• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
در گفتگو با دبیر خانه کشاورزی طرح شد؛

لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیازمند اصلاح | نرخ نهاده های کشاورزی مشکل زا است

  • کد خبر : 16370
  • 26 بهمن 1401 - 10:45
لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیازمند اصلاح | نرخ نهاده های کشاورزی مشکل زا است
تک نرخی شدن نهاده های کشاورزی موضوع چالش برانگیز این روزهای فعالان حوزه کشاورزی است چراکه در این صورت جمعیت قابل توجهی از زارعان توان کشاورزی نخواهند داشت و معیشت آنها به مخاطره می افتد.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، براساس بند ج تبصره هشت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ قیمت کود و بذر از سال آینده مبتنی بر قیمت تمام شده و تک نرخی می‌شود. در این لایحه آمده است که نهاده های کشاورزی(کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۲ صرفا به نرخ های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک نرخی و در مورد اقلامی که در بورس کالا عرضه می شود به نرخ‌های کشف شده در بورس عرضه خواهد شد.

به باور کارشناسان، از آنجایی که نهاده‌های کشاورزی جزء فاکتورهای مهم تولید است، این تصمیم دولت بدون حمایت های بعدی از کشاورز، آینده اقتصاد خانوار کشاورز به ویژه خُرده مالکان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

از طرفی تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، با افزایش قیمت نهاده ها و رشد تورم، تا کنون هیچ گونه تغییری نداشته است که این مسئله هم به آلام کشاورز می افزاید. در این گفتگو «علی قلی ایمانی» دبیر خانه کشاورز گلستان درباره به تبعات تصمیمات دولت صحبت می کند او معتقد است تصویب این بند از لایحه باعث می شود زارعان بذر اصلاح شده و کود استفاده نکنند که این موضوع تولید ملی و حتی امنیت غذایی را تحت شعاع قرار می دهد. با ما تاپایان این مصاحبه همراه باشید.

* تک نرخی شدن نهاده‌های کشاورزی چه تبعاتی خواهد داشت؟

دولت در سال‌های گذشته به نهاده‌های کشاورزی یارانه پرداخت می‌کرد و از سوی دیگر کود که یک فاکتور مهم در تولید است را به قیمت مناسب‌تری در اختیار کشاورز قرار می داد اما اکنون موضوع تک نرخی شدن این نهاده‌ها مثل بذر، کود و سم در بودجه سال آتی گنجانده شده است که نگرانی هایی را پدید می آورد در کشت قراردادی و به منظور حمایت دولت از تولید، کشاورز می تواند کود را به صورت نسیه دریافت و هزینه آن را زمان برداشت محصول پرداخت کند اما در بودجه ۱۴۰۲ قرار است قیمت کود تک نرخی شود که در این صورت کشاورز به هیچ عنوان توان خرید کود با قیمت بالای یک میلیون تومان را نخواهد داشت و ممکن است کشاورزی را ترک و به حاشیه شهرها و شغل های کاذب پناه ببرد ضمن اینکه ۷۰ درصد کشاورزان خُرده مالک هستند و بضاعت مالی آنها اندک است و حتی توان خرید کود یارانه ای را هم ندارند.

کشاورز به هیچ عنوان توان خرید کود با قیمت بالای یک میلیون تومان را نخواهد داشت

اگر قرار است یارانه بذر و کود برداشته شود، بخش اعظمی از کشاورزان، بذر اصلاح شده و کود استفاده نخواهند کرد که این موضوع تولید ملی و حتی امنیت غذایی را تحت شعاع قرار می دهد. نمایندگان مجلس به خصوص کمیسیون کشاورزی باید این موضوع را به صورت کارشناسی بررسی و از تصویب این بند لایحه خودداری کنند و ساز و کار مناسبی برای حمایت از کشاورز در نظر بگیرند. فراموش نکینم که برای تولید پایدار و اقتصادی مهمترین اصل حفظ کشاورز است و به همین دلیل اقتصاد خانوار کشاورز و معیشت وی باید مد نظر باشد.

* در صورت تصویب این لایحه چه راهکارهای دیگری برای حمایت از کشاورز وجود دارد؟

اگر یارانه نهاده های بخش کشاورزی برداشته و در بورس عرضه شود، شرکت خدمات حمایتی می‌تواند این محصولات را خریداری و در بین کشاورزان توزیع کند بخشی از کود وارداتی است و در حال حاضر مجلس باید تصمیم بگیرد که ارز نیمایی را برای خرید اختصاص دهد یا خیر. در صورتی که مجلس با این لایحه موافقت کند باید جایگزین مناسب و مستمری برای کشاورز در نظر گرفته شود که یکی از این جایگزین ها می تواند پرداخت یارانه خرید نهاده های کشاورزی به زارعان باشد.

* با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، آیا نرخ خرید تضمینی که برای گندم تعیین شده، منصفانه است؟

شورای قیمت گذاری قبل از سال زراعی، نرخ محصولات کشاورزی را بر اساس آیتم های تعریف شده در قانون مشخص می کند. هزینه های تولید یک واحد متعارف، به علاوه یک سود معقول برای کشاورز است که بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی تعیین خواهد شد این شورا در ابتدای سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ نرخ گندم را بر مبنای این فاکتورها، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد.

اگر یارانه نهاده‌های بخش کشاورزی برداشته و در بورس عرضه شود، شرکت خدمات حمایتی می‌تواند این محصولات را خریداری و در بین کشاورزان توزیع کند

در شرایطی که این نرخ اعلام شد قیمت کود پایین تر بود اما بعد از قیمت گذاری، قیمت کود تا ۱۳۵ درصد افزایش پیدا کرد و از طرفی نرخ دلار هم صعود کرده که به تناسب آن قیمت سم هم با رشد همراه شد. در مجموع هزینه های جانبی کشاورز با افزایش چشمگیری مواجه شد به اضافه اینکه تورم موجود در بازار هم اقتصاد خانوار کشاورز را با چالش مواجه می کند. اکنون با توجه به شرایط فعلی انتظار می رود شورای قیمت گذاری در نرخ تضمینی گندم تجدید نظر کرده و البته این تجدید نظر را به تورم سال ۱۴۰۲ منوط کند که در همین راستا مکاتباتی انجام شده است.

* عدم تجدید نظر در قیمت خرید تضمینی گندم چه تبعاتی دارد؟

در صورتی که قیمت معقول تعیین نشود گندم از چرخه خرید دولتی خارج شده و دولت نمی تواند پیش بینی کند که چه مقدار محصول در انبار دارد و چه مقدار باید واردات داشته باشد. جو در بازار کیلویی ۱۴ هزار تومان خرید و فروش می شود و در صورت عدم تجدید نظر در قیمت گندم، بخش اعظمی از مرغداری ها، دامداری ها و کارخانجات خوراک دام به سمت خرید گندم می روند زیرا صرفه اقتصادی بیشتری برای آنها خواهد داشت دولت برای اطمینان از اینکه گندم از چرخه خرید تضمینی خارج نخواهد شد باید بر اساس قانون خرید تضمینی، در قیمت گذاری تجدید نظر کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=16370
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.