• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5
نویاب گزارش می دهد؛

بی تفاوتی به پل های خاموش در گرگان/ وقتی امنیت شهروندان اولویت نیست

  • کد خبر : 14511
  • 11 دی 1401 - 7:28
بی تفاوتی به پل های خاموش در گرگان/ وقتی امنیت شهروندان اولویت نیست
غیرمکانیزه بودن پل های عابر پیاده در گرگان و همچنین خاموش بودن پله های برقی آن ها در برخی نقاط، ایمنی تردد شهروندان را دچار چالش کرده و این روند همچنین به معضل ترافیک شهر هم افزوده است.

نویاب؛ سرویس ساختمان: به سختی از پله ها بالا می رود، زنبیل خریدش رو در دستش جابجا کرده و اندکی می ایستند. این تصاویر، شرح حال بسیاری از مردم گرگان است که مجبور هستند با مشقت، پله های برقی خاموش پل های عابر پیدا را طی کرده تا تردد ایمن ولی پر رنجی داشته باشند.

بیش از یک سال است غول های آهنی میدان شهرداری گرگان(وحدت)، خاموش بوده و در برهه هایی هم در ورودی آن را به روی مردم بسته شد تا مبادا اجرای این سازه ها به سرقت نرود.

فارغ از جانمایی غلط این پل ها در حریم بافت تاریخی و مخدوش کردن چهره شهر اما این سازه ها با پول مردم، برافراشته شده اند و نباید بلااستفاده رها شوند.

در دیگر پل های عابر پیاده شهر مانند محور ناهارخوران، انقلاب و اوزینه هم اوضاع همین گونه است و مردم به دلیل خاموش بودن پل ها ترجیح دهند که مسیر دیگری را برگزینند.

پل های عابر پیاده برای حفظ ایمنی و جان شهروندان تعریف و اجرا شده اند اما زمانی که کاربر با حساب ذهنی، به این نتیجه می رسد که عبور از پل زمان بیشتری را می طلبد لذا در اکثر مواقع عبور از زیر پل را برمی گزیند.

با افزایش خودروها و ترافیک در گرگان لازم است تا مسئولان فکر عاجلی درباره حل چالش پل های عابر پیاده خاموش کرده تا علاوه بر سهولت در تردد و ایمنی، اندکی از ترافیک موجود هم کاسته شود.

مسئولان بدیهی ترین وظایف خود را انجام نمی دهند

یک شهروند گرگانی در این خصوص به نویاب گفت: پله های برقی پل های عابر پیاده میدان شهرداری چند وقتی است که خاموش شده و مسئولان عنوان کردند در حال تعمیر آن هستند.

رضا رحمت بخش افزود: مدیریت شهری در کارهای ابتدایی خود مانند تعمیر و نگهداری این پل ها مانده اما به فکر احداث تله کابین، شهربازی مدرن و پروژه‌های دست نیافتنی دیگر است و بدیهی ترین وظایف خود را انجام نمی‌دهد.

وی بیان کرد: بسیاری از مردم و از جمله سالخوردگان و والدینی که طفل خردسال دارند نمی توانند از پله های خاموش عبور کنند مسئولان باید به فکر مکانیزه کردن تمام پل های عابر پیاده در سطح شهر بوده تا مردم به دلیل سهولت در تردد این پل ها را ترجیح دهند.

پل ها عابر پیاده محلی برای درآمدزایی شهرداری

یک کارشناس ارشد مهندسی ترافیک هم در خصوص پل‌های هوایی و ویژگی‌های شهر انسان محور به خبرنگار نویاب گفت: اگرچه احداث پل عابر پیاده در نگاه نخست خدمتی برای عابران پیاده و در راستای ارتقا سطح ایمنی تردد آنها از معبر شناخته می‌شود اما واکاوی دیگر ابعاد عملکرد این تجهیزات پر هزینه مبین آن است که پل‌های عابر پیاده بسیاری از مؤلفه‌های آسایش عابر پیاده را تحت شعاع قرار می‌دهند.

مرتضی بالویی افزود: برای مثال در اغلب موارد طرح راهرو ورودی و خروجی پل به شکلی پیاده سازی شده که در دسترسی به آنها مجبور به تغییر مسیر از جهت اصلی سفر خود هستید؛ در نتیجه مسافت سفر، زمان سفر و نیروی جسمی مضاعف از عابر مصرف می‌شود تا ما به ازای آن خودروها بتوانند با سرعتی بیشتر به تردد خود بپردازند؛ نتیجه‌ای که کاملاً با مفاهیم شهر انسان محور در تناقض است.

وی ادامه داد: در تبیین مفهوم خیابان، نگاهی عادلانه به حمل و نقل شده و پیاده‌ها، خودروها، دوچرخه سوارها و حمل‌ونقل عمومی سهم برابری از استفاده از معبر دارند. از این رو به عنوان راهبرد اصولی، متخصصان حمل و نقل توصیه می‌کنند در معابر شهری قبل از اقدام نسبت به طرح‌های عمرانی، طرح‌های آرام سازی ترافیک به شکلی که سرعت تردد هر دو گروه (عابرپیاده و خودرو) به میزانی که ایمنی و آسایش هر دو طرف تأمین شود مورد توجه قرار گیرند.

بالویی گفت: فارغ از مسأله آسایش عابرپیاده، متأسفانه در شرایط کنونی در بسیاری از پل‌های عابر پیاده موجود حتی عملکرد خود از حیث ایمنی را هم از دست داده‌اند به طوری که با وجود پله برقی و با وجود هر مؤلفه انگیزشی دیگر بازهم تمایل به استفاده از این تجهیزات ندارد، چرا؟ چون اساساً افراد ضرروتی احساس نمی‌کنند در شرایطی که به راحتی و به طور ایمن می‌توانند از زیر پل عبور کنند خود را برای عبور از روی پل به زحمت بیندازند.

پل های عابر پیاده میدان شهرداری تا یک ماه آینده راه اندازی می شود

برای اطلاع از برنامه شورا و شهرداری در مورد این پل ها با رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفتگو کردیم، ناصر گرزین به خبرنگار نویاب گفت: پل‌های عابر دور میدان شهرداری گرگان چندین سال است که فعالیت نداشته و به همین دلیل در حال تعمیر هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان افزود: پیمانکار نگهداری این پل‌ها، آنها را رها کرده بود در نتیجه برای راه اندازی مجدد نیاز به اقدامات تعمیراتی وجود داشت لذا این عمل در دست انجام است.

وی بیان کرد: تا یک ماه آینده این پل‌ها راه اندازی شده و شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

گرزین با اشاره با اختلافاتی که با پیمانکار نگهداری و تعمیرات پل‌ها وجود داشت، گفت این امر با نظر مساعد دادستان برطرف شده و هم اکنون پل‌ها در اختیار معاونت عمرانی شهرداری گرگان قرار دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص برداشتن این پل هم توضیح داد که این موضوع به نظر شورای ترافیک مرتبط است، ولی فعلاً پل‌ها در مرحله تعمیر بوده و راه اندازی می‌شوند.

وی همچنین از راه اندازی سایر پل‌های عابر پیاده گرگان از جمله ورودی خیابان انقلاب خبرداد و گفت: باید در جهت مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده حرکت کنیم تا ایمنی مردم حفظ شود.

مدیران شهری باید توجه داشته باشند که در اجرای یک پروژه باید پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی آن را لحاظ کرد تا مسائلی از قبیل بلااستفاده ماندن و یا نبود قطعات و غیره پیش نیاید و آنها مجبور به تغییر و تخریب پروژه نباشند.

اجرای درست پروژه علاوه بر اینکه سبب جلب اعتماد عمومی می‌شود از هدررفت سرمایه‌های شهر هم جلوگیری خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=14511
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.