• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
2
رییس هیأت مدیره شورای ملی زیتون ایران خبرداد؛

اصرار به واردات روغن زیتون با وجود مازاد تولید/ خودداری باغداران از برداشت زیتون به دلیل عدم توجیه اقتصادی

  • کد خبر : 10130
  • 04 مهر 1401 - 9:46
اصرار به واردات روغن زیتون با وجود مازاد تولید/ خودداری باغداران از برداشت زیتون به دلیل عدم توجیه اقتصادی
رییس هیأت مدیره شورای ملی زیتون ایران گفت: به رغم آنکه در سالجاری با مازاد تولید روغن زیتون مواجه هستیم اما مسئولان نسبت به ممنوعیت واردات روغن زیتون اقدامی نکردند.

به گزارش نویاب، رییس هیأت مدیره شورای ملی زیتون ایران گفت: به رغم آنکه در سالجاری با مازاد تولید روغن زیتون مواجه هستیم اما مسئولان اقدام به اجرای ممنوعیت واردات روغن زیتون نکردند که این امر موجب افت قابل توجه قیمت میوه زیتون شده است تا جایی که، باغداران از برداشت زیتون به دلیل عدم توجیه اقتصادی خودداری می کنند.

مهدی عباسی با اشاره به افزایش قابل توجه تولید زیتون کشور در سالجاری، اظهار کرد: در سالجاری به سطح بی‌سابقه‌ای از تولید زیتون در کشور رسیده‌ایم که، نه تنها ما را در تولید روغن زیتون خوداتکا کرده است، بلکه با مازاد تولید آن نیز مواجه هستیم.

وی پیش‌بینی کرد: امسال دست کم ۳۰۰ هزار تن میوه زیتون در کشور تولید شود که ۲۰۰ هزار تن بیش از سال گذشته است.

به گفته عباسی؛ ازاین میزان میوه زیتون علاوه بر مصرف کنسروی، ۲۵ هزار تن روغن زیتون استحصال خواهد شد که، ۱۰ هزار تن بیش از نیاز کشور است.

وی با تأکید بر اینکه به این ترتیب امسال هم در کنسرو زیتون و روغن زیتون مازاد نیاز خواهیم داشت، افزود: در صورت عدم برنامه‌ریزی برای جذب این مازاد، با مشکل جدی در تولید و بازار این محصولات مواجه خواهیم شد.

عباسی تصریح کرد: در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی درباره این مشکل هشدار دادیم و درخواست ممنوعیت واردات روغن زیتون و تسهیل شده صادرات را مطرح کردیم.

رییس هیأت مدیره شورای ملی زیتون ایران ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی این نامه را به معاوت امور باغبانی ارجاع داد و این معاونت نیز زز جهادکشاورزی استان‌های زیتون خیز کشور درخواست بررسی موضوع را داد.

عباسی با بیان اینکه همراه با جهاد کشاورزی استان‌ها، شورای ملی زیتون نیز نظر کارشناسی خود را به معاونت مربوطه ارسال کرد، افزود: در همین راستا گروه کارشناسی تشکیل شد و ارزیابی‌های لازم صورت گرفت و در نهایت مورد تائید قاطع قرار گرفت.

وی اظهار کرد: این گردش کار که منجر به تأمین ادله کافی برای ممنوعیت واردات روغن زیتون شد در نهایت به معاونت توسعه بازرگانی برای اجرا ارسال شد اما، این معاونت با گذشت حدود ۴ ماه هنوز اقدامات لازم را انجام نداده است.

عباسی بی‌توجه‌ای معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی به ممنوعیت واردات روغن زیتون در سالجاری را در حالی دانست که حمایت از تولید داخلی در بخش کشاورزی از شعار‌های دولت سیزدهم بوده است.

وی از کاهش قیمت قابل توجه قیمت میوه زیتون در پی افزایش تولید و نبود بازار مصرف خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم زیتون از باغداران ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان خریداری می‌شود، این در شرایطی است که فقط هزینه برداشت هر کیلوگرم زیتون بیش از ۶ هزار تومان است.

رییس هیأت مدیره شورای ملی زیتون ایران ادامه داد: قیمت پایین خرید زیتون موجب شده باغداران از برداشت محصول به دلیل عدم توجیه اقتصادی خودداری کنند.

عباسی تاکید کرد: نمی‌توان بر باغداران خرده گرفت، چرا که شرایط نامساعد اقتصادی توان مالی آن‌ها را برای تحمل هزینه‌های سربار و تحمل زیان کاهش داده است.

وی از دیگر مشکلاتی که امسال در مقابل تولید زیتون کشور قرار دارد را عدم وجود صنایع تبدیلی کافی متناسب با افزایش میزان تولید عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=10130
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.