• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1
یک کارشناس مسکن مطرح کرد؛

فقط در یک درصد از خاک ایران ساخت‌‌‌وساز انجام داده‌ایم

  • کد خبر : 18844
  • 30 فروردین 1402 - 9:38
فقط در یک درصد از خاک ایران ساخت‌‌‌وساز انجام داده‌ایم
یک کارشناس مسکن با بیان این که ساخت و سازهای کشور در یک درصد خاک ایران انجام شده است، گفت: کشور بزرگی داریم و می‌توانیم از طریق گسترش شهرها و ساخت و ساز پیرامون به حل و فصل مسکن بپردازیم و خانه ویلایی حق مردم است.

به گزارش نویاب به نقل از فارس، فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن با اشاره به اینکه اساساً آپارتمان نشینی با سبک زندگی ایرانی در تعارض است، اظهار داشت: آپارتمان نشینی مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آورده است، به طوری که زمینه ساز درگیری ساکنان در مورد نظافت مشاعات و یا هزینه‌های نوسازی و حفظ و نگهداری آسانسور و دیگر امکانات آپارتمان می‌شود.

این کارشناس مسکن، ادامه داد: شیوه زندگی در آپارتمان، دسترسی افراد را به آفتاب، فضای بازی و حیاط از بین برده است که اثرات مخربی بر سلامت روان ساکنان دارد و عدم امکان به جا آوردن صله‌ رحم و دید و بازدید و توسعه مشاغل خانگی و خرد را هم باید به مشکلات این نوع زندگی اضافه کنیم.

ایلاتی با اشاره به این موضوع که توسعه افقی شهرها یک ضرورت است، تصریح کرد: الان شهرها و به ویژه کلان شهرهای کشور متراکم و فشرده هستند، متاسفانه ما در بحث متراکم سازی اصول شهرسازی را رعایت نکرده‌ایم و فاصله ساختمان‌ها از یکدیگر، فاصله معابر، کوچه‌ها، خیابان‌ها و سرانه‌ها، هیچ کدام لحاظ نشده‌اند. به همین دلیل ما در شهرهایمان همزمان فشرده سازی و متراکم سازی را داشته‌ایم.

وی افزود: بنابراین، شهرهای کشور کیفیت لازم را برای زندگی ندارند. آلودگی هوا و صوتی، ترافیک و موارد این چنینی از جمله مشکلاتی است که با آن‌ها مواجه هستیم. در این شرایط، تراکم جمعیتی شهری یا نسبت نفر بر هکتار در کشورمان در شرایط بدی قرار گرفته است و نسبت به کشورهایی که مساحت کمتری نسبت به ما دارند، وضعیت نامساعدتری داریم.

* تنها یک درصد خاک ایران مسکونی است

وی در ادامه تاکید کرد: واقعیت این است که ما تنها در یک درصد از خاک ایران ساخت و ساز انجام داده ایم و شهرها و روستاهای کشور مساحت کمی را به خود اختصاص داده اند. ما کشور بزرگی هستیم و می‌توانیم از طریق گسترش شهرها و ساخت و ساز در پیرامون آن ها به حل و فصل موضوع مسکن در کشور بپردازیم و خانه ویلایی حق مردم است.

این کارشناس مسکن در ادامه گفت: معماری شهرسازی ما یک قدمت تاریخی دارد و آپارتمان سازی در کشورمان از روی اضطرار رخ داده است. خانه‌های یک طبقه و حیاط دار به معماری قدیمی ما نزدیک تر است. این نوع خانه ها به لحاظ مباحث اجتماعی و روانی نیز برایمان مزیت دارد. اگر بتوانیم در پیرامون شهرها به ساخت خانه های ویلایی و حیاط دار بپردازیم، قطعاً انگیزه ای برای افراد به وجود می آوریم که در این مناطق ساکن شوند و از مزیت های داشتن خانه های حیاط دار بهره‌مند شوند. شهرک های ویلایی سرسبز قطعاً برای شهروندان نسبت به زندگی در آپارتمان‌ها در داخل کلان شهرها و در میان ترافیک و آلودگی صوتی و هوا مزیت دارد. در ساخت شهرهای جدید موضوع طراحی بسیار مهم است و به ویژه طراحی فضای سبز می تواند به ایجاد شهرهای سرسبز و زیبا کمک کند. این شرایط احتمالاً به جذب شهروندان منجر می‌شود.

*هزینه زیرساخت از تهاتر زمین قابل تامین است

وی ادامه داد: در مناطق شهری معمولاً زمین ها دارای مالکیت شخصی هستند و به لحاظ دسترسی به زیرساخت‌ها هم مشکلی نداریم. در این مناطق، مشارکت با مردم باید اولویت بالاتری برای تأمین مالی داشته باشد.

ایلاتی در تشریح اینکه دولت می تواند فراخوان بدهد که هر کسی در محدوده  شهرها زمینی دارد می تواند از طریق مشارکت بخشی از آن را به دولت واگذار کند، گفت: با این شیوه طرح‌های توسعه  مسکن در آن‌جا انجام شود و خودش هم از مزیت‌های آن بهره‌مند شود و در حاشیه  شهرها نیز هر چقدر توسعه افقی شهرها را داشته باشیم و کاربری زمین تغییر کند، ارزش زمین افزایش می‌یابد. به واسطه ی سکونت، برای زمین‌ها ارزش افزوده ایجاد می‌شود. از طریق تهاتر این زمین‌ها می‌توان بخشی از هزینه‌های ساخت و ساز را تأمین کرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=18844
  • منبع : فارس
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.