• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
نویاب گزارش می دهد؛

گلستان پیش قراول توسعه روابط با قزاق ها/تعامل با CIS رونق می گیرد

  • کد خبر : 16801
  • 07 اسفند 1401 - 11:03
گلستان پیش قراول توسعه روابط با قزاق ها/تعامل با CIS رونق می گیرد
حضور هیئت تجاری منگستائو در گلستان فصلی نوین فراروی توسعه استان گشوده تا با بهره گیری از پتانسیل های موجود، نقش آفرینی این دیار را در تعاملات و تبادلات خارجی افزایش دهد.

به گزارش نویاب به نقل از مهر، گسترش ارتباطات سیاسی با ممالک و کشورهای هم مرز و پیرامونی از جمله رویکردهای پررنگ دولت سیزدهم است که افق روشنی برای مراودات تجاری و اقتصادی با همسایگان ترسیم کرده است.

تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و عضو CIS یکی از اصلی ترین تلاش‌ها در این رویکرد فرامرزی تلقی می‌شود که به شکل سفرهای چندباره رئیس جمهور به کشورهای مشترک المنافع و حضور رؤسای جمهور کشورهای CIS به ویژه روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در تهران خود را نمایان کرده است.

پرهیز از تمرکزگرایی در سیاست خارجی و واگذاری اختیارات کافی به مدیران ارشد استان‌های مرزی برای ترسیم و تقویت مناسبات تجاری، اقتصادی و سیاسی با استان‌های هم مرز خارجی یکی از مواردی است که می‌تواند راهگشای تعاملات سیاسی با همسایگان باشد.

با توجه به اینکه به سبب تغییرات اقلیمی شاهد افول مشاغل حوزه زراعت و کشاورزی هستیم و بخش گردشگری هم به سبب شرایط خاص کشور و البته تحریم‌ها ظالمانه شرایط مطلوبی ندارد، افزایش تبادلات تجاری و ترانزیت کالا با کشورهای همسایه راه میانبری برای استمرار توسعه در گلستان است.

در این راستا طی ماه‌های اخیر تلاش‌های متعددی برای ارتقا تبادلات تجاری با کشورهای همسایه انجام شده است که یکی از ممالک هدف برای این رویکرد کشور قزاقستان و به طور خاص استان منگستائو این کشور است که مبادلات اقتصادی بین تجار و بازرگانان آن با فعالان اقتصادی گلستان سابقه طولانی دارد.

گلستان پیش قراول توسعه روابط با قزاق ها/تعامل با cis رونق می گیرد

طی روزهای گذشته شاهد حضور هیأت تجاری- سیاسی از استان منگستائو قزاقستان به استان گلستان بودیم، فرآیندی که دالانی ثمربخش برای گره گشایی از مشکلات اقتصادی و رویکردی مطمئن برای تحقق توسعه فراگیر در استان گلستان تلقی می‌شود.

جایگاه خاص گلستان برای توسعه تعاملات با همسایگان

معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار گلستان در این خصوص گفت: در سیاست کلان دولت سیزدهم برای توسعه تعاملات با کشورهای همسایه شمالی به ویژه کشورهای CIS نقش ویژه ای برای گلستان ترسیم شده و قرار گرفتن گلستان در جایگاه ژئوپولتیکی خاص این استان را به دروازه ورودی جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است.

سید محمد دهنوی افزود: برخی وقایع سیاسی- امنیتی در بخش غربی خزر سبب شده تا ممالک واقع در شرق خزر گرایش بیشتری برای تعاملات مالی و البته ترانزیت کالا از مسیر ایران و البته گلستان داشته باشند، وجود برخی زیرساخت‌های ترانزیتی در بخش ریلی، جاده‌ای و هوایی فرصت مغتنمی است تا از محل کسب درآمدهای ترانزیتی زمینه توانمندی اقتصادی گلستان را فراهم کنیم.

وی گفت: حضور تیم تجاری از استان منگستائو فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های گلستان است.

به گفته دهنوی توسعه تعاملات بین استان گلستان و منگستائو یک شراکت راهبردی ثمربخش تلقی می‌شود که می‌تواند زمینه ساز تعالی ارتباطات بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان را فراهم کند.

لغو روادید ۱۴ روزه

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان هم در این خصوص گفت: آمارهای رسمی بیانگر استمرار سیر صعودی مراودات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور همسایه و برادر قزاقستان است.

گلستان پیش قراول توسعه روابط با قزاق ها/تعامل با cis رونق می گیرد

ذوالفقار امیرشاهی افزود: لغو روادید ۱۴ روزه تجاری، برقراری پرواز گرگان اکتائو و استقرار سرکنسولگری کشور قزاقستان در گرگان از جمله رویکردهای دو کشور در راستای افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سفر هیأت منگستائو در ادامه سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر گسترش روابط با همسایگان به ویژه کشور قزاقستان انجام شده است.

امیرشاهی گفت: مراودات تجاری ایران با قزاقستان سابقه‌ای حدود ۳۱ ساله دارد و امیدواریم براساس چشم اندازهای ترسیمی در حوزه ارتقا تجارت آزاد بین دو کشور گام‌های مطلوب‌تری برداریم.

زندگی‌ها ده‌ها هزار قزاق در گلستان

نماینده مردم شهرستان‌های بندرترکمن، گمیشان، بندرگز و کردکوی در مجلس شورای اسلامی هم گفت: حضور بازرگانان گلستانی و قزاقی اگر با برنامه ریزی و وجود نقشه راه برای تصاحب بازارهای دو طرف باشد می‌تواند به عنوان پیشران جدی برای توسعه بیش از پیش تبادلات تجاری بین دو کشور باشد.

عبدالجلال ای ری افزود: گلستان به سبب بسیاری از ویژگی‌ها از جمله مسافت اندک با قزاقستان، برخورداری از کریدورهای ریلی و هوایی، زندگی ده‌ها هزار قزاق در گلستان از ظرفیت‌های بیشتری نسبت به سایر استان‌ها برای ارتقای مراودات تجاری برخوردار است که استفاده از فرصت بسیاری از تنگناها و چالش‌های اقتصادی این استان را برطرف خواهد کرد.

رفع نیازمندی‌های قزاق‌ها با صنایع مختلف گلستان

رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان هم گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت ساختمان، صنایع معدنی، صنایع کشاورزی، زیست فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان گام‌های مناسبی برداشته است و می‌تواند بخش زیادی از نیازمندهای قزاق‌ها را برآورده کند.

گلستان پیش قراول توسعه روابط با قزاق ها/تعامل با cis رونق می گیرد

عابدی افزود: فرصت‌های زیادی در زمینه توسعه زیرساخت‌های بنادر شمالی مانند پایانه‌های صادراتی در بنادر کوریک و آکتائو و همچنین در حوزه توسعه کشتی‌های رورو برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود دارد.

وی گفت: قزاقستان یکی از شرکای تجاری خوب جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که تجار ایرانی به صورت فعال مشغول امور بازرگانی و تجارت هستند و کریدورهای ریلی و دریایی موجود می‌تواند تسهیل بخش توسعه روابط اقتصادی دو کشور دوست و مسلمان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: گلستان از نزدیک ترین استان‌های ایران به قزاقستان است که در صورت دست یابی به بازار این کشور می‌تواند به سبب بعد اندک مسافت و هزینه پایین ترانزیت کالا، محصولات صادراتی خود را با قیمت تمام شده کمتری نسبت به سایر استان‌ها به قزاقستان عرضه کند.

علی محمد چوپانی افزود: گلستان علاوه بر ظرفیت‌های متعالی دیگر نظیر صنایع چوبی، گردشگری و دام و طیور، فقط در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور رتبه‌های اول تا پنجم کشوری را دارد.

علاقه‌مند توسعه تعاملات بین دو استان هستیم

معاون استاندار «منگستائو» در جمهوری قزاقستان هم در نشست با استاندار گلستان گفت: این استان امکان همکاری مشترک با استان گلستان را دارد که کشاورزی، دامپروری، شیلات و منابع طبیعی از جمله آنها است.

«قانات قولژانوف» افزود: در زمینه شیلات، دامپروری، کشاورزی و منابع طبیعی به دنبال انجام فعالیت مشارکت با گلستان هستیم.

وی گفت: بخش خصوصی جمهوری قزاقستان هم از راه‌های برقراری ارتباط تجاری با ایران از جمله استان گلستان در حوزه‌های مختلف استقبال می‌کند.

گلستان پیش قراول توسعه روابط با قزاق ها/تعامل با cis رونق می گیرد

قولژانوف بیان کرد: ۹۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی در گلستان بدون نیاز به کشورهای خارجی بوده که این نشان از قدرت بخش خصوصی در استان دارد.

وی تصریح کرد: در بازدیدها شاهد زحمات شما بودیم و فعالیت‌های یگان حفاظت را هم رصد کردیم که البته مشابه همین اقدامات در قزاقستان انجام می‌شود.

قولژانوف تاکید کرد: علاقه‌مند به توسعه تعاملات بین دو استان هستیم و با توجه به عمق روابط در گذشته امیدواریم با حمایت دولت از بخش خصوصی این روابط در آینده گسترش یابد.

تکمیل کریدور ارتباطی شمال- جنوب

استاندار گلستان هم در خصوص رابطه به منگستائو گفت: وجود خط ریلی KTI فرصت مغتنمی فراروی دو کشور است که باید بیش از پیش از آن استفاده کنیم و سپس کریدور ارتباطی شمال به جنوب را برقرار کنیم.

علی محمد زنگانه افزود: توانمندی‌های زیرساختی و اجرایی گلستان در بخش شیلات و آبزی پروری در سطح مطلوبی قرار داد و این آمادگی وجود داد که پروژه‌های شیلاتی مشترک را در دستور کار قرار دهیم.

وی با تاکید بر تبادلات مباحث علمی، گفت: پیشنهاد می‌کنم یک سند مشترک بین مراکز علمی و کشاورزی شما با مرکز تحقیقات کشاورزی ایجاد بشود.

زنگانه با بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت مورد نظر ما است، عنوان کرد: توجه به کشت فراسرزمینی مورد توجه بوده که در صورت پذیرش شما سرمایه گذارانی دارد.

استاندار گلستان گفت: با توجه به اینکه منگستائو دارای شرکت‌های پیشرو در صنعت نفت و گاز است امکان بهره مندی از تجارب این شرکت‌ها در گلستان مهیا است.

وی عنوان کرد: منطقه آزاد منگستائو با منطقه آزاد اینچه برون می‌تواند تسهیل‌گر روابط تجاری و اقتصادی باشد.

به گزارش خبرنگار نویاب، گلستان به سبب داشتن ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های کشاورزی، شیلات، مصالح ساختمانی می‌تواند نقش بسزایی در تأمین نیازمندی‌های استان منگستائو و در ادامه سراسر پهنه سرزمینی قزاقستان داشته باشد، موضوعی که با همت مدیران و برنامه ریزی دست یافتنی است و می‌تواند بخشی از کاستی‌ها و عقب ماندگی‌های مزمن این استان را برطرف کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16801
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.