• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3
مدیر داخلی یک شرکت دانش بنیان؛

سایه رکود صنعت طیور بر سازندگان دستگاه های خوراک آماده

  • کد خبر : 9913
  • 27 شهریور 1401 - 10:51
سایه رکود صنعت طیور بر سازندگان دستگاه های خوراک آماده
تقوی مدیر داخلی یک شرکت سازنده دستگاه های خوراک دام و طیور گفت: به دلیل گرانی نهاده های تولید و کاهش تولید طیور، سازندگان دستگاه های خوراک آماده نیز دچار کاهش فروش ۳۰ تا ۴۰ درصدی شده اند.

به گزارش نویاب، بحث تولید و عرضه ماشین آلات و دستگاه های کلیه بخش های صنعت کشاورزی، از تراکتور گرفته تا تجهیزات مربوط به سمپاشی و دستگاه های مورد استفاده در صنعت دام و طیور همگی برخلاف گذشته چندان پررونق نیست و به نظر می رسد «فروش» یکی از مهمترین مسائل پیش روی تولیدکننده ها است.

با رکود در صنعت دام و طیور ۳۰ تا ۴۰ درصد فروش را از دست داده ایم

یاسر تقوی مدیر داخلی یک شرکت دانش بنیان سازنده دستگاه های خوراک دام و طیور گفت: وضعیت بازار ما به رونق ۶ ماه تا یک سال قبل نیست یعنی با توجه به مشکلات پیش آمده و کاهش تولید طیور، مرغداران چندان تمایل به خرید دستگاه برای مرغداری های خود ندارند.

برای واردات قطعات و دیگر مواد اولیه چالش داریم به خصوص اینکه بار در گمرکات زیاد می ماند

تقوی ادامه داد: در واقع به دلیل مسائل پیش آمده ما حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد سهم خود را در بازار از دست داده ایم و اگر اوضاع به همین نحو پیش برود شاید بتوانیم تولید کنیم اما فروش نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته چالش ها و مشکلات ما به همین موارد ختم نمی شود بلکه ما برای واردات یکسری از مواد اولیه نیز چالش داریم، در گمرکات بار زیاد می خوابد که با ارزی که وارد می کنیم سنگین در می آید و خود بخود اگر دستگاه با کیفیتی بخواهیم عرضه کنیم قیمت بسیار بالا می رود و مشتری توان خرید ندارد.

تقوی می گوید: این در شرایطی است که قبلا با ارز دولتی قطعات وارد می کردیم و صادرات هم داشتیم بخصوص به عراق، اما الان با توجه به افزایش نرخ ارز میزان فروش ما در بازارهای خارجی هم کمتر شده است.

این تولیدکننده های دستگاه خوراک دام در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای ادامه فعالیت در بازار داخل اندیشیده اید، گفت: توانایی ادامه فعالیت ما در بازار داخل مشروط بر این است که بازار مرغ ثبات پیدا کند که مرغدار بتواند فروش داشته باشد و در ادامه بتواند از ما خرید کند در غیر اینصورت خریدی نخواهد داشت.

قیمت بالای محصولات و کمبود نیروی متخصص؛ اصلی ترین چالش صنعتگران بخش طیور کشور

او در خصوص اصلی ترین خواسته مشتریان خود یعنی مرغداران و صاحبان کارخانه تولید خوراک آماده نیز اظهار داشت: در بحث کیفیت از ما راضی هستند اما قیمت تولیدات ما معمولا برای خریداران سنگین است و خواهان پایین آمدن قیمت هستند. اما مساله اینجا است که وقتی کیفیت داشته باشد نمی توان قیمت آن را پایین بیاوریم.

تقوی افزود: بنابراین قیمت مواد اولیه باید پایین بیاید از سوی دیگر باید نیروی کار متخصص به تعداد لازم در اختیار داشته باشیم تا قیمت ها متعادل شود و تولیدات با کیفیت بالاتر تولید شود.

بعد از سفارش فولاد در بورس ۲ تا ۳ ماه زمان می برد تا کالا به دست ما برسد و لذا خواب سرمایه ما زیاد است و از سوی دیگر باید برخی ورق ها را از بازار آزاد تامین کنیم چون کمتر از ۱۰۰ تن در بورس عرضه نمی شود

او ادامه داد: از سوی دیگر الان نیروی انسانی کم است و اگر نیروهای متخصصی که الان هستند و به سن بازنشستگی نزدیک شده اند کنار بروند دیگر نیروی کارآمد نداریم چون کار ما فنی است و با کارگر ساده راه به جایی نمی بریم.

این فعال صنعت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت قطعات داخلی در حدی هست که برای ساخت دستگاه از آن ها استفاده کرد یا خیر، گفت: ما خود قطعات را کامل تولید می کنیم فقط موتور و گیربکس را وارد می کنیم آن هم به دلیل اینکه دستگاه های تولیدی ما غول پیکر است و موتورهای قوی نیاز دارد و با محصول داخلی جواب نمی دهد.

خرید فولاد از بورس و خواب چند ماهه سرمایه خریداران

یکی از اصلی ترین مسائل پیش روی صنعتگران کشور بحث تامین فولاد از بورس است. تقوی در این خصوص اظهار کرد: ما یکسری از فولاد مورد نیاز را از بورس تهیه می کنیم اما برخی از ورق ها با ضخامت های خاص در بورس نیست و از فولاد سازها مستقیما خریداری می کنیم.

وی افزود: ما چون در تهیه فولاد بسیار مشکل داشتیم لذا وارد بورس شدیم و حال وقتی می خواهیم از بورس خرید کنیم به عنوان مثال یک ورق را زیر ۱۰۰ تن نمی توانیم خریداری کنیم این در حالی است که ما تنوع ورق بالایی برای کار نیاز داریم. به عبارت دیگر اگرچه ما در ماه ۲۰۰الی ۳۰۰ تن خروجی دارم اما این میزان ۱۰ مدل ورق است.

تقوی ادامه داد: بنابراین برای رفع این مشکل به اجبار از بازار هم خرید می کنیم مثلا یک تا دو ورق عمده را از بورس خریداری می کنیم و یکسری ورق های دیگر که مصرف کمتری داریم را آزاد خریداری می کنیم.

این صنعتگر در خصوص مزایا و معایب تامین فولاد از بورس نیز گفت: به هر حال قیمت کالایی که در بورس عرضه می شود از بازار آزاد کمتر است به طوری که به عنوان مثال اگر قیمت یک ورق در بورس ۱۸ الی ۱۹ هزار تومان است در بازار ۲۲ تومان است.

وی افزود: اختلاف قیمت ها را کم کردند که به اصطلاح دست دلالان را کوتاه کنند اما پول من خریدار ۲ تا ۳ ماه می خوابد تا از بورس کالا را تهیه کنم و عملا همان نرخ آزاد می شود اما به دلیل اینکه بورس را از دست ندهیم مجبور هستیم خرید کنیم.

این فعال صنعت که به صورت دانش بنیان فعالیت دارند در خصوص روشهای به روز رسانی دانش خود نیز اظهار داشت: ما یک گروه تحقیق و توسعه داریم که دستگاه های به روز می سازند و سپس دستگاه ها را در آزمایش می بریم و وقتی جواب گرفتیم وارد پروسه تولید می کنیم. در واقع مهندسان مجموعه را به دیگر کشورهای صاحب نام می فرستیم تا دوره ببیند و تولیدات روز را رصد کنند تا از چرخه عقب نیفتیم.

تقوی در پایان تاکید کرد: نکته قابل توجه در خصوص تولیدات ما این است که در حال حاضر در سراسر خاورمیانه به جز ایران هیچ کشور دیگری «دای‌سازی» ندارد و از سوی دیگر در حال احداث یک کارخانه دای‌سازی در کشور ترکیه هستیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9913
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.