• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

ناترازی گاز مخل تولید در کشور/ به سراغ اکتشاف و استخراج جدید نرفته‌ایم

  • کد خبر : 12282
  • 18 آبان 1401 - 8:38
ناترازی گاز مخل تولید در کشور/ به سراغ اکتشاف و استخراج جدید نرفته‌ایم
نماینده مردم گرگان و آق قلا و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ناترازی گاز در کشور وجود دارد و این امر منجر به اعمال محدودیت در بخش صنعت پتروشیمی و نیروگاه ها خواهد شد.

رمضانعلی سنگدوینی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: ناترازی گاز در کشور وجود دارد و این امر منجر به اعمال محدودیت در بخش صنعت، پتروشیمی و نیروگاه ها خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: برای مصارف خانگی هیچگاه محدودیتی ایجاد نخواهیم کرد اما این امر گریبان گیر تولید می شود.

وی بیان کرد: صنایع و نیروگاه ها باید از سوخت های جایگزین مانند مازوت و گازوئیل و نفت و گاز استفاده کنند.

سنگدوینی اضافه کرد: اگر محدودیت در گاز و انرژی پتروشیمی‌ها ایجاد شود خسارت آن به کشور برمی گردد زیر آنها ۱۵ یا ۲۰ میلیارد دلار ارزآوری دارند که این امر سبب تقویت پول کشور خواهد شد و با این امر می توانیم تورم را کنترل کنیم.

وی اضافه کرد: ۷۰ الی ۷۵ صنعت پتروشیمی در کشور داریم که خوراک آنها گاز طبیعی است و این تولیدی ها آخرین واحدهایی هستند که محدودیت در آنها اعمال می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: یکی از مهم ترین عوامل ناترازی مصرف و تولید گاز این است که ما به سراغ استخراج اکتشاف و تولید نرفته‌ایم؛ مصرف گاز طبیعی در کشور بالا بوده و از طرف دیگر قیمت انرژی پایین است که البته این به معنای گران کردن انرژی نیست بلکه باید در آمد مردم افزایش یافته تا بهای گاز را به قیمت واقعی آن محاسبه کنیم.

وی با اشاره به مصرف بالای سوخت در خودروها، گفت اگر این میزان کاهش یابد می توانیم نیاز کشور را تامین کرده و حتی صادرات داشته باشیم.

سنگدوینی عنوان کرد: ۲۶ میلیون خانوار در شهرهای کوچک از گاز طبیعی استفاده می کنند و بخاری های گازسوز دارند که بازدهی آنها پایین است اگر این افراد یک مترمکعب گاز صرفه‌جویی کنند روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بعد از هدفمندی یارانه‌ها به سراغ واحدها و صنایع تولیدی نرفته‌ایم تا آن ها را به تولید بخاری های با بازدهی ۴۰ و ۵۰ درصد ترغیب کنیم که اگر چنین بود می‌توانستیم با صرفه جویی انرژی، گاز پتروشیمی و نیروگاه ها را تامین کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=12282
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.