• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2
یادداشت؛

انتخابات اتاق بازرگانی رویدادی تاثیرگذار بر اقتصاد ایران

  • کد خبر : 15866
  • 10 بهمن 1401 - 14:10
انتخابات اتاق بازرگانی رویدادی تاثیرگذار بر اقتصاد ایران
«تعامل دولت و بخش خصوصی برای بهبود شرایط، ضرورتی برای عبور این روزهای اقتصاد ایران از بحران است» این سطری از یادداشت الهام رئوفی فر است که در نویاب می خوانید.

نویاب؛ سرویس اقتصادی: اقتصاد بحران زده ایران این روزها به شدت نیازمند بسترسازی و ریل‌گذاری برای از سرگیری روابط بین‌المللی است تا مانع از وخیمتر شدن اوضاع فعلی شود؛ این مساله اما می طلبد تعامل دولت و بخش خصوصی برای بهبود شرایط بیشتر شود زیرا رفع تحریم ها به تنها راهکار موثر برای عبور از بحران است. در چنین شرایطی پارلمان بخش خصوصی نهادی کلیدی و موثر شناخته می شود که می تواند مشاور و مجری خوبی برای بهبود شرایط اقتصادی در کنار دولت باشد. لذا حضور چهره های موثر در اتاق هم از اهمیت ویژه برخوردار خواهد بود.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نهادی پرسابقه و ریشه‌دار است که از آن به‌عنوان پارلمان بخش‌خصوصی یاد می‌شود؛ نهادی که در سایر کشورهای دنیا نیز تاثیرگذاری زیادی بر شاخص‌های مهم اقتصادی مانند افزایش GDP دارد.
با توجه به اینکه در اقتصاد بین الملل بخش خصوصی نقش کلیدی ایفا می کند، تشکلی مانند اتاق بازرگانی که سازمانی خصوصی در کشور است نقش تعیین کننده ای در توسعه اقتصادی خواهد داشت و درست به همین خاطر است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی به ‌عنوان نماینده بخش خصوصی در حوزه‌ اقتصاد معرفی شده و از جایگاه مشورتی با قوای سه‌گانه‌ نظام نیز برخوردار است.
نقش این تشکل اقتصادی تا جایی دارای اهمیت است که در قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران از آن به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی در حوزه‌ اقتصاد یاد شده و مسئولیت توسعه دادوستد با بخش خصوصی کشورهای همسایه را نیز برعهده اتاق بازرگانی قرار داده است. اما به باور کارشناسان، این فرایند هنگامی عملیاتی می شود که اتاق‌های بازرگانی خود نیز به الزام‌های توسعه آگاه باشند و نقش و سهم خود را دست‌کم نگیرند.
بر اساس ماده ۵ قانون اتاق ایران، ارتباط اتاق بازرگانی با سایر کشورها، کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق برای سرمایه گذاری داخلی در امور تولیدی بالاخص تولید کالاهای صادراتی وظایف و اختیارات از جمله وظایف اتاق بازرگانی به شمار می رود ضمن اینکه انعکاس مشکلات بخش تجارت، صنعت و معدن کشور به دولت هم از جمله انتظاراتی است که سرمایه گذاران از این تشکل اقتصادی دارند چراکه اتاق بازرگانی تنها تشکلی از سوی بخش خصوصی است که می تواند در بسیاری از جلسات دولتی شرکت کرده و گاها حق رای در برخی شوراها هم دارد به این ترتیب توقع صاحبان صنعت از این نهاد طرح یا رفع مشکلات پیش پای تولید با طرح در این جلسات است.
موضوع دیگری که این روزها اقتصاد ایران به شدت نیازمند توجه به آن است بسترسازی و ریل‌گذاری جهت از سرگیری روابط در فضای بین‌الملل است، بنابراین به نظر می رسد افرادی باید بر مسند اعضای هیات نمایندگی اتاق‌های بازرگانی قرار گیرند که در امور مربوط به تولید یا توزیع در بخش‌های بازرگانی، صنعت، معدن یا کشاورزی فعال باشند و اقتصاد ایران را خوب بشناسند.
اقتصاد ایران این روزها با دو چالش اساسی دولتی و نفتی‌بودن مواجه است. این دو چالش باعث شده است که شاهد بهره‌وری پایین، عدم شفافیت و عدم رقابت در اقتصاد کشور باشیم. در این شرایط اتاق‌های بازرگانی که به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی در حاکمیت به رسمیت شناخته شدند به هر میزان که به تقویت جایگاه بخش‌خصوصی و افزایش بهره‌وری بپردازند می‌توانند مدعی اثرگذاری در اقتصاد باشند.
لذا به نظر می رسد چگونگی فعالیت این نهاد، تاثیر زیادی بر روند تجارت داخلی و خارجی خواهد داشت؛ البته به شرط همراهی و همسویی دولت. از این رو انتخاب افراد صاحب نظر و باتجربه در حوزه تولید و بازرگانی برای دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی گرگان موضوعی مهم و حیاتی است چراکه با وجود برخورداری استان گلستان از مواهب طبیعی و اقلیم مناسب هنوز پس از گذشته نزدیک به سه دهه از استان شدن، این منطقه پیشرفت چشمگیری در حوزه صادرات و افزایش تولید نداشته در حالیکه رونق این بخش به راحتی می تواند مشکل بیکاری و کاهش سرانه درآمد مردم استان را هم پوشانی کند.

آخرین اخبار انتخابات اتاق بازرگانی گرگان را از اینجا دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15866
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.