• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
یادداشت؛

قیمت نجومی ادوات کشاورزی و دست کوتاه زارعان گلستانی

  • کد خبر : 10527
  • 14 مهر 1401 - 23:54
قیمت نجومی ادوات کشاورزی و دست کوتاه زارعان گلستانی
«دشواری کشاورزان در تهیه تسهیلات مکانیزاسون کشاورزی باعث کاهش راندمان تولید می شود» این بخشی از یادداشت زهرا خورشیدکلایی خبرنگار بازار است.

زهرا خورشیدکلایی؛ نویاببا توجه به وضعیت اقلیم گلستان، گندم تولیدی این استان جزء رتبه های برتر کشور و کلزا هم رتبه اول این خطه را دارا بوده از سویی گلستان قطب کشاورزی کشور به شمار می رود، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به دلیل افزایش تولید برای این استان بسیار حائز اهمیت است.

چراکه در یک دهه اخیر توسعه فناوری در زمین‌های کشاورزی و پذیرش آن توسط کشاورزان و الزامات اقتصادی، باعث رواج کاربرد انواع ماشین آلات کشاورزی در اقصی نقاط کشور و از جمله استان گلستان شده است.

کشاورزی مکانیزاسیون

مطابق آمارهای موجود در استان گلستان بالغ بر ۸۵۰ هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که حدود ۲۵۰ هزار هکتار آن آبی و ۴۰۰ هزار هکتار تحت کشت دیم قرار دارد و حدود ۲۰۰ هزار هکتار آن نیز در صورت انجام عملیات زهکشی قابلیت کشاورزی خواهد یافت.

گندم تولیدی استان گلستان جزء رتبه های برتر کشور است

به باور کارشناسان حوزه کشاورزی، کمبود ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در زمان کاشت و برداشت، فرسودگی ادوات و ماشین‌آلات، عدم دانش کافی در میان بهره برداران در به کارگیری ماشین آلات و ادوات کشاورزی، کیفیت پائین تولیدات داخلی از جمله مواردی است که ادوات کشاورزی در استان به آن مبتلا است.

هرچند مسئولان جهاد کشاورزی گلستان معتقدند که عمده محصولات زراعی این استان به صورت مکانیزاسیون انجام می شود و عدد شاخص ۸۳.۲ اسب بخار بر هکتار که بالاترین ضریب کشوری است به گلستان اختصاص دارد اما در حوزه اعتبارات طی سال گذشته و در سال گذشته به دلیل محدودیت مانع مالی بانک کشاورزی، این تسهیلات کاهش یافته که باید نگاه ویژه تری با توجه به مبتنی بودن اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی به آن صورت گیرد.

استفاده از ماشین‎ آلات به روز

به رغم اظهارات مسئولان مبنی بر پیشرو بودن گلستان در بخش کشاورزی مکانیزاسیون در کشور، کشاورزان و تولیدکنندگان معتقد هستند هنوز برخی محصولات جالیزی که سهم استان نیز از آن زیاد است به صورت غیر مکانیزه انجام می شود.

هرچند که تمام کشاورزان به استفاده از ماشین‎ آلات به روز و با کیفیت در مزارع خود علاقه‎‌مند هستند اما تا زمانی که شرایط لازم برای استفاده از این امکانات فراهم نباشد نمی توان انتظار داشت تا کشاورز با بهره‌مندی از دو یا سه هکتار زمین و با وجود نوسانات در بازار فروش، به استفاده از تسهیلات برای ارتقا کشاورزی خود راغب باشد.

در استان گلستان بالغ بر ۸۵۰ هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد

موضوع دیگر اینکه عدم واردات ماشین آلات کشاورزی به دلیل تحریم ها در کشور موجب شده تا اندک کارخانجات ماشین آلات موجود در کشور وظیفه تامین این تجهیزات را به عهده گیرند اما باید توجه داشت که بی رقیب ماندن این کارخانجات نباید منجر به عرضه محصولی بی کیفیت شود.

ارتقای کیفیت تولید

این نکته را باید متذکر شد که باوجود اینکه استفاده از ماشین آلات به روز و با کیفیت می‎تواند موجب افزایش عملکرد محصول و در نهایت صرفه اقتصادی برای کشاورز می‌شود اما قیمت بالای این محصول و بهره بانکی زیاد آن هیچ تناسبی با جیب کشاورز ندارد و به این ترتیب کشاورز به جای نوسازی ناوگان ناگزیر به تعمیر ادوات کشاورزی خواهد بود.

اما کشاورزی مکانیزه و دستیابی به نوعی کشاورزی پایدار برای تامین نیازهای جامعه، توجه ویژه دولت و سیاست‌گذاران کشور را می‌طلبد. مکانیزه کردن کشاورزی برای تولید اشتغال، توزیع درآمد و محیط زیست نیاز به تدوین راهبردهای اساسی توسط تصمیم‌گیران و سیاست گذاران بخش دولتی و البته خصوصی است که انتظار می رود با توجه به اهمیت این حوزه راهکارهایی برای تسریع در روند مکانیزاسیون کشاورزی پیش بینی شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=10527
  • منبع : نویاب
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.