• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
دکترای اقتصاد:

ردپای دولت در نوسانات قیمت ارز به طور کامل مشهود است

  • کد خبر : 12306
  • 18 آبان 1401 - 10:13
ردپای دولت در نوسانات قیمت ارز به طور کامل مشهود است
دکترای اقتصاد گفت: در نوسانات قیمت ارز ردپای دولت به طور کامل مشهود است اما می توان این شرایط را کنترل و مدیریت کرد.

به گزارش نویاب به نقل از بازار رضا غلامی اظهار کرد : بازار ارز متغییر بسیار مهمی است و دولت های بعد از انقلاب به این امر واقف بوده و هر کدام تدابیری برای کنترل شرایط داشته اند.

این کارشناس اقتصادی افزود: عرضه کننده ارز دربازار یا دولت است یا شرکت های بزرگ اقتصادی وابسته به دولت آن را اداره می کنند.

وی با بیان اینکه نظارت و اداره شرکت های اقتصادی با دولت است، افزود: در نتیجه نوسانات قیمت ارز در ایران از تصمیمات دولت منشاء می گیرد.

غلامی یاد آورشد: در یک سال گذشته بازار  ارز در کشور ثباتی محدود پشت سرگذاشت اما طی هفته گذشته تغییراتی داشته که تلنگر آن توسط دولت زده شده است.

وی با بیان اینکه در نوسانات قیمت ارز ردپای دولت به طور کامل مشهود است اما می توان این شرایط را کنترل و مدیریت کرد، افزود: دولت نقش تعیین کننده را در بازار ارز داشته و برخی مصوبات آن تاثیر مستقیم بر شرایط بازار دارد.

غلامی با بیان این موضوع که مصوبات اخیر دولت منجر به تنش در بازار ارز کشور شده، عنوان کرد: ابلاغ مصوبه جدید واردات خودرو و آغاز ثبت سفارش آن موجب تقاضای حدود یک میلیارد دلاری ارز در بازار آتی وارد می کند که این افزایش تقاضا به موجب تنش در بازار ارز می شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: توافق واردات کالا با تعرفه تجارت آزاد ایران و با کشور های اوراسیا که در دو هفته اخیر مصوبه آن از سران سه قوه گرفته شده نیز تقاضای مضاعف به بازار ارز وارد کرده است.

به گفته غلامی، این توافق به گونه ای است که واردات بیش از ۹۰ درصد کالاها به کشور با تعرفه پایین است حتی کالاهای ممنوعه نیز اجازه ورود به کشور را دارند.

وی در پایان به تغییرات بازار موبایل اشاره کرد و گفت: واردات گوشی همراه هرچند بدون ریجستری صورت گرفته و به ازای آن ارز صرف شده تا کالا وارد کشور شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=12306
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.