• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

شناسنامه‌دار شدن محصولات کیوی و مرکبات تا یک‌ماه آینده

  • کد خبر : 9832
  • 23 شهریور 1401 - 12:43
شناسنامه‌دار شدن محصولات کیوی و مرکبات تا یک‌ماه آینده
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بمنظور رفع مشکلات صادراتی با راه اندازی سامانه سماک محصولات باغی شناسنامه دار می‌شود.

شاهپور علایی‌مقدم معاون وزیر و رییس سازمان حفظ نباتات کشور صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عیار مازندران در تامین امنیت غذایی و تامین غذای کشور بسیار بالاست.

وی افزود:  وزرات جهادکشاورزی ک وزارتخانه مهم و اساسی در کشور است و استان مازندران هم از استان‌های برتر کشور در حوزه کشاورزی است.

علایی مقدم با بیان اینکه مازندران از انسجام خوبی برخوردار است و در ارزیابی‌ها و بازدیدهای میدانی، عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشته است، اظهار کرد: مازندران یک دانشگاه علمی کاربردی در بخش کشاورزی است که هم وجه علم و هم وجه کاربرد را داراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران مجموعه کاملی از بخش کشاورزی کشور در مازندران موجود است که این استان را متمایز از کشور کرده است.

علایی مقدم اظهار کرد: اقلیم خاص، تنوع محصولات و تداوم پوشش گیاهی در همه سال، شرایط نگهداری محصولات کشاورزی را در این استان سخت کرده است.

وی با بیان اینکه در جلسات قرارگاه امنیت غذایی کشور هم نقش مازندران ویژه و برجسته است و نگاه وزارت جهاد کشاورزی به این استان دوخته شده است، ادامه داد: بخش کشاورزی تلفیقی از علم و تجربه است که دانش بومی در این زمینه مغفول مانده است.

علایی مقدم گفت: مازندران مقام اول تنوع گیاهی کشور را دارد و این نشان از ظرفیت و استعداد ویژه این استان است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ۸ هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد و به همین اندازه نیاز به مراقبت از گیاهان در برابر آفات و بیماری‌ها و عوامل خسارتزا داریم، تصریح کرد: کشاورزی یک فعالیت پر ریسک است که هم ریسک تولید و هم ریسک قیمت دارد.

وی تاکید کرد: وظیفه ما کاهش ریسک تولید و محافظت از گیاهان است و سازمان حفظ نباتات، طبیب بخش کشاورزی و یک سازمان واکنش سریع است که اهمیت و کارکرد بسیار ویژه ای در سلامت محصول و سلامت انسان دارد.

علایی مقدم افزود: هر میزان برای حفظ نباتات کشور هزینه کنیم هزار برابر از هزینه‌های وزارت بهداشت کاسته می‌شود و در دوران وزارت آقای ساداتی نژاد به اهمیت سازمان حفظ نباتات بیشتر از هر دوره ای توجه شد.

وی افزود: در مبارزه با آفات در استان مازندران خیلی خوب عمل شد و آفات مهم استان مهار و کنترل شدند و ۳۰ هزار هکتار علیه مگس میوه مبارزه شد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: دنیا به دنبال نظم نوین تجارت است و محصولات کشاورزی را از مبدأ تحت نظارت دارد تا به دست مصرف کننده برسد و تمام کودها، سموم و مواد مغذی که محصول دریافت می‌کند را تحت رصد، پایش و آنالیز دارد.

وی بیان کرد: دنیا محصولات وارداتی را ردیابی می‌کند و خواستار دسترسی به تمامی آفت‌کش هایی است که روی محصول مصرف می‌شود.

علایی مقدم اظهار داشت: با تلاش فراوان توانستیم سامانه الکترونیک گواهی بهداشتی را به روسیه متصل کنیم و از این طریق محصولات کشاورزی خودمان را به این کشور صادر کنیم.

وی تصریح کرد: بستر سامانه سماک در استان‌ها راه اندازی شده و همه سازمان‌ها موظف هستند سلامت محصولات را از این سامانه پیگیری کنند. 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: به دنبال تقویم زمانی مناسب برای صادرات محصولات باغی همچون کیوی و مرکبات هستیم تا ارزآوری برای کشور داشته باشد.

علایی مقدم از راه اندازی سامانه سماک برای رفع مشکلات صادراتی محصولات باغی کشور خبر داد و افزود: در این سامانه تمامی فعالان بخش کشاورزی از جمله تولید کننده ، انباردار ، سورتینگ دار ، مجتمع‌های بسته بندی و صادر کنندگان ثبت نام کنند.

او گفت: در این سامانه مشخصات محصولات کشاورزی از جمله نوع تغذیه گیاه ، مبارزه با آفت و بیماری‌ها ثبت می‌شود. 

علایی مقدم تاکید کرد: تمامی باغ‌های کیوی استان‌های گیلان مازندران و گلستان تا یکماه آینده باید شناسنامه دار شوند تا در صادرات این محصول دچار مشکل نشویم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9832
  • منبع : فارس
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.