• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
معاون وزیر جهاد کشاورزی :

دستیابی به هدف امنیت غذایی در برنامه ششم محقق نشد

  • کد خبر : 9782
  • 22 شهریور 1401 - 11:22
دستیابی به هدف امنیت غذایی در برنامه ششم محقق نشد
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هدفگذاری در قانون برنامه ششم دستیابی به ضریب ۹۵ درصدی امنیت غذایی بوده که در این فرجه زمانی این موضوع تحقق پیدا نکرده است.

به گزارش نویاب به نقل از صدا و سیما، محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد. 

سوال: در برنامه ششم بحث مهمی روی خودکفایی داشتیم که بتوانیم خودکفایی ۹۵ درصدی داشته باشیم چقدر از این برنامه محقق شد؟

قربانی: بر اساس قانون برنامه ششم هدفگذاری ما دستیابی به ضریب ۹۵ درصدی امنیت غذایی بوده و در این فرجه زمانی این موضوع تحقق پیدا نکرده است. از سال ۹۲ که ضریب امنیت غذایی حدود ۵۳ درصد بود اکنون به ۸۰ درصد رسیده، اما برخی از سیاست‌ها که در سال‌های گذشته اتخاذ شد باعث شد نتوانیم به هدف دست پیدا کنیم. البته اتفاقات دیگری مثل سیل، خشکسالی و تغییرات اقلیمی باعث شد به هدف خود نرسیم. در برنامه ششم هر سال می بایست دو درصد سهم کشاورزی از کل سرمایه گذاری افزایش پیدا کند که این اتفاق رخ نداد و مجموعه‌ای از این عوامل باعث عدم دستیابی به این هدف شد.

سوال: کمتر از ده روز برای اعلام تعرفه‌های صادراتی محصولات جالیزی باقی مانده، آیا میزان آن مشخص شده است؟

قربانی: طبق آخرین اخبار، کار‌های کارشناسی در حال انجام است و قیمت برخی از محصولات مانند گوجه مشخص شده است. درصد یک محصول دیگر هم افزایش داده شد. در کنار افزایش عوارض، درصد آب مجازی هم باید حل شود که هنوز حل نشده است. در شرایطی هستیم که در حال مذاکره با کشور‌های اوراسیا برای تعاملات تجاری هستیم که این موضوع برای اعلام تعرفه‌ها مهم است.

سوال: برآورد کارشناسی شما از تعرفه‌ها چه قدر است؟

قربانی: نگاه ما این است که برای محصولاتی که به کشور‌های اطراف صادر می‌شوند، تعرفه‌هایی در نظر گرفته شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی، جذابیتی برای صادرات به کشور‌های اطراف نداشته باشند.

سوال: اگر تمامی اقدامات انجام شود، چقدر به نفع کشور خواهد شد؟

قربانی: همانطور که قول دادیم، اصلاح الگوی کشت را به زودی ابلاغ خواهیم کرد و چند موضوع مثل مزیت‌های منطقه‌ای و سیاست‌های حمایتی در نظر قرار دادیم. پیش بینی ما این است که با این الگوی کشت، در شاخص خود اتکایی رشد خوبی را خواهیم داشت و در برخی محصولات از ۸۰ تا ۱۳۰ درصد به درجه خود اتکایی خواهیم رسید.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9782
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.