• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
نویاب گزارش می دهد؛

سرگردانی مدیران برای حل گره های ترافیکی گرگان/ شهر در میان ماشین ها خفه شد

  • کد خبر : 15645
  • 04 بهمن 1401 - 13:27
سرگردانی مدیران برای حل گره های ترافیکی گرگان/ شهر در میان ماشین ها خفه شد
رشد روزافزون جمعیت و افزایش خودروها در کنار تغییر نکردن شبکه معابر در گرگان روز به روز بر گره های ترافیکی شهر افزوده و در این بین مدیران هم هیچ برنامه ای برای حل این معضل ندارند.

نویاب؛ گروه ساختمان: بوق های ممتد و پیاپی، شهر قفل شده است، خودروها چند سانت چند سانت جابجا می شوند. تصور می کردم زودتر از ساعت همیشگی بیرون بیایم به ترافیک برخورد نمی کنم اما باز هم شهر شلوغ است و مردم گرفتار در میان خودروها.

این تصاویر هر روز گرگان است که بسته به روز و ساعت ممکن است ترافیک در نوسان باشد.

نبود پارکینگ های منطقه ای، خاموش بودن پل های عابر پیاده، عدم توسعه شبکه معابر، افزایش تعداد خودرها و بی برنامگی مدیران شهری از مهم ترین دلایل ترافیک است که نفس شهروندان را در شلوغی ها به تنگ می آورد.

محورهای مختلف از جمله میدان شهرداری، میدان ولیعصر، خیابان پنج آذر، خیابان شهدا، گرگانپارس، مطهری، جرجان و سرخواجه در اکثر ساعات روز از جمله هنگام صبح با بازگشایی مدارس و ادارات و زمان تعطیلی این مراکز، شلوغ بوده و جا برای سوزن انداختن نیست.

نبود مسیرهای جایگزین و مسیرهای اضطراری برای تردد خودروهای خدمات رسان از جمله آسیب های گرگان است که در صورت بروز حادثه و تصادف، شهر را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

جلسات خروجی ندارد

در این بین دستگاه های مختلف هم فکری برای حل این معضل نکرده و برنامه ای ندارند. برگزاری جلسات متعدد شورای ترافیک گرگان هم هیچ خروجی نداشته و صرفا در مرحله بایدها و توصیف فضای موجود می گذرد.

از سوی دیگر نداشتن کمربندی و افزایش روزافزودن دست فروشان روز به روز بر وخامت ترافیک می افزاید.

شبکه‌های معابر پاسخگوی شرایط گرگان نیست

یک عضو شورای اسلامی شهر گرگان در این خصوص گفت: طرح جامع ترافیک گرگان در سال ۱۳۹۵ مصوب شده است.

مهران کاظم نژاد افزود: کاربری‌هایی در شهر تعریف شده که به دلیل کم کاری برخی از ادارات بوده است؛ به عنوان مثال مدارس در هسته مرکزی و پر رفت و آمد مجوز گرفته و نظر شورای ترافیک را هم ندارند که اینها خود سبب ایجاد ترافیک است.

وی اضافه کرد: نکته بعدی این است که شبکه‌های معابر پاسخگوی شرایط امروز گرگان نیست.

کاظم نژاد توضیح داد: در طرح جامع ترافیک ۳۳ کیلومتر بی آرتی تعریف شده که ۱۴ کیلومتر شرقی به غربی، از پل نصرآباد تا پل فتح باغ و ۱۱ کیلومتر شمالی جنوبی از میدان ترمینال تا میدان ناهارخوران است.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: اما شبکه معابر ما ۳۰ متری است و فقط در بلوار ناهارخوران از انبار جهاد به بالا ۴۵ متری داریم و اگر بخواهیم بی آرتی اجرا کنیم باید خیابان را یکطرفه کرده و مسیر جایگزین و پارکینگ برای آن تعریف کنیم.

کاظم نژاد عنوان کرد: اجرای این پروژه گسترده بوده و مشکلات زیادی را پیش روی خود دارد.

وی به برخی دیگر از مصادیق ایجاد ترافیک اشاره کرد و گفت: دستفروشان، مغازه دارها و وانت بارها هم عامل ایجاد ترافیک هستند اما شهرداری نمی‌تواند برخورد قهریه داشته باشد زیرا مردم معترض می‌شوند.

کاظم نژاد گفت: شهرداری اجراکننده مصوبات شورای ترافیک است که در فرمانداری با حضور پلیس راهور، راهداری و غیره برگزار می‌شود.

۳ محور یک طرفه شود

رئیس پلیس راهور گلستان در این خصوص گفت: موارد مختلفی در تشدید ترافیک خودرو در سطح خیابان‌های شهر گرگان تأثیرگذار هستند که افزایش روزشمار تعداد خودروها و ثابت ماندن معابر و خیابان‌های شهر از جمله مهم‌ترین این دلایل به حساب می‌آید.

سرهنگ عباس مهاجر بسطامی افزود: پلیس به عنوان یکی از اعضای شورای ترافیک چند پیشنهاد برای تسهیل آمد و شد خودروها به شورای ترافیک شهرستان گرگان ارائه داده که یکی از این پیشنهادها یک طرفه شدن همزمان سه خیابان در این شهر است.

وی گفت: با بررسی‌های میدانی و اقدامات کارشناسی انجام شده پلیس پیشنهاد داد تا خیابان امام خمینی (ره) حد فاصل چهارراه میدان تا میدان شهرداری از غرب به شرق، خیابان شهدا از جنوب به شمال و خیابان شهید رجایی در محدوده آتش نشانی تا چهارراه میدان از شمال به جنوب یک طرفه شود.

مهاجر بسطامی افزود: در بسته پیشنهادی پلیس لاین (خط) اختصاصی برای اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در مسیرهای متضاد طرح، پیش بینی شده است.

رئیس پلیس راهور گلستان افزود: طی ۱۰ سال اخیر تعداد خودروهای موجود در استان از ۱۱۹ هزار و ۸۷۱ دستگاه با ۳۱۵ درصد رشد به حدود ۴۵۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسیده اما زیرساخت‌های لازم با توجه به این حجم افزایش تعداد خودروها همچون تعریض خیابان‌ها توسعه نیافته است.

مهاجر بسطامی ادامه داد: با توجه به ۲۴ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودروی نو پلاک شده و صدور ۲۷ هزار گواهینامه جدید، باید فکر اساسی در خصوص معضلات ترافیکی شهرهای استان کرد.

به گزارش نویاب بازگشایی معابر جدید و یا تعریض خیابان‌های موجود و اجرای طرح‌های زوج و یا فرد و همچنین حذف برخی طرح‌های زائد مانند پارکومتر در خیابان‌های یک طرفه و ساماندهی وانت بارها و دستفروشان از جمله مهم‌ترین راهکارهای بهبود و روان سازی ترافیک گرگان است که مدیران باید اجرای آن را مد نظر قرار دهند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15645
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.