• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
بررسی وضعیت قطعی گاز:

صنایع پاسوز گرمایش خانه ها شد | ضرورت انجام تدبیر مناسب

  • کد خبر : 15629
  • 04 بهمن 1401 - 11:52
صنایع پاسوز گرمایش خانه ها شد | ضرورت انجام تدبیر مناسب
غافلگیری مدیران گلستانی از سرمای دی ماه منجر به قطعی گاز و برق صنایع شد این مشکل باگذشت بیش از ۱۰ روز هنوز رفع نشده و موجب نگرانی برخی کارخانجات شده است.

به گزارش نویاب به نقل از بازار: رسانه ها ورود سامانه پرفشار هوای سرد به کشور را از هفته ها قبل اعلام کردند و با وجود پیش بینی افت فشار گاز در گلستان که آخرین نقطه گازرسانی است اما مدیران گلستانی غافلگیر و برای مدیریت این شرایط بحرانی برق و گاز صنایع، قطع شد. واحدهای تولیدی در روزهای ابتدایی برای رفاه مشترکان خانگی سکوت اختیار کردند اما تداوم این شرایط منجر به نارضایتی و نگرانی آنها شده است.

هرچند که مدیران استانی استفاده از سوخت جایگزین را بهترین راهکار برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدی می دانند اما به باور فعالان اقتصادی، سهمیه ای برای مصرف سوخت جایگزین صنایع تامین نشده ضمن اینکه فعالیت واحدهای تولیدی با گازوئیل هم فقط با ۳۰ درصد ظرفیت امکان دارد. با اینحال استاندار گلستان در رسانه ها گفته که تا سال آینده باید تمامی صنایع تولیدی استان به سوخت جایگزین مجهز شوند و این اقدام را آینده‌نگری و رمز موفقیت یک مدیر در مواجه با شرایط بحرانی می داند. به باور تولیدکنندگان، قطعی دو هفته ای برق و گاز صنایع ناشی از عدم درک مدیران استان از شرایط تولید و عدم مدیریت صحیح در شرایط بحرانی است.

مدیران درکی از شرایط تولید ندارند

مدیرعامل شرکت مه در کاسپین با بیان اینکه قطعی گاز و برق چالش صنایع استان شده، می گوید: مدیران بدون پیش بینی عواقب تصمیماتشان، دستور تعطیلی صنعت را می دهند و هیچ درکی از شرایط تولیدکننده ندارند. عدم مدیریت صحیح و بی برنامگی مسئولان در سطح کلان استانی صنعت گلستان را با چالش تعطیلی و خسارت های بالایی روبه رو کرده است.

مدیران استانی استفاده از سوخت جایگزین را بهترین راهکار برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدی می دانند

مهدی مستغنی اضافه می‌کند: با اینکه سال ها است واردات گاز ترکمنستان به ایران با مشکل مواجه شده، مدیران هیچگونه ذخیره سازی سوخت نداشته و بعد از گذشت این همه مدت همچنان در صورت بروز کمبود گاز و برق در وهله اول صنایع و تولید کنندگان را تحت فشار گذاشته و اشتراک آنها را قطع می کنند البته در هیچ جای دنیا برای تامین سوخت مشترکان خانگی صنعت را در مضیقه قرار نمی دهند بلکه در چنین شرایطی درست عکس آنچه مدیران استانی انجام دادند، عمل می کنند.

به اعتقاد کارشناسان، تعطیلی اجباری واحدهای تولیدی تبعات زیادی برای صنعت به همراه خواهد داشت، که از جمله آن می توان به افزایش قیمت نهایی محصولات صنایع و از دست دادن بازارهای داخلی و خارجی اشاره کرد.

افزایش تورم با تعطیلی صنایع

عضو هیات مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی آق قلا در اینباره می گوید: وقتی صنایع تولید نداشته باشند عرضه کالا در بازار کاهش یافته و قیمت اجناس رشد چشمگیری خواهد داشت قطعی برق و گاز صنایع موجب بدعهدی واحدهای تولیدی به مشتریان داخلی و خارجی می شود که این آسیب به تجارت خارجی و داخلی است.

حسین رحمانی حمایت مسئولان از تولید را صرفا شعار می داند و ادامه می دهد: واحدهای تولیدی با هدف بهره مندی از مزایای شهرک صنعتی در آن مستقر شدند غافل از اینکه نه تنها استقرار در این محیط مزیتی نداشت بلکه این روزها به چالش تبدیل شده است.

وی افزود: تنها پنج درصد برق مصرفی کل استان توسط واحدهای صنعتی مصرف می شود با اینحال هرگاه مدیران در فصل گرم و سرد سال کمبودی احساس می کنند ابتدا برق صنایع را نشانه می گیرند مسئولان تلاش می کنند تا با حفظ سوخت مشترکان خانگی از مشکلات اجتماعی بپرهیزند غافل از اینکه تعطیلی واحدهای تولیدی به واسطه بیکاری و فقر، تبعات اجتماعی بیشتری را در پی دارد.

با وجود تمام مشقاتی که قطعی گاز و برق برای صنایع داشته با اینحال تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت به استفاده از سوخت جایگزین راضی شدند که به گفته صاحبان صنایع با سختگیری و مانع تراشی مواجه شدند.

قطعی گاز سرما را بر صنایع گلستانی حاکم کرد | ضرورت انجام تدبیر مناسب

سختگیری در عرضه سوخت

رئیس اتاق بازرگانی گرگان ضمن انتقاد از سختگیری مدیران در عرضه گازوئیل به صنایع، می گوید: شرکت پخش فرآورده های نفتی استان، واحدهای تولیدی را برای دریافت سهمیه سوخت جایگزین مشروط به تعهد محضری به منظور جلوگیری از فروش گازوئیل در بازار آزاد کرده است.

علی محمد چوپانی ادامه می دهد: واحد تولیدی که تعداد زیادی نیرو مشغول به کار دارد و مالیات و بیمه می پردازد طبعا برای سودجویی اقدام به فروش گازوئیل در بازار آزاد نخواهد همچنین باید تاکید کرد که او ادامه می دهد:

تنها پنج درصد برق مصرفی کل استان توسط واحدهای صنعتی مصرف می شود با اینحال هرگاه مدیران در فصل گرم و سرد سال کمبودی احساس می کنند ابتدا برق صنایع را نشانه می گیرند

این موضوع چالش جدی پیش روی واحد تولیدی قرار داده زیرا این بدبینی دستگاه های حاکمیتی موجب انزجار واحدهای تولیدی و بی انگیزگی آنها از ادامه فعالیت می شود. باوجود تاکیدی که همواره مدیران در سطح ملی و استانی بر مقوله تولید دارند این روزها صنایع گلستان تنها مانده اند و راهی به جز مدارا با شرایط ندارند این را می توان از اظهارات مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان هم دریافت.

مشترکان خانگی اولویت هستند

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان درباره قطعی گاز و برق صنایع می گوید: در حال حاضر اولویت مدیران استانی تامین گاز و برق مشترگان خانگی است. تمامی واحدهای صنعتی در این زمان از سال تعهداتی با طرف قراردادهای خود دارند که این قطعی گاز و برق منجر به بدعهدی آنها شده است.

رضا شهمرادی با بیان اینکه قطعی گاز و برق صنایع چالش های زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است و در حال حاضر شرایط تولید در استان مساعد نیست، تاکید کرد: مادامی که کاهش دما ادامه داشته باشد صنایع ناچارند که با نبود گاز و برق کنار بیایند.

با وجود تلاش خبرنگار ما برای ارتباط با رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون انرژی مجلس هم است، ایشان پاسخ روشنی برای شرایط به وجود آمده صنایع گلستان ندادند و گفتگو را به زمانی دیگر که مناسب باشد موکول کردند.

با توجه اهمیت پایداری تامین انرژی در تولید به ویژه صنایع غذایی به نظر می رسد مدیران گلستانی باید چاره ای به جز استفاده از سوخت جایگزین برای مدیریت چنین شرایطی بیاندیشند چراکه از دهه ۹۰ تا به امروز توسعه صنایع بر مبنای مصرف سوخت گاز بوده و به مرور نظام مصرف سایر سوخت ها کنار زده شده ضمن اینکه فعالیت صنایع با دیزل ژنراتور فقط امکان فعالیت ۳۰ درصد ظرفیت را خواهد داشت. بنابراین به نظر می رسد که درصورت تداوم افت فشار گاز شاید تولید متوقف نشود اما احتمال وقوع زیان های بزرگی در بخش صنایع می رود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15629
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.