• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
0
نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران:

پس از ممنوعیت سال گذشته؛ هند واردات کیوی از ایران را مشروط از سر می‌ گیرد

  • کد خبر : 9637
  • 17 شهریور 1401 - 10:08
پس از ممنوعیت سال گذشته؛ هند واردات کیوی از ایران را مشروط از سر می‌ گیرد
پائیز سال گذشته هندی‌ها با سر و صدای زیاد واردات کیوی از ایران را ممنوع کردند اما حالا نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، از رفع این ممنوعیت پس از ماه‌ها مذاکرات خبر داد.

به گزارش نویاب، کیوی از محبوب‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی ایران است و کشور‌های زیادی خواهان آن هستند. در کشور سالانه بیش از ۲۸۰ هزار تن کیوی تولید می‌شود که از این میزان ۱۲۰ هزار تن آن به کشور‌هایی مانند روسیه، هند، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، بلاروس، امارات، قطر و… حتی اتحادیه اروپا صادر می‌شود،  این امر ایران را در کنار ۵ کشور بزرگ صادر‌کننده کیوی در دنیا قرار داده است.

اما، در پاییز سال گذشته اتفاقی در صادرات کیوی افتاد که به خوشنامی ایران در این بازار آسیب جدی وارد کرد. هندی‌‌ها با سر و صدای زیاد واردات کیوی ایران را به دلیل آلودگی ممنوع کردند.

طبق اعلام مسئولان وزارت جهادکشاورزی؛ هند یکی از شرکای قدیمی ایران و میزان صادرات کیوی سالانه به این کشور حدود ۳۷هزار الی ۳۸ هزار تن است. به همین دلیل، اعمال ممنوعیت این کشور برای کیوی ایران زیان زیادی به همراه داشت.

ماجرای ممنوعیت واردات کیوی از ایران چه بود؟

ماجرا از این قرار بود که، در بازرسی‌های کشور هند از محموله‌های صادراتی کیوی ایران مشخص شد، برخی از آن‌ها آلوده به آفت (سپردار قرمز یا شپشک سفید توت) هستند. این نوع آفت جزء آفات قرنطینه‌ای هند محسوب می‌شود و به همین علت وزارت کشاورزی هند در پاییز سال ۱۴۰۰ با ارسال نامه‌ای به سازمان حفظ نباتات کشور، واردات کیوی از ایران را به حالت تعلیق درآورد.

رفع ممنوعیت هند‌ها برای کیوی ایران

حالا صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین، از رفع ممنوعیت هندی‌ها برای واردات کیوی از ایران خبر داد.

وی گفت: ممنوعیت هندی‌ها برای واردات کیوی ایران پس از ماه‌ها و با مذاکرات متعدد بخش خصوصی و همراهی مسئولان رفع شده است.

نیاروانی با بیان اینکه هندی‌ها با اعمال شروط خود حاضر به پذیرش واردات کیوی از ایران شده‌اند، افزود: تأکید آن‌ها بر لزوم شناسنامه دار و کد دار کردن محصولات است، ضمن اینکه، آن‌ها تنها از باغ‌های واردات کیوی را انجام می‌دهند که طی بازدید‌های کارشناسانشان تائید‌های لازم را دریافت کرده است.

وی یادآور شد: مقامات کشور هندوستان برای رفع ممنوعیت واردات کیوی ایران، طی سفری به کشور از برترین شرکت‌های تولید و صادرکننده کیوی در ایران بازدید کردند.

به گفته نیاورانی؛ مسئولان کشور هندوستان با بازدید باغ‌ها و سردخانه و همچنین سورتینگ این اطمینان خاطر را حاصل کردند که کیوی‌های صادر خواهد شد که، فاقد هر گونه آفت و مشکلات دیگر هستند.

وی تصریح کرد: اکنون تجار می‌توانند در سامانه سماک وزارت جهاد کشاورزی مشخصات خود را برای صادرات کیوی، در صورت تطابق با استاندار‌های کشور هند ثبت کنند.

نیاورانی همچنین از حذف عوارض صادرات کیوی خبر داد. نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران زمان آغاز صادرات کیوی از کشور را ۱۵ مهرماه اعلام کرد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=9637
  • منبع : اقتصاد آنلاین
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.