• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

گردشگری پسا کرونا در گلستان؛ ظرفیتِ فراوان و زیرساختِ ضعیف

  • کد خبر : 1660
  • 22 آبان 1400 - 10:51
گردشگری پسا کرونا در گلستان؛ ظرفیتِ فراوان و زیرساختِ ضعیف

باوجود تعدد و تنوع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گلستان، زیرساخت‌های این بخش هنوز توسعه نیافته است؛ موضوعی که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گلستان مستلزم اقدامی فرا دستگاهی است.

باوجود تعدد و تنوع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گلستان، زیرساخت‌های این بخش هنوز توسعه نیافته است؛ موضوعی که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گلستان مستلزم اقدامی فرا دستگاهی است.

به گزارش نویاب، هرچند تنوع در هتل و اقامتگاه‌ها، تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری حائز اهمیت است اما مواردی نظیر دسترسی فیزیکی به جاذبه توریستی، دسترسی به آب لوله کشی، برخورداری از شبکه برق، گاز یا سایر فرآورده‌های نفتی، وجود سیستم دفع زباله و فاضلاب، فضای سبز و شبکه ارتباطی از مهمترین مسائل قابل توجه در توسعه صنعت گردشگری به شمار می‌رود موضوعی که در گلستان علی رغم جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی کمتر به آن پرداخته شده است.

همه موارد فوق به همراه ویروس همه گیر کرونا دست به دست هم دادند تا گردشگری استان از آنچه که هست هم عقبتر بماند، تاجاییکه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در این حوزه با ورشکستگی و تعطیلی مواجه شدند. اما آنچه این روزها زیاد درباره آن صحبت می‌شود رونق صنعت گردشگری استان در پسا کرونا است، تهدیدی که گلستان و مسئولان استانی می‌توانند آن را به فرصت تبدیل کنند.

در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان تنها راه برون رفت استان از بحران اقتصادی را توسعه گردشگری می‌داند و به خبرنگار بازار می‌گوید: در استان باید برای گردشگری پساکرونا برنامه‌ریزی مدونی انجام شود.

توسعه گردشگری راه خروج از بحران اقتصادی
ابرهیم کریمی سیل سال ۹۸ و کرونا را عامل عقب افتادگی استان در حوزه گردشگری اعلام می‌کند و می‌افزاید: در سال ۹۸ با وجود اینکه سیل فقط چند شهر استان را درگیر کرده بود، مسافران به کلی از ورود به استان امتناع کردند و این به گردشگری استان لطمه زد.

وی با بیان اینکه ویروس همه گیر کرونا هم به گردشگری استان ضرر وارد کرد، ادامه می‌دهد: با اینحال در ایام کرونا صنعت کشاورزی به روال قبل ادامه پیدا کرد درحالیکه صنعت گردشگری استان در رکود باقی ماند.

او با بیان این نکته که طی چند سال اخیر تلاش زیادی برای تبدیل استان به مقصد گردشگری شده بود، می‌افزاید: با وجود مسأله کرونا تمامی زحمات چند ساله دست اندرکاران استان، ضایع شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان ضمن اشاره به کم آبی و خشکسالی استان، می‌افزاید: راه برون رفت از وضعیت نامناسب اقتصاد گلستانی‌ها کشاورزی نیست، بلکه توسعه صنعت گردشگری رونق اقتصادی به همراه خواهد داشت.

تلاش صرف میراث فرهنگی در حوزه بهره‌برداری و تکمیل زیرساخت‌ها بی‌فایده است؛ وقتی صحبت از زیرساخت به میان می‌آید بیشتر توجه‌ها به سمت هتل، مجتمع تفریحی و اقامتگاه بومگردی جلب می‌شود درحالیکه با توجه به وضعیت استان موضوع آب، برق، راه و مسیرهای دسترسی تفرجگاه‌ها دارای اهمیت است

کریمی خواستار حمایت تمامی دستگاه‌ها از صنعت گردشگری می‌شود و می‌گوید: وقتی گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه استان مطرح می‌شود باید تمامی دستگاه‌ها پای کار بیایند چراکه توسعه این صنعت در استان، نیازمند همراهی همه جانبه تمامی بخش‌ها ونهادهاست.

وی خواستار همراهی هرچه بیشتری دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی و محیط زیست با اداره کل میراث فرهنگی استان شد و افزود: بسیاری از فضاهای گردشگری استان از حداقل امکانات مانند سرویس بهداشتی به واسطه سختگیری این دستگاه‌ها، بی‌بهره هستند؛ این معضلی است که پس از اینهمه سال هنوز با منابع طبیعی و محیط زیست حل نشده است.

ضرورت هم افزایی نهادهای دولتی
هم افزایی دستگاه‌ها موضوعی است که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم به آن تأکید می‌کند و آن‌ها مستلزم توسعه استان می‌داند و می‌گوید: رونق صنعت گردشگری موضوعی فرادستگاهی است و تنها به اقدامات میراث فرهنگی استان خلاصه نمی‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خواستار هم افزایی سایر دستگاه‌های دولتی برای توسعه گردشگری استان می‌شود و می‌گوید: تلاش صرف میراث فرهنگی در حوزه بهره‌برداری و تکمیل زیرساخت‌ها بی‌فایده است.

گردشگری پسا کرونا در گلستان؛ ظرفیتِ فراوان و زیرساختِ ضعیف


احمد تجری در گفتگو با خبرنگار بازار زیرساخت‌های گردشگری را دارای دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌داند، می‌افزاید: وقتی صحبت از زیرساخت به میان می‌آید بیشتر توجه‌ها به سمت هتل، مجتمع تفریحی و اقامتگاه بومگردی جلب می‌شود درحالیکه با توجه به وضعیت استان موضوع آب، برق، راه و مسیرهای دسترسی تفرجگاه‌ها دارای اهمیت است.

وی ورود بخش خصوصی به برخی از اقدامات زیرساختی حوزه گردشگری را لزوم توسعه استان می‌داند و اضافه می‌کند: اقداماتی مانند انتقال آب، برق و ایجاد مسیرهای دسترسی وظیفه دولت است که ما بارها در سند آمایش استان به این موضوع پرداختیم اما بی‌نتیجه بود.

تجری گردشگری را یکی از محورهای اصلی توسعه استان می‌خواند و می‌افزاید: وقتی در جلسات استان گردشگری را بعد از کشاورزی محور توسعه استان اعلام می‌کنند یعنی باید در سیاستگذاری‌ها، اولویت برنامه‌ها حرکت به سمت توسعه گردشگری باشد.

او با بیان این نکته فقط تلاش میراث فرهنگی در حوزه توسعه زیرساخت‌ها بی‌فایده است، اضافه می‌کند: تمامی شهر و روستاها از غرب تا شرق استان ظرفیت گردشگری دارند به این ترتیب ایجاد بستر مناسب برای توسعه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان تنها با تلاش مجموعه میراث فرهنگی میسر نمی‌شود.

او از قبرستان تاریخی خالد نبی به عنوان ظرفیت مهم گردشگری یاد می‌کند و می‌گوید: به عنوان مثال برای تکمیل، بهینه‌سازی و ایجاد زیرساخت این مجموعه بودجه یکسال اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کفایت نمی‌کند براین اساس همراهی تمام دستگاه‌های استان برای توسعه گردشگری نیاز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از تعدد و تنوع اقامتگاه‌های استان اظهار خرسندی می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه برای اقامت مسافران در استان تنوعی از هتل‌ها، اقامتگاه‌های پذیرایی و بوم گردی بسته به نیاز هر فرد وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: با وجود جاذبه‌های گردشگری استان، جای بازاریابی و تبلیغات را در حوزه گردشگری خالی است بر این اساس نیاز است تا محصولات گردشگری استان را بیشتر از گذشته معرفی کرده به آن بپردازیم؛ موضوعی که در گردشگری پساکرونا بسیار کمک‌کننده است.

گردشگری پسا کرونا در گلستان؛ ظرفیتِ فراوان و زیرساختِ ضعیف

در حال حاضر بیش از ۱۴۰ جاذبه گردشگری داریم که بیشتر آن‌ها در لابه لای ناهماهنگی بین  سه دستگاه اداره کل میراث فرهنگی، منابع طبیعی و سازمان محیط زیست استان  گم شده است؛ اگر این سه سازمان با انعقاد تفاهم نامه‌ای به یک الگوی واحدبرسند، گردشگری استان رشد چشمگیری خواهد داشت

تجری رسانه را یکی از بازوان توانمند و تأثیرگذار حوزه گردشگری می‌داند و ادامه می‌دهد: باید این موضوع به یک پویش دسته جمعی تبدیل شود؛ به عبارتی تمام رسانه‌های مکتوب و مجازی، بلاگرها و سایر افرادی که در شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار هستند، برای معرفی جاذبه‌های استان در کشور دست به دست هم دهند تا گردشگری گلستان رونق بگیرد.

۱۴۰ جاذبه گردشگری در لابه لای ناهماهنگی بین سه سازمان گم شد

یک دکترای گردشگری هم گفته‌های مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تائید می‌کند و توسعه گردشگری را اقدامی فرا دستگاهی می‌داند و می‌گوید: اگر سه دستگاه اداره کل میراث فرهنگی، منابع طبیعی و سازمان محیط زیست استان با انعقاد تفاهم نامه‌ای به یک الگوی واحد از گردشگری در تفرجگاه‌ها برسند، این صنعت در استان رشد چشمگیری خواهد داشت.

مهدی سقایی با بیان این نکته که ۷۰ درصد جاذبه‌های گردشگری استان با این سه دستگاه سروکار دارند در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌افزاید: ما بیش از ۱۴۰ جاذبه گردشگری داریم که بیشتر آن‌ها در لابه لای ناهماهنگی بین این سه سازمان گم شده‌اند.

وی صنعت گردشگری را دارای اقتصادی مستقل می‌داند و ادامه می‌دهد: وابستگی اقتصاد گردشگری به دولت، سبب فساد مالی می‌شود؛ درست همان بلایی که بر سر صنعت آمد.

این مدرس دانشگاه به استفاده از ظرفیت جوانان خلاق تأکید می‌کند و می‌گوید: جوانی که‌ایده و خلاقیت دارد در برابر تسهیلات و سایر مواردی که به هندسه دولت وابسطه است همیشه عقب‌زده می‌شود؛ بنابراین باید دولت به عنوان ناظربه این موضوع پرداخته و اجازه اظهار وجود به جوانان خلاق را بدهد.

سقایی معتقد است: توسعه صنعت گردشگری نه با تکنولوژی و بخش نامه بلکه در گرو خلاقیت افراد صاحب‌ایده و تفکر است.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از جوانان استان کارهایی انجام داده‌اند که بودجه‌های دولتی کلان هم از پس اجرای آن بر نمی‌آمد؛ آن‌ها بدون دریافت ریالی تسهیلات از دولت، چهره‌ای از استان ساختند که بسیاری با دریافت مبالغ کلان در حوزه تبلیغات قادر به اینکار نبودند.

این دکترای گردشگری با بیان این نکته که بیماری کرونا در کنار تهدید، فرصتی برای گردشگری به شمار می‌رود، می‌افزاید: افرادی در این شرایط برنده هستند که از فرصت استفاده کرده و برنامه‌ای برای دوران پساکرونا داشته باشند.

او با تأکید بر این مطلب که حرف اصلی را در گردشگری بازاریابی می‌زند، اضافه می‌کند: ما باید سلیقه و نیاز مشتری را شناسایی کرده و در اولویت کار قرار دهیم.

مرداد ماه سال گذشته بود که وزیر وقت میراث فرهنگی، «خسارت کرونا به صنعت گردشگری بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان و اعلام کرده بود و گفته بود که با تداوم این روند، صنعت گردشگری به سمت ورشکستگی می‌رود» با اینحال بسیاری از کارشناسان کرونا را در کنار چالشی که برای اقتصاد جهانی ایجاد کرد فرصتی در گردشگری می‌دانند چراکه احتمال یک جهش در این بخش با توجه به قرنطینه چند ساله پیش‌بینی شده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1660
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.