• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
2
مدیرعامل شرکت دانش بنیان دانش محور زیست راندمان خبرداد؛

تسهیلات کشاورزی در پیچ بروکراسی | فروش مجازی سم ممنوع شد

  • کد خبر : 13136
  • 08 آذر 1401 - 13:00
تسهیلات کشاورزی در پیچ بروکراسی | فروش مجازی سم ممنوع شد
شرکت‌های دانش بنیان باعث اتفاقات خوب و تازه‌ای شده‌اند با این حال فقدان حمایت لازم و همچنین بروز برخی مشکلات مانند بروکراسی پیچیده برخی دانش بنیان‌های بخش کشاورزی را دلسرد کرده است.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، بیش از یک دهه شرکت‌های دانش بنیان فعالیت‌های رسمی خود را براساس لایحه حمایت از موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرده‌اند وجود شرکت‌های دانش بنیان با توجه به هدف اشتغالزایی در شعار سال ۱۴۰۱ در حالی رویکرد جدیدی را آغاز کرده که این شرکت ها در ابتدای راه با مشکلاتی که دارند و باید با نگاه جدی دولتی مورد حمایت قرار بگیرند.

در این خصوص گفتگویی با «مجتبی اسکندری» مدیرعامل شرکت دانش بنیان دانش محور زیست راندمان ترتیب دادیم که مشروح آن را در زیر می خوانید. در این گفتگو سعی داریم به ابعاد مختلف دانش بنیان ها و مشکلات آنها بپردازیم.

*ایده محوری شرکت دانش بنیان شما چیست؟

ایده محوری شرکت دانش بنیان تولید ترکیبات بیولوژیکی است که بیماری های خاکزاد گیاهان را کنترل می کند. در زمان هایی که سموم کشاورزی کارایی لازم را به دلایل زیادی برای بعضی بیماری های صعب العلاج ندارد این ترکیبات بیولوژیک با روش های مختلفی مثل رقابت و ایجاد مقاومت در گیاهان می تواند با پاتوژن ها مبارزه کند.

ایده محوری شرکت دانش بنیان تولید ترکیبات بیولوژیکی است که بیماری های خاکزاد گیاهان را کنترل می کند

محصول تولید شده کاملا براساس دانش بومی و فناوری داخلی و در شرکت دانش محور زیست راندمان تولید شده است و فناوری های خاص و داخلی که در آن وجود دارد باعث افزایش کارایی آن شده است.

*عملکرد محصول با استفاده از این ترکیب چگونه بوده است؟

این ترکیبات بیولوژیک عملکرد زراعی و باغی را افزایش می دهد و به اقتصاد کشاورز در سلامت محصول کمک می کند. این ترکیبات روی بسیاری از محصولات مثل سیب زمینی، گوجه فرنگی، زعفران و برخی از درختان میوه تاثیر گذاشته است و کمک های زیادی برای کاهش پوسیدگی های ریشه و طوقه انجام داده است.در بسیاری از موارد که قاطعیت اثر سم برای بیماری وجود ندارد می توان از کنترل بیولوژیک استفاده کرد

137037 تسهیلات کشاورزی در پیچ بروکراسی | فروش مجازی سم ممنوع شد

*از این محصول در گلستان برای چه محصولاتی استفاده شده است؟

در سه سال گذشته برای محصول توتون در استان گلستان در بیماری سخت کنترل ساق سیاه توتون که با سم به سختی کنترل می شود با استفاده از این محصول کنترل بسیار خوبی بر روی این بیماری انجام شد. در استان گلستان این محصول بر روی سیب زمینی هم برای کنترل بیماری های قارچی خاکزاد کنترل خوبی داشته است.

*کشاورزان چگونه برای استفاده از این محصول ترغیب شده اند؟

در هر منطقه تعدادی از کشاورزان به عنوان کشاورز پیشرو در پایلوت هایی از این محصول استفاده می کنند و از راه کاهش خسارت بیماری ها باعث افزایش عملکرد محصول می شود. برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی نیز کمک بسیاری برای ترویج این محصول کرده است.

*حمایت های بخش دولتی از شرکت های دانش بنیان چگونه است؟

حمایت های بخش دولتی اگر بگوییم ضعیف است در واقع کم لطفی کرده ایم و اگر بگوییم خوب است به خودمان ظلم کرده ایم. واقعیت این است که دولت باید تسهیلگری کند و با در اختیار قراردادن مکان ها و ابزارهایی ما را حمایت کند. در اختیار قراردادن تسهیلات راحتتر و ارزان تر که در اختیار بانک ها است به شرکت های دانش بنیان می تواند به ما کمک کند.

سازوکارهای تسهیلات در ایران قدیمی است و دولت برای شرکت های دانش بنیان سازوکارهای جدیدی بگذارد و مراحل دریافت تسهیلات بانکی را برای این شرکت ها کمی راحتتر کنند تا بتوانند این شرکت ها گسترش پیدا کنند.

سازوکارهای تسهیلات در ایران قدیمی است

*کشاورزان فروش سم های مجاز و غیر مجاز را چگونه تشخیص دهند؟

طبق قوانین سازمان نظام مهندسی کشاورزی هر مکانی که فروش سم یا داروخانه گیاه پزشکی دارد باید حداقل یک کارشناس گیاه پزشکی داشته باشد. تعداد داروخانه ها و سم فروشی های مجاز که براساس قوانین مجوز گرفته اند و حداقل یک کارشناس هم دارند کم نیست وکشاورزان باید توجه کنند از مکان هایی که مجوز ندارند خرید نکنند. فروش سم در سیستم مجازی ممنوع است و همه کشاورزان باید خریدشان را از فروشگاه های دارای مجوز انجام دهند ضمن اینکه این فروشگاه های معتبر از نظر قیمتی هم برای کشاورز مقرون به صرفه تر هستند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=13136
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.