• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
یک دکترای اقتصاد:

چاپ اسکناس از دلایل افزایش نرخ ارز است

  • کد خبر : 12609
  • 24 آبان 1401 - 10:16
چاپ اسکناس از دلایل افزایش نرخ ارز است
دکترای اقتصاد گفت: چاپ اسکناس در سال های اخیر یکی از دلایل افزایش واقعی نرخ ارز است زیرا وقتی حجم نقدینگی در جامعه زیاد شود تقاضا برای خرید ارز بیشتر می شود.

به گزارش نویاب به نقل از بازار علیرضا عبداللهی اظهار کرد: چاپ اسکناس در سال های اخیر یکی از دلایل افزایش واقعی نرخ ارز است زیرا وقتی حجم نقدینگی در جامعه زیاد شود تقاضا به خرید ارز بیشتر می شود.

این دکترای اقتصاد با بیان این نکته که تاکنون مباحث روانی باعث کنترل نرخ شده بود، افزود: بحث های روانی مثل آزادسازی هفت میلیون دلار کره جنوبی و نتایج برجام باعث شد که این افزایش نرخ دیرتر اتفاق بیافتد.

عبداللهی با بیان اینکه در حال حاضر بحث های روانی تمام شده، گفت: جامعه ترسیده و احتمال افزایش تحریم ها را می دهد به همین خاطر تقاضا به سمت خرید ارز و دلار برای ذخیره ثروت افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که دولت و حاکمیت در نظر گرفته، کاهش نرخ ارز به راحتی اتفاق نمی افتد و بنابراین باید ثبات و پایداری برقرار شود تا مانع افزایش بیش از حد نرخ ارز شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت به حفظ نرخ ارز تاکید دارد، افزود: ارزآوری و فروش نفت ایران و کاهش حجم تحریم ها می تواند یک راه موثر برای کاهش قیمت ها باشد.

وی با بیان اینکه صادرات و بهبود روابط بین الملل از افزایش بیش از حد واقعی دلار جلوگیری می کند، اضافه کرد: نرخ دلار این مقداری که افزایش یافته بحث روانی نیست بلکه چاپ اسکناس است که امروز به نوعی خودش را نشان می دهد.

عبداللهی حاصل چاپ اسکناس را افزایش ۴۰ درصدی حجم نقدینگی در یک سال گذشته دانست و گفت: به طور معمول این حجم بالای افزایش نقدینگی در تقاضا و تورم خود را نشان می دهد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=12609
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.