• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
دردسرهای نبود امکانات:

صنایع تبدیلی حلقه گمشده اقتصاد گلستان | دست‌رنج کشاورزان بی‌حاصل می‌شود

  • کد خبر : 15287
  • 27 دی 1401 - 11:40
صنایع تبدیلی حلقه گمشده اقتصاد گلستان | دست‌رنج کشاورزان بی‌حاصل می‌شود
خام فروشی، بیکاری، درآمد کم و رکود اقتصادی از عوامل نبود صنایع تبدیلی در استانی است که بیشترین تولیدات کشاورزی را برای کشور دارد.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، صنایع تبدیلی بخش مهمی از کشاورزی است که در جلوگیری از ضایعات محصولات، ایجاد ارزش افزوده و درآمد کشاورزان اهمیت بالایی دارد با اینحال در گلستان که یکی از استان های مهم در تولید محصولات کشاورزی است هنوز صنایع وابسته به این تولیدات ایجاد نشده و همین امر منجر به خام فروشی محصولات استان شده است.

مطابق آمارهای موجود، نبود صنایع تبدیلی در استان باعث شده تا ضایعات بخش کشاورزی به ۳۰ درصد برسد که این در دوره ای که بسیاری از کشورها نگران امنیت غذایی هستند، مقدار کمی نیست نکته بعدی اینکه برای گلستان که آمار جمعیت بیکار آن قابل توجه و درآمد مردم آن پائین تر از میانگین کشوری است ایجاد صنایع می تواند به اشتغال پایدار مردم استان کمک کرده و درآمد آنها را افزایش دهد.

نبود صنایع تبدیلی کشاورزان گلستانی را ناگزیر به خام فروشی کرده که همین هم ضمن کاهش درآمد استان منجر به افزایش قیمت تمام شده به دلیل هزینه حمل می شود ضمن اینکه بسیاری از تولیدات استان به دلیل بسته بندی در سایر استان ها با برند همان منطقه عرضه می شود اتفاقی که تاکنون برای گیاهان دارویی مثل زعفران، سیاه دانه، استاخدوس و .. غیره در استان افتاده است.

خام فروشی محصول

حسین احمدی کشاورزی گلستانی که امسال زیره در زمین خود کشت کرده از نبود صنایع تبدیلی در استان انتقاد می کند و می گوید: با اینکه زیره تولیدی گلستان از کیفیت بالایی برخوردار است اما به واسطه خام فروشی با برند استانی دیگر بسته بندی و عرضه می شود همچنین نبود ادوات مکانیزه برای کشت زیره باعث بی انگیزگی کشاورزان می شود چراکه برداشت سنتی آن بخشی از محصول را هدررفت می دهد.کشت دیم زیره ظرفیتی برای اشتغال مردم استان است منوط به اینکه بازار فروش آن فراهم شود.

نبود صنایع تبدیلی کشاورزان گلستانی را ناگزیر به خام فروشی کرده است

به باور کارشناسان با وجود اهمیت صنایع تبدیلی در گلستان و تاثیر آن بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش درآمد روستائیان، ایجاد صنایع تبدیلی متناسب با نیاز استان، مانع هدر رفت محصولات کشاورزی و افزایش میزان عملکرد تولید می شود.

صنایع تبدیلی باعث کاهش قیمت نهایی می شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه با بهره مندی از صنایع تبدیلی می توان بر کیفیت محصولات کشاورزی اثر مثبت گذاشت و موجب کاهش قیمت نهایی محصول شد، می گوید: مکان یابی مناسبی برای سرمایه گذاری صنایع نداشتیم چراکه برای استانی مانند گلستان که اقتصاد آن از کشاورزی است باید صنایع با هدف کاهش هزینه حمل در نزدیکی مزارع کشاورزی ایجاد می شدند.

امیر یوسفی می افزاید: گلستان یکی از قطب های تولید گندم و دارای ۲۸ کارخانه آرد است، با این‌حال فراوری گندم در استان‌های دیگر انجام می شود و به این ترتیب صنایع داخلی با ۳۰ درصد توان خود فعالیت می کنند.

صنایع تبدیلی حلقه گمشده اقتصاد گلستان | دست‌رنج کشاورزان بی‌حاصل می‌شود

صنایع گلستان متناسب با تولید نیست

با وجود اهمیت توسعه صنایع تبدیلی در گلستان برخی معتقدند که ابتدا باید زیرساخت های لازم برای این حوزه فراهم شود تا سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری به فعالیت بپردازند. سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی جهادکشاورزی گلستان، می گوید: توسعه صنایع تبدیلی در گلستان ملزم به اجماع تمام دستگاه های اجرایی استان در این حوزه است.

هادی دبیدی با بیان اینکه جهادکشاورزی از سرمایه گذاران در حوزه صنایع تبدیلی استقبال می‌کند، می افزاید: به دنبال ایجاد شهرک صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی هستیم تا عرصه در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد. در حوزه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات سیب زمینی، گیاهان دارویی، مرکبات و هلو در گلستان به شدت ضعف وجود دارد و اولویت ایجاد چنین کارخانجاتی است.

توسعه صنایع تبدیلی در گلستان ملزم به اجماع تمام دستگاه های اجرایی استان در این حوزه است

وی با بیان اینکه تولید محصولات قابل فرآوری در استان به میزان پنج میلیون تن بوده اما ظرفیت کارخانه های موجود در گلستان سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن است بنابراین باید متناسب با تولید به توسعه و ایجاد کارخانه های فرآوری پرداخت، تاکید کرد: عدم نقدینگی در صنایع باعث شده تا کارخانه ها با یک سوم توان فعالیت کنند که این امر موجب ضرر به تولید و اقتصاد استان می شود زمانیکه صنایع با حداقل توان خود کار می کنند موجب خروج بخشی از مواد اولیه یا محصولات به خارج از استان می شود که نتیجه آن محرومیت گلستان از ارزش افزوده است.

تسهیلات کم بهره نیاز است

سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه باید تسهیلات کم بهره برای توسعه صنایع تبدیلی در استان در نظر گرفت، می افزاید: بانک ها باید در این زمینه همکاری لازم را برای دریافت وثیقه با تولیدکنندگان داشته باشند و موانع پیش روی آنها را بردارند تا سرمایه در گردش مورد نیازشان تامین شود.

آنچه مسلم است اینکه نباید از بخش بازرگانی محصولات کشاورزی غافل شد و باید با فعالسازی این بخش متناسب با بازار داخل و خارج به تولید پرداخت. از آنجاییکه صنایع تبدیلی از ملزومات حوزه کشاورزی است به نظر می رسد که برای توسعه استان با هدف رونق تولید و اشتغال در این زمینه به صورت جدی کار کرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15287
  • نویسنده : الهام رئوفی فر
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.