• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک:

ساختمان های ۸۰ سال ساخت در اروپا را نوساز می دانند| عمر مفید ساختمان در ایران فقط ۲۶ سال

  • کد خبر : 9758
  • 22 شهریور 1401 - 7:57
ساختمان های ۸۰ سال ساخت در اروپا را نوساز می دانند| عمر مفید ساختمان در ایران فقط ۲۶ سال
مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه در اروپا ساختمان هایی که قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شده اند را ساختمان های فرسوده می دانند گفت: عمر مفید ساختمان در ایران ۲۶ سال است.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، عمر پایین ساختمان در ایران باعث شده تا منابع هنگفت زیادی سالانه به طور وحشتناکی از بین برود. اکثر کارشناسان بر این باور هستند که هیچ نهادی در کشور زیر بار پذیرفتن اینکه مقصر کاهش کیفیت و عمر مفید ساختمان ها است نمی رود.

اما مجید کیانپور مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک معتقد است که برای بالا بردن عُمر مفید ساختمان ها در ایران باید ابتدا فرهنگ سازی  مورد توجه قرار گیرد. طراح، مجری، مصالح ساختمانی و ناظران، تماما نقش یکسانی دارند و همه باید کمک کنند. چرخه باید به نحو مطلوب انجام شود تا یک محصولی به نام ساختمان که به بهره برداری رسید بر اساس استانداردهای روز خدمت رسانی کند.

مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می گوید: عمر مفید ساختمان در ایران ۲۶ سال است و اگر می خواهیم به بالای ۵۰ سال برسیم با یک هزینه حداقلی سه درصدی روی بخش کنترل کیفی ساختمان و استاندارد سازی استفاده از مصالح ساختمانی می توانیم عمر مفید ساختمان را به بیش از ۵۰ سال افزایش دهیم.

متن کامل گفتگو با «مجید کیانپور» مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را با هم می خوانیم:

* در ابتدا شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را معرفی کنید و از زمانی که تغییرات مدیریتی با حضور جنابعالی رخ داد چه برنامه هایی را در دستور کار قرار دادید؟

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قدمت ۶۷ ساله دارد و طی سال های اخیر که بنده در خدمت این شرکت بودم تلاش ما و مسئولان شرکت استفاده از توان حداکثری دانش موجود در استفاده از ظرفیت نخبگان با استفاده از نیروی جوان بوده است. سعی ما بر این بوده است که از تکنولوژی و دانش «های تک» استفاده کنیم به خصوص در بخش آزمایش های غیر مخرب با استفاده از دانش نو خصوصا روی بحث انرژی اتمی تلاش کردیم که بحث استفاده در عملیات شناسایی و اقدامات ژئوتکنیکی بتوانیم استفاده حداکثری داشته باشیم. خوشبختانه ظرفیت بیش از ۶۰۰ نوع آزمایش در آزمایشگاه فراهم شده و تقریبا هر آزمایشی که در دنیا در زمره پروژه های زیرساختی و زیربنایی انجام می شود، شرکت آزماشگاه فنی و مکانیک خاک این ظرفیت را دارد انجام دهد و خوشبختانه ظرف یک سال گذشته در دولت سیزدهم حدود ۳ میلیون آزمایش انجام شده است.

بیش از ۶۵ هزار متر حفاری ژئوتکنیکی در پروژه های زیربنایی بر عهده شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک انجام شده است و همچنان به دنبال این هستیم که ظرفیت جدیدی در شرکت ایجاد کنیم و در حوزه معادن هم ورود کردیم و تفاهمنامه خوبی با سازمان ایمیدرو انجام شد و با شرکتهای معدنی در حال فعالیت در حوزه کنترل کیفی و حوزه حفاری هستیم. خوشبختانه تمام تلاشی که ما انجام می دهیم این است که به سمت دانش بنیان بودن شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک برویم. تلاش داریم که از ظرفیت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک در زمینه کنترل کیفی بخش مسکن هم بتوانیم استفاده کنیم.

در بخش نهضت ملی مسکن تلاش ما بر این بوده است که از ظرفیت بخش خصوصی به صورت کامل استفاده شود. در بخش هایی که نیاز به حضور شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک بوده با دستوری که وزیر راه دادند تلاش داشتیم که در حوزه نهضت ملی مسکن هم در ۱۲ استان حضور مستقیم داشته باشیم و در بقیه استان ها هم در مناطقی که نیاز به ورود ما بوده و نیاز به استفاده از ظرفیت آزمایشگاه بوده یک حضور گسترده صورت گرفته است

* در بخش نهضت ملی مسکن هم ظاهرا ورود کرده اید؟ در این مدت چه اقداماتی داشته اید؟

در بخش نهضت ملی مسکن تمام سعی و تلاش ما بر این بوده است که از ظرفیت بخش خصوصی به صورت کامل استفاده شود. در بخش هایی که نیاز به حضور شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک بوده با دستوری که وزیر راه و شهرسازی دادند تلاش داشتیم که در حوزه نهضت ملی مسکن هم در ۱۲ استان حضور مستقیم داشته باشیم و در بقیه استان ها هم در مناطقی که نیاز به ورود ما بوده و نیاز به استفاده از ظرفیت آزمایشگاه بوده است یک حضور گسترده و موثری صورت گرفته است. خوشبختانه در طی سال جاری در بخش ژئوتکنیک دریایی حضور خوبی داشتیم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم از ظرفیت آزمایشگاه در بخش سازه های ساحلی و سازه های فرا ساحلی در بخش کنترل کیفی آنها استفاده شود امید است بتوانیم این ظرفیت آزمایشگاه را یک حضور حداکثری در سطح بازار عمرانی کشور شاهد باشیم و تلاش کنیم که یک ظرفیت خوبی برای پروژه های زیر ساختی و زیربنایی و رو بنایی داشته باشیم.

در حال حاضر حدود تقریبا ۱۰ واحد مسکونی جدید در بخش نهضت ملی مسکن در استان تهران برای بررسی کیفیت خاک در حال انجام فعالیت است

* به ۱۲ استان در بخش نهضت ملی مسکن اشاره کردید آیا در تهران نیز این موضوع رعایت خواهد شد

برای تهران نیز این موضوع وجود داشته و به آن ورود کرده ایم. در حال حاضر حدود تقریبا ۱۰ واحد مسکونی جدید در بخش نهضت ملی مسکن در استان تهران برای بررسی کیفیت خاک در حال انجام فعالیت است. خوشبختانه کارهای خوب و موثری صورت گرفته است.

* این ۱۰ واحد مسکونی در تهران که به آن اشاره کردید کیفیت خاک آنها مشکلی نداشت؟

واحدهایی هستند که روی پروژه مستقر می شوند و روی پروژه عملیات ژئوتکنیک انجام می شود و بر اساس گزارش ژئوتکنیک ما بحث طراحی و بحث نوع ساختمان و نوع زمینی که مورد شناسایی قرار گرفته است طراحی آن شروع می شود.

با یک هزینه حداقلی سه درصدی روی بخش کنترل کیفی ساختمان و استاندارد سازی استفاده از مصالح ساختمانی می توانیم عمر مفید ساختمان را به بیش از ۵۰ سال افزایش دهیم

* برای بالا بردن طول عمر ساختمان گفته بودید که شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک می تواند کمک کند.

اعتقاد ما بر این است که با یک هزینه حداقلی سه درصدی روی بخش کنترل کیفی ساختمان و استاندارد سازی استفاده از مصالح ساختمانی می توانیم عمر مفید ساختمان را به بیش از ۵۰ سال افزایش دهیم؛ در این صورت منابع ملی کشور و سرمایه هایی که در اختیار مردم است در نهایت سرمایه های ملی و منابع کشور است. اینها هم با اطمینان خاطری در واقع در پروژه ها هزینه می شود و عمر مفید ساختمان از ۲۶ سال که به بالای ۵۰ سال رسید در حقیقت منجر به این می شود که منابع جدید کشور در بخش های مولد دیگر اقتصاد کشور سرمایه گذاری شود. در نهایت هم منجر به افزایش تولید ناخالص ملی خواهد شد.

طراح، مجری ، مصالح ساختمانی و ناظران، تماما نقش یکسانی دارند و همه باید کمک کنند. چرخه باید به نحو مطلوب انجام شود تا یک محصولی به نام ساختمان که به بهره برداری رسید بر اساس استانداردهای روز خدمت رسانی کند

* چرا کیفیت تولید مسکن و یا عمر مفید ساختمان در ایران پایین است؟ آیا مقصر آن را می توان به عنوان مثال شهرداری و یا فقط وزارت راه و شهرسازی دانست؟

ابتدا باید گفت که فرهنگ سازی باید مورد توجه قرار گیرد و در جهت این اقدام توسعه فرهنگی می خواهد تا همه به دنبال این باشند که این منابع مالی که در اختیار داریم از صاحبان امر و از متخصصان تمام فرایندی که از مطالعات ژئوتکنیک از ابتدا می خواهد برای ساخت یک پروژه شروع شود با کیفیت و استاندارد انجام شود تا زمانی که می خواهد ساختمان به بهره برداری برسد. یعنی طراح، مجری، مصالح ساختمانی و ناظران، تماما نقش یکسانی دارند و همه باید کمک کنند. چرخه باید به نحو مطلوب انجام شود تا یک محصولی به نام ساختمان که به بهره برداری رسید بر اساس استانداردهای روز خدمت رسانی کند.

در کشورهای توسعه یافته به ویژه اروپا ساختمان هایی که قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شده اند را ساختمان های فرسوده می دانند و معتقد هستند که نیاز به مرمت دارند. یعنی ساختمان هایی که بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شده را نوساز می دانند

* در کشورهای اروپایی چطور؟ در آن کشورها عمر مفید ساختمان ها چند سال است؟ و اصلا چه واحدهایی را نوساز می دانند؟

در کشورهای توسعه یافته به ویژه اروپا ساختمان هایی که قبل از جنگ جهانی دوم ساخته شده اند را ساختمان های فرسوده می دانند و معتقد هستند که نیاز به مرمت دارند. یعنی ساختمان هایی که بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شده را نوساز می دانند و ساختمان های ۸۰ سال را نیاز به تعمیر نمی دانند.

* برای رسیدن به این نقطه چه باید کرد؟

ما هم باید به این نقطه برسیم که اول مصالح ساختمانی را استاندارد کنیم و استانداردها در تولیدات آنها به خوبی رعایت شود. مصالح ساختمانی می تواند تاسیسات و یا مصالح ساختمانی مثل آهن و سیمان باشد. هر نوع مصالح ساختمانی که در پروژه به کار گرفته می شود اینها استاندارد باشند و با رعایت استانداردها برای آن منطقه با توجه به نوع خاک و مسائل ژئوتکنیکی وقتی گزارش بیرون آمد، نوع ساختمان مشخص و طراحی شود و تحلیل ساختگاه و مسائل ژئوتکنیک لرزه ای در آن انجام شود و طراحی ریسک آن صورت بگیرد و بر اساس آن ساختمان طراحی شود. ناظر بر اساس آن بر کار مجری نظارت کند و در نهایت محصول نهایی ما یک محصول استاندارد باشد. در این صورت می توان این اطمینان را داد که عمر مفید ساختمان در ایران به ۷۰ سال ارتقاء می یابد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9758
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.