• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
مدیرکل منابع طبیعی گلستان:

عایدی زراعت چوب از شالی بیشتر است

  • کد خبر : 9946
  • 28 شهریور 1401 - 12:25
عایدی زراعت چوب از شالی بیشتر است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه زراعت چوب منفعت زیست محیطی دارد، گفت: سود حاصل از زراعت چوب در مقایسه با بسیاری از محصولات کشاورزی مانند شالی بیشتر است.

حمید سلامتی در گفتگو با خبرنگار نویاب اظهارکرد: برخی از صنایع هر ساله بیش از سه هزار تن چوب به این محصول نیاز دارد که برای رفع این مشکل در دهه گذشته زراعت چوب در بیش از دو هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی گلستان انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، افزود: با هدف گذاری در زراعت چوب می توان قاچاق این محصول را ۴۰ درصد کاهش داد.

سلامتی با اشاره به اینکه زراعت چوب منفعت زیست محیطی دارد، خاطرنشان کرد: سود حاصل از زراعت چوب در مقایسه با بسیاری از محصولات کشاورزی مانند شالی بیشتر است.

وی بیان کرد: با قطع درختان در اراضی شیبدار سالانه شاهد فرسایش ۱۶ تنی خاک در هر هکتار هستیم اما با انجام زراعت چوب می توانیم این میزان را به پنج تن در هکتار برسانیم.

وی ادامه داد: در زراعت چوب، کشاورز فقط در یک دوره کاشت و یک دوره شش ماهه آبیاری هزینه می کند و تا سال های متمادی برداشت انجام می دهد که این مسئله برای اقتصاد زارع به صرفه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، یادآوری کرد: صنوبر و اوکالبپتوس دوگونه رایج زراعت چوب هستند که نهال این گونه ها بعد از پنج سال آماده بهره برداری می شود.

سلامتی از آمادگی این اداره کل برای در اختیار قرار دادن نهال رایگان به کشاورزان خبرداد و گفت: همچنین تسهیلات بانکی (برای هر هکتار ۲۰ میلیون تومان) در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، زراعت چوب مزایایی چون تامین چوب مورد نیاز صنایع، افزایش سرانه فضای سبز، حفاظت از جنگل‌ها، جلوگیری از بیابان زایی و ریزگردها، درآمدزایی، استفاده از زمین‌های بی حاصل نیمه بیابانی و جلوگیری از واردات و خروج ارز دارد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9946
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.