• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
1
یک کارشناس بازار تایر:

علت نابسامانی بازار تایر چیست؟ مصرف‌کنندگان قربانی تصمیم اشتباه در قیمت‌گذاری

  • کد خبر : 18116
  • 06 فروردین 1402 - 10:45
علت نابسامانی بازار تایر چیست؟ مصرف‌کنندگان قربانی تصمیم اشتباه در قیمت‌گذاری
یک کارشناس بازار تایر با اشاره به افزایش قیمت عجیب تایر در بازار سیاه گفت: در زمان حاضر به‌دلیل کاهش عرضه و وجود انتظارات تورمی قیمت بسیار بیشتر از افزایش قیمت درخواستی تولیدکنندگان بالا رفته است.

به گزارش نویاب به نقل از تسنیم، بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار در تاریخ ۱۴۰۱.۴.۱۸ که توسط سازمان حمایت به معاونت‌های وزارت صمت ابلاغ شد، شیوه تعیین قیمت کالاهای مشمول قیمت‌گذاری تغییر کرد.

در شیوه جدید تعیین قیمت کالاهای مشمول قیمت‌گذاری بعد از پیشنهادهای صنوف و کارخانه‌داران توسط دفاتر تخصصی وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌شود.

سپس بعد از بررسی به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع و بعد از بررسی مجدد و تأیید محتوای پیشنهاد در ستاد تنظیم بازار تصویب می‌شود و بعد از تأیید نهایی اعلام رسمی خواهد شد.

پیش‌ازاین قیمت‌گذاری در ستاد تنظیم بازار به‌دنبال پیشنهاد تولیدکنندگان و نظر کارشناسی دفاتر تخصصی و تعیین قیمت سازمان حمایت انجام می‌شد.

وحید خراسانی کارشناس صنعت تایر با اشاره به گرانی قیمت تایر در بازار به خبرنگار تسنیم گفت: فرایند پیشین قیمت‌گذاری از دیدگاه صنوف تولیدی مورد انتقاد بود و آن‎‌ها همواره به تأخیر سازمان حمایت در تصویب قیمت‌ها اعتراض داشتند؛ البته در شیوه جدید قیمت‌گذاری منوط شدن قیمت مصوب به تأیید رئیس‌جمهور و کمیسیون اقتصادی دولت، طولانی‌شدن این فرایند قابل‌پیش‌بینی است.

وی در ادامه افزود: به‌عنوان نمونه بازار تایر سواری به همین علت دچار کمبود، افزایش قیمت نامتعارف و ایجاد بازار سیاه شده است. تولیدکنندگان تایر آخرین بار دی‌ماه ۱۳۹۹ موفق به دریافت مجوز افزایش قیمت شدند و در سال ۱۴۰۰ با وجود تورم کالاهای مواد اولیه و افزایش حقوق و دستمزد علی‌رغم درخواست‌های مکرر به آن‌ها مجوزی برای افزایش قیمت داده نشد.

این کارشناس صنعت تایر با اشاره به آسیب قیمت‌گذاری نادرست، اظهار داشت: خردادماه سال جاری در حالی با افزایش قیمت ۳۰درصدی این کالا‌ موافقت شد که بنا بر ادعای انجمن تولید‌کنندگان تایر، مواد اولیه ۷۴ درصد و هزینه حقوق، دستمزد و سربار ۹۴ درصد افزایش یافته بود.

خراسانی در ادامه گفت: باتوجه‌به افزایش قیمت ارز در نیمه اول سال جاری، تولیدکنندگان در شهریور‌ماه درخواست افزایش قیمت ۲۵درصدی داشتند که باتوجه‌به تغییر فرایند قیمت‌گذاری تا کنون به‌طور رسمی مورد تأیید قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که باتوجه‌به افزایش ۴۰درصدی قیمت ارز از شهریورماه امسال تاکنون، موافقت با درخواست افزایش قیمت ۲۵درصدی هم برای تولیدکنندگان چاره‌ساز نخواهد بود و آن‌ها مجبور به تولید در ناحیه ضرر خواهند بود.

ضرورت تغییر در شیوه قیمت‌گذاری تایر

خراسانی با بیان اینکه تداوم این وضع موجب بحرانی شدن اوضاع کارخانه‌های تولید تایر شده است، گفت: برخی از شرکت‌ها که تولید‌کننده باکیفیت‌ترین تایر‌های سواری در کشور هستند، در بهمن‌ماه سال جاری به‌علت اعتصاب کارکنان در نتیجه عدم‌توانایی شرکت در پرداخت مطالبات چندین روز تعطیل بوده تولید را متوقف کردند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت کنترل بازار تایر توسط نهاد‌های نظارتی گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به مسئله برخورد با عرضه خارج از شبکه قانون و قاچاق برخورد کنند. از طرف دیگر اصلاح فرایند قیمت‌گذاری به‌نحوی باید صورت پذیرد که نظارت بر قیمت‌گذاری به‌صورت پسینی باشد؛ یعنی صنوف مربوطه قیمت مدنظر خود را اعلام و مدارک و مستندات را به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار ارائه کنند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=18116
  • منبع : تسنیم
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.