان حدود ۱۳هزار میلیارد تومان ارزش افزوده دارد که نزدیک به ۲۶ درصد خروجی استان را تشکیل می‌دهد؛ این ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تاثیر مستقیم بر این بخش گذاشته است.

وی با بیان این مطلب که حدود ۹۹ درصد منابع بانکی استان را مصرف کردیم، افزود: ما در شرایطی نیاز به تامین سرمایه در گردش پنج برابری داریم که ۹۹ درصد منابع بانکی ما اشغال شده است، با این حساب شوک جدی به اقتصاد استان وارد خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان پیش بینی ردیف اعتباری برای مواقع اضطراری در بانک‌های استان را از جمله راهکارهای مقابله با شرایط بحرانی اقتصاد دانست و اضافه کرد: به نظر می‌رسد از منابع بانک‌های خصوصی به قدر کافی در این بخش استفاده نشده است، به هر حال این بانک‌هایی که در گلستان جذب منابع دارند باید آورده‌شان در استان مصرف شود.

به گفته مبصری، اختصاص ۷۰۰ هزار هکتارزمین زراعی به کشت محصولات استراتژیک یکی از دیگر مشکلات اقتصادی استان است چراکه رقیب همه این محصولات ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی است.

وی با بیان این نکته که در حال حاضر باید بقیه کشور هزینه این تغییر نرخ را بپردازند، افزود: باید قراردادهای بانکی توسعه پیدا کند و سطح اختیارات استان حداقل در بخش اعتبار نامه اسنادی بیشتر شود، ضمن اینکه عدد اعتبار آن هم افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1949
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.