• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2
یادداشت؛

اینترنت؛ زیرساخت توسعه روابط خارجی

  • کد خبر : 11772
  • 07 آبان 1401 - 15:46
اینترنت؛ زیرساخت توسعه روابط خارجی
29 اکتبر با نام بزرگترین سیستمی که تاکنون به دست انسان طراحی شده یعنی روز جهانی اینترنت، نامگذاری شده است؛ زیرساختی که برای تجارت الکترونیک ضروری است ولی مدتی است با چالشی رو به رو شده است.

 

نویاب– سرویس ارتباطات و نوآوری: اینترنت یک پلت فرم اجتماعی گسترده در اختیار مردم قرار می دهد تا آنها بتوانند از آن برای به اشتراک گذاری اطلاعات و ایده هایشان به هر نحوی که می خواهند استفاده کنند. این ابزار ارتباطی که برای استفاده از خدمات بهینه به مدد انسان آمده چند سالی است که در حوزه کسب و کارها هم جدی گرفته شده است.

نتایج یک پژوهش در غرب نشان داده که میزان اشتغال زایی و تجارت از طریق اینترنت به قدری زمینه ساز توسعه برخی کشورها شده که انقلاب اینترنت را از انقلاب صنعتی اروپا چشمگیرتر و بزرگ تر خوانده اند.

با استناد به نتایج این پژوهش درمی یابیم که این سال ها به طور حتم اینترنت نقش چشمگیری در راه اندازی یک کسب و کار جدید ایفا می کند همچنین برای رونق بیشتر کسب و کارهای فعلی هم بسیاری از مشاغل از ظرفیت اینترنت برای توسعه اقتصادی خود بهره می برند.

امروزه اینترنت نقش مهمی را در بازاریابی دیجیتالی یک نام تجاری یا یک محصول ایفا می کند. اینترنت به کسب و کارها کمک می کند تا شنونده های بیشتری را از سراسر دنیا به خود جذب کنند .

بنابراین برقراری چنین زیرساخت‌های استراتژیکی برای کشورهای درحال توسعه حیاتی به نظر می‌آید. به طوری که ارتباطات می‌تواند باعث بهبود بهره‌وری اقتصادی، حاکمیت، آموزش، بهداشت و سلامتی و کیفیت زندگی خصوصاً درمناطق حاشیه ای شود.

مطابق گزارش مرکز آمار ایران در سال گذشته،۶۵ درصد مردم ایران از شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌ استفاده می‌کنند.  اما نکته مهمتر اینکه شغل ۱۱ میلیون ایرانی به شبکه‌های اجتماعی وابسته است که از این میزان، ۸۳ درصد درآمد کسب‌وکارهای تجارت‌ الکترونیک از اینستاگرام است با این در برخی مواقع کاربرای از سرعت کُند اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه های اجتماعی گلایه دارند.

اما گذشته از تاثیر بی بدیل اینترنت در رونق بازار داخلی، اثرگذاری این سیستم در توسعه تجارت خارجی را نمی توان نادیده انگاشت.

بر اساس آمار سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (UNCTAD)، در سال ۲۰۱۸ ،ارزش بازار تجارت الکترونیکی در جهان به ۱.۸ تریلیون دلار رسید و چین بزرگترین بازار تجارت الکترونیکی جهان در این سال بود که درآمدی به میزان ۶۳۰ میلیارد دلار ایجاد کرد.

مطابق این گزارش، در سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۱.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان کالاهای مورد نیاز خود را به شکل آنلاین خریداری کردند و سهم خرده فروشی آنلاین از کل خرده فروشی در جهان به بیش از ۱۳ درصد رسید.

همچنین سازمان تجارت جهانی WTO اعلام کرده تا سال ۲۰۲۱ بیش از دو میلیارد نفر در جهان خرید آنلاین انجام خواهند داد اما اجرای آن در کشورهای فقیر باید با سیستم های حمایتی همراه باشد.

حجم گردش مالی تجارت الکترونیکی ایران نیز در سال ۲۰۱۸ با رشد اسمی حدود ۳۰درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷، به مبلغ ۲۰۸۱ هزار میلیارد ریال رسیده است.

طی ماه گذشته، قطعی پیاپی اینترنت در کشور ما و ایجاد محدودیت در حجم و همچنین دسترسی به صفحات اجتماعی آسیب زیادی به کسب و کارهای اینترنتی وارد کرد اما در میان کسب و کارها تجارت بین المللی ایران هم صدمات بسیاری دید که برخی از آن حداقل برای بخش خصوصی جبران ناپذیر است.

لزوم بستر مناسب برای تجارت بین المللی غیر قابل انکار است و دولت باید در این رابطه راهکارهای ماندگار، پایدار و با چشم انداز مشخصی در نظر بگیرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=11772
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.