• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مطرح کرد؛

حمایت از تولید با دورنمای قابل اتکا از مکانیسم قیمت‌گذاری

  • کد خبر : 18229
  • 09 فروردین 1402 - 10:44
حمایت از تولید با دورنمای قابل اتکا از مکانیسم قیمت‌گذاری
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با انتقاد از عدم وجود چشم‌انداز قابل اتکا از مکانیسم قیمت‌گذاری در دولت می‌گوید تبعات این نقیصه تولیدکننده را متضرر می‌کند.

به گزارش نویاب به نقل از اتاق ایران، سعید ترکمان دهنوی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نوشت: اعلام قیمت های پایه محصولات پتروشیمی با قیمت ارز معادل ۳۶ هزار و ۴۸۵ تومان در شرایطی که شخص وزیر صمت و همچنین سخنگوی این وزارتخانه از دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان سخن گفته بودند به معنی یک ناهماهنگی نگران کننده در تصمیم سازی هاست که بیش از همه دود آن بر چشمان بخش خصوصی خواهد رفت. این رویکردها اعتماد بخش خصوصی را هدف قرار داده است تا در سالی که به کاهش تورم و حمایت از تولید نام گرفته، استمرار چندگانگی نظرات و تفاوت در سیاست های اعلامی و رفتارهای اعمالی تنها تولیدکننده واقعی را متضرر کند.

در آخرین جلسه کارگروه مدیریت کالاهای پایه با محوریت محصولات پتروشیمی با حضور شخص وزیر صمت و جلسه جانبی آن، بحث بر آن شد که قیمت گذاری این محصولات با دلار نزدیک به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ گذاری شود. این تصمیم متاثر از جلسات با حضور شخص معاون اول رئیس جمهور اخذ شده است. سپس اظهارنظرهای رسمی در این خصوص شکل گرفت که قطعیت چنین تصمیمی را به رخ می‌کشید. ولی پس از آن در نامه ای به امضای شخص معاون اول رئیس جمهور، بحث نرخ گذاری زنجیره تولید بر مبنای دلار نیمایی مرسوم یا همان ۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان ابلاغ شد و اظهارنظرهای پیشین را به حاشیه راند. این قبیل حاشیه سازی ها برای بخش خصوصی هزینه ساز است و ساده ترین خروجی آن ریسک حجم تولید، تأمین نقدینگی و افزایش قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی است که با روح شعار امسال مبنی بر کاهش تورم و حمایت از تولید در تناقض است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

وجود دورنمای قابل اتکا از مکانیزم های قیمت گذاری، ساده ترین انتظار بخش خصوصی از بدنه تصمیم سازی دولت است که تاکنون نه تنها محقق نشده، بلکه شاهد تناقض محرز در گفتارهای جلسات رسمی و دستورالعمل های اجرایی هستیم.
این انتقاد جدی است؛ بخشی از اعتماد به بدنه حاکمیت در قیمت گذاری از بین رفته و امید است این نقیصه به شیوه های مقتضی جبران شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=18229
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.