• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

بازار ارز از اختیار بانک مرکزی خارج شده است

  • کد خبر : 15919
  • 12 بهمن 1401 - 11:31
بازار ارز از اختیار بانک مرکزی خارج شده است
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، گفت: بازار ارز از اختیار بانک مرکزی به عنوان یک مرجع خارج شده بنابراین در این شرایط نمی توان راجع به تثبیت نرخ ارز صحبت کرد.

به گزارش نویاب به نقل از بازار مجید رضا حریری اظهار کرد: بازار ارز از اختیار بانک مرکزی به عنوان یک مرجع خارج شده بنابراین در این شرایط نمی توان راجع به تثبیت نرخ ارز صحبت کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: زمانی می توان راجع به تثبیت نرخ ارز صحبت کرد که تمام ارز حاصل از درآمد، در اختیار یک مدیریت واحد به نام بانک مرکزی باشد اما اوضاع فعلی نشان می دهد که سیاستگذار هنوز از نظر ذهنی به یک سیاست واحد نرسیده است.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: طبق اعلام رئیس بانک مرکزی، نرخ ارز باید به مدت دو سال ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بماند اما تفسیری که وزیر اقتصاد در این خصوص دارد این است که قیمت ارز ثابت نیست و متغیر خواهد بود.

به گفته او، تفسیر متفاوت دو فرد در یک تیم اقتصادی نشان می دهد که قطعا در اجرای جراحی اقتصادی توسط دولت هم با این قبیل تفاسیر روبرو هستیم.

وی ادامه داد: تعیین نرخ رسمی ارز برای مبادلات، مستلزم مدیریت و احاطه کامل بانک مرکزی بر ارزهای حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی است اما در حال حاضر این شرایط وجود ندارد.

حریری در توضیح ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات برخی کالاهای اساسی، گفت: در صورتیکه ارز روی قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بماند، ارزی که برای کالاهای اساسی اختصاص داده می شود، میانگینی از نرخ ارزهای موجود در بازار است که این افزایش، عاملی برای بروز تورم جدید است.

وی با بیان اینکه هر سیاستی که منجر به افزایش تورم شود محکوم است، افزود: حذف یک باره ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی یکی از این سیاست ها بود. در آن زمان برخی معتقد بودند که این سیاست حداکثر پنج درصد تورم ایجاد می کند اما متاسفانه شاهد افزایش بالای نرخ تورم و تبعات حاصل از آن بودیم.

وی در خاتمه یادآور شد: اگر بپذیریم نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی کارکردی مشابه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی دارد، در واقع تکرار سیاستی را شاهد هستیم که در گذشته برای درست نبودن آن اجماع صورت گرفت اما در حال حاضر می توان به همان دلایلی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی رد شد، ارز فعلی را هم رد کرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15919
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.