• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
11

شفافیت در بورس؛ راه حل مشکلات بازار املاک و مستغلات

  • کد خبر : 1531
  • 20 آبان 1400 - 0:46
شفافیت در بورس؛ راه حل مشکلات بازار املاک و مستغلات

کارشناس و پژوهشگر حوزه مسکن معتقد است که برای حل مشکل، عدم استقبال انبوه سازان از بورس املاک و مستغلات نیاز به شفافیت کامل و طراحی مناسب یونیت هاست.

کارشناس و پژوهشگر حوزه مسکن معتقد است که برای حل مشکل، عدم استقبال انبوه سازان از بورس املاک و مستغلات نیاز به شفافیت کامل و طراحی مناسب یونیت هاست.

به گزارش نویاب، علی فرنام پژوهشگر و کارشناس حوزه مسکن در خصوص به سرانجام نرسیدن بورس املاک و مستغلات اظهار کرد: در سال گذشته پس از سه سال افزایش قیمت مسکن، بهترین زمان برای جذب سرمایه خرد و نقدینگی سرگردان به سمت حوزه مولد مسکن بود و همچنین بهترین زمان تامین مالی از طریق بازار سرمایه بود که این موضوع در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و اوراق سلف موازی استاندار (پیش خرید متری مسکن به صورت یونیت یکسان) مطرح شد.

او بیان کرد: ولی متاسفانه به دنبال بروکراسی اداری و عملکرد ضعیف وزارت اقتصاد در یک سال گذشته که تسهیلات تامین مالی مسکن که هفت درصد از کل تسهیلات بانکی بود به جای استفاده از نقدینگی سرگردان، می توانستند بسیار سریع یک تهدید را به فرصت تبدیل کنند، ولی نتوانستند و هنوز درگیر مباحث اداری آن هستند.

کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به این پرسش که، چه زیرساختی برای اجرای بورس املاک لازم است؟ گفت: تجربه فروش متری مسکن را در گذشته داشتیم و در دهه ۸۰ تا حدودی موفقیت آمیز بود، ولی سپس مجددا کنار گذاشته شد.  

او تاکید کرد: لازم به ذکر است که، بعد از دهه ۸۰ سابقه‌ خوبی در صندوق‌های زمین و ساختمان نداشتیم، زیرا مسکن همگن نیست و اگر افراد وارد بازار مسکن شوند و یونیت یکسان دریافت کنند، بسیار با ارزش است.

کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: موقعیت مکانی مسکن، چشم انداز مسکن، زمان تحویل آن بسیار با ارزش است و براساس این ابزار مسکن ارزش متفاوتی دارد و تجربه ثابت کرده است که سرمایه گذار و سازنده نوسان گیری می کند و سود و منفعت اصلی مسکن را به سمت خود سوق می‌دهد.

فرنام در خصوص عدم استقبال انبوه سازان از بورس املاک و مستغلات به دلیل عدم شفافیت بازار سرمایه اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر با توجه به گرانی مصالح و افزایش قیمت زمین، ولی سود ساخت مسکن، بسیار بالا بوده است و افراد شاید نخواهند یک حوزه خوب را با سایر افراد سهیم شوند و با افراد دیگر به اشتراک بگذارند.  

او در پایان بیان کرد: برای حل مشکل، عدم استقبال انبوه سازان از بورس املاک و مستغلات نیاز به شفافیت کامل و طراحی مناسب یونیت هاست تا شخص بداند سرمایه خود را در زمین مشخصی سرمایه گذاری کرده و سود کل پروژه تقسیم بر تعداد سهامی می شود که شخص دارد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1531
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.